اگر نائب به اشتباه در حج به جای خود محرم شود

اگر نائب به اشتباه در حج به جای خود محرم شود
غفلت از نيت نيابت و احرام براى خود
150- اگر نايب در ميقات، از نيابتْ غافل و براى خود محرم شود، نمىتواند دوباره به نيت نيابت محرم شود، و بايد[1] عمره و حج را به همان نيت اول اتمام كند؛ و احرام دوم صحيح نيست مگر آنكه احرام اول باطل باشد؛ مثل اينكه حج بر او واجب نبوده و نيت حَجّةالاسلام كرده باشد.[1]
[1] ( 3). آيات عظام فاضل، نورى: اگر شخص غافل، ارتكازاً قصد منوبٌ عنه را داشته، وداعى وانگيزه او منوبٌ عنه بوده، هر چند قصد خودش را اخطار كرده، قصد ارتكازى بر اخطار فعلى مقدم است و براى منوبٌ عنه واقع مىشود، وحج نيابى صحيح است.
آية اللَّه بهجت: در صورتى كه قصد انجام وظيفه داشته، مخلّ به نيابت نيست و عمل مجزى است( مناسك، ص 22).
آية اللَّه تبريزى: اگر ارتكازاً قصد منوبٌعنه را داشتهاند؛ بهطورى كه اگر كسى مىپرسيد جواب مىدادند براى منوبٌعنه حج بجا مىآوريم كفايت مىكند و حج نيابت آنها صحيح است.
آية اللَّه خويى: فتواى ايشان در دست نيست.
آية اللَّه سيستانى: اگر محرك آنان در احرام، حج نيابى باشد كافى است ولى اگر به كلى غافل باشند كه اگر از آنها پرسيده شود، جواب مىدهند كه براى خود احرام مىبنديم بايد حج را به نيت خود تمام كنند ولى اگر پس از انجام عمره از مكه خارج شوند و در ماه بعد به مكه برگردند؛ مثلًا آخر ذىقعده خارج و اوّل ذىحجه وارد شوند عمره آنها باطل مىشود و مىتوانند از يكى از مواقيت به نيّت منوبٌعنه احرام ببندند، گرچه باطل كردن عمره تمتّع عمداً گناه است.
آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: با فرض آنكه مستطيع نبوده و از قبل اجير براى انجام حج شده است نيّت احرام براى خود او منعقد نشده است و در صورتى كه مجدّداً به نيّت منوبٌعنه محرم شده است حج نيابى او صحيح است.
آيةاللَّه مكارم: همين اندازه كه نيت نيابت در عمق ذهن او باشد كافى است.
[1] ( 1). آية اللَّه سيستانى: در اين مثال احرام اوّل او صحيح است.
آية اللَّه مكارم: نيت حَجّةالاسلام تأثيرى ندارد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.