وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد

0

مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نمازشرط دوم:

مسأله 880 مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد و اگر به واسطه تنگی وقت یا جهت دیگر ناچار باشد در جایی که حرکت دارد، مانند اتومبیل و کشتی و ترن نماز بخواند، به قدری که ممکن است باید در حال حرکت چیزی نخواند (1) و اگر آنها از قبله به طرف دیگر حرکت کنند به طرف قبله برگردد.

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (خوئی، صافی:) به قدری که ممکن است، باید استقرار و قبله را رعایت نماید..

(فاضل:) شرط دوّم «استقرار» است. مکان نمازگزار باید آرام و بدون حرکت باشد لذا نماز در وسائل نقلیه ای که در حال حرکت باعث تکان خوردن و عدم آرامش انسان می شود باطل است مگر در زمان ناچاری مثلًا تنگی وقت که در این صورت نیز باید تا جایی که می تواند شرایط نماز را رعایت کند و هنگام حرکت و تکان خوردن چیزی نخواند و هر گاه وسیله نقلیه تغییر مسیر داد خود را به سمت قبله به چرخاند.

(سیستانی:) شرط دوم: مکان نمازگزار در نمازهای واجب باید طوری نباشد که از شدّت حرکت مانع از ایستادن نمازگزار و انجام رکوع و سجود اختیاری شود بلکه بنا بر احتیاط لازم نباید مانع از آرامش بدن او باشد و اگر به واسطه تنگی وقت یا جهت دیگر ناچار باشد در چنین جایی مانند بعضی از انواع اتومبیل و کشتی و قطار نماز بخواند به قدری که ممکن است باید استقرار و قبله را رعایت نماید و اگر آنها از قبله به طرف دیگر حرکت کنند به طرف قبله برگردد و اگر رعایت استقبال قبله دقیقاً ممکن نباشد سعی کند که اختلاف کمتر از (90) درجه باشد و اگر این هم ممکن نباشد در تکبیره الاحرام فقط رعایت قبله را بکند و اگر این هم میسّر نباشد رعایت قبله لازم نیست.

(زنجانی:) شرط دوم استقرار است یعنی: مکان نمازگزار باید بی تکان باشد. اگر به واسطه تنگی وقت یا جهت دیگر ناچار باشد در جایی که تکان دارد؛ مانند اتومبیل و کشتی و ترن، نماز بخواند، به قدری که ممکن است باید استقرار و قبله را رعایت نماید، و اگر وسیله نقلیه از قبله به طرف دیگر حرکت کند، به طرف قبله برگردد.

(مکارم:) شرط دوّم «استقرار»: اگر مکان نمازگزار متحرّک باشد به طوری که نتواند کارهای نماز را به طور عادّی انجام دهد نماز او باطل است. بنا بر این نماز خواندن در کشتی و قطار و مانند آن اگر بتواند کارهای نماز را صحیح انجام دهد اشکال ندارد و اگر از جهت تنگی وقت یا ضرورت دیگری ناچار باشد نماز را در کشتی و اتومبیل و مانند آن بخواند و قبله دائماً در حال تغییر باشد، باید تا آنجا که می تواند به طرف قبله برگردد و در حال برگشتن به سوی قبله چیزی نخواند.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][مسأله 881 نماز خواندن در اتومبیل و کشتی و ترن]

مسأله 881 نماز خواندن در اتومبیل و کشتی و ترن و مانند اینها، وقتی ایستاده اند (1) مانعی ندارد (2).

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست.

(1) (زنجانی:) وقتی که تکان ندارند..

(2) (سیستانی:) و هم چنین در وقتی که حرکت می کنند چنانچه به حدّی تکان نداشته باشند که مانع از آرامش بدن نمازگزار شود. (مکارم:) رجوع کنید به ذیل مسأله 880.

(فاضل:) مسأله نماز خواندن در وسائل نقلیه ای که موجب حرکت و تکان خوردن انسان نمی شود و انسان در آن وسائل آرامش دارد؛ مثل کشتی، هواپیما و قطار با رعایت شرایط نماز، مثل قبله، اشکال ندارد ولی اگر عرفاً با استقرار و طمأنینه منافات داشته باشد مثل قایق و ماشین سواری صحیح نیست مگر در حال ضرورت و تنگی وقت.

[مسأله 882 نماز روی خرمن گندم و جو]

مسأله 882 روی خرمن گندم و جو و مانند اینها که نمی شود بی حرکت ماند (1) نماز باطل است.

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (زنجانی:) نمی شود بی تکان ماند..

(فاضل:) مسأله نماز روی خرمن گندم و جو و تپّه ای از رمل و مانند اینها که نمی شود استقرار پیدا کرد باطل است امّا اگر حرکت کم باشد که بتوان واجبات نماز را انجام داد و شرایط دیگر را رعایت کرد مانع ندارد.

(مکارم:) مسأله روی خرمن گندم و جو و مانند اینها که مقداری حرکت دارد نماز خواندن جایز است به شرط این که بتوان واجبات نماز را انجام داد.

[مسأله 883 در جایی که به واسطه احتمال باد و باران]

شاید این مطالب را هم بپسندید:

مسأله 883 در جایی که به واسطه احتمال باد و باران و زیادی جمعیت و مانند اینها اطمینان ندارد که بتواند نماز را تمام کند، اگر به امید تمام کردن شروع کند اشکال ندارد و اگر به مانعی برنخورد نمازش صحیح است و در جایی که ماندن در آن حرام است (1)، مثلًا زیر سقفی که نزدیک است خراب شود باید نماز نخواند، ولی اگر خواند باطل نیست، و هم چنین روی چیزی که ایستادن و نشستن روی آن حرام است، مثل فرشی که اسم خدا بر آن نوشته شده باید نماز نخواند ولی اگر خواند صحیح است.

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (مکارم:) (مثلًا جایی که خطر خراب شدن سقف یا ریزش کوه و آمدن سیلاب دارد) باید نماز نخواند و اگر بخواند احتیاط واجب اعاده آن است هم چنین روی چیزی که ایستادن و نشستن بر آن حرام است مانند فرشی که نام خدا بر آن نوشته شده است.

(فاضل:) (مثلًا جایی که خطر خراب شدن سقف یا ریزش کوه یا تصادف و.. دارد) نباید نماز بخواند ولی اگر خواند نمازش صحیح است لیکن مرتکب حرام شده است و هم چنین روی چیزی که ایستادن و نشستن روی آن حرام است مانند فرش یا روز نامه ای که اسم خدا و آیات قرآن بر آن نوشته شده نباید نماز بخواند ولی اگر خواند نمازش صحیح است امّا مرتکب حرام شده است.

(خوئی، تبریزی:) «شرط سوّم»: باید در جایی نماز بخواند که احتمال بدهد نماز را تمام می کند و نماز خواندن در جایی که به واسطه باد و باران و زیادی جمعیّت و مانند اینها اطمینان دارد که نمی تواند نماز را تمام کند صحیح نیست اگر چه اتّفاقاً نماز را تمام کند. اگر در جایی که ماندن در آن حرام است مثلًا زیر سقفی که نزدیک است خراب شود نماز بخواند اگر چه معصیت کرده ولی نمازش اشکالی ندارد. نماز خواندن روی چیزی که ایستادن و نشستن روی آن حرام است، مثل جایی از فرش که اسم خدا بر آن نوشته شده بنا بر احتیاط صحیح نیست.

(سیستانی:) «شرط سوم»: باید در جایی نماز بخواند که احتمال بدهد نماز را تمام می کند؛ ولی اگر در جایی که به واسطه باد و باران و زیادی جمعیت و مانند اینها اطمینان دارد که نمی تواند نماز را تمام کند؛ رجاءً بخواند و اگر چه اتفاقاً تمام کند اشکال ندارد..

(سیستانی:) چنانچه مانع از قصد قربت شود صحیح نیست.

(گلپایگانی، اراکی:) شرط سوّم: (گلپایگانی: آن که در جایی نماز بخواند که اطمینان به تمام کردن نماز داشته باشد) بنا بر احتیاط واجب باید در جایی نماز بخواند که اطمینان داشته باشد نماز را تمام می کند و در جایی که به واسطه احتمال باد و باران و زیادی جمعیّت و مانند اینها اطمینان ندارد که بتواند نماز را تمام کند احتیاط واجب آن است که نماز نخواند.

شرط چهارم: آن که در جایی که ماندن در آن حرام است مثلًا زیر سقفی که نزدیک است خراب شود نماز نخواند؛ شرط پنجم: آن که روی چیزی که ایستادن و نشستن روی آن حرام است مثل فرشی که اسم خدا بر آن نوشته شده نماز نخواند.

(صافی:) شرط سوّم: آن که در جایی نماز بخواند که احتمال بدهد می تواند در آنجا نماز را تمام کند. بنا بر احتیاط، در جایی نماز بخواند که اطمینان داشته باشد نماز را تمام می کند و در جایی که به واسطه احتمال باد و باران و زیادی جمعیت و مانند اینها اطمینان ندارد که بتواند نماز را تمام کند، احتیاط آن است که نماز نخواند هر چند با احتمال امکان تمام کردن نماز، خواندن نماز جایز است ولی با اطمینان به عدم امکان نماز صحیح نیست..

(نوری:) شرط سوم: آن که در جایی نماز بخواند که اطمینان به تمام کردن نماز داشته باشد، در جایی که به واسطه احتمال باد و باران و زیادی جمعیت و مانند اینها، اطمینان ندارد که بتواند نماز را تمام کند، احتیاط واجب آن است که نماز نخواند..

(نوری:) باید نماز نخواند و اگر بخواند باطل است..

(نوری:) نباید نماز بخواند و اگر خواند باطل است.

(زنجانی:) مسأله بنا بر احتیاط مستحب در جایی نماز بخواند که اطمینان داشته باشد نماز را تمام می کند، و در جایی که به واسطه احتمال باد و باران و زیادی جمعیت و مانند اینها اطمینان ندارد که بتواند نماز را تمام کند، نماز نخواند ولی اگر علم هم داشته باشد که نمی تواند نماز را تمام کند، چنانچه قصد قربت داشته باشد و اتفاقاً نماز را تمام کند، نمازش صحیح است. شرط سوم: آن که بنا بر احتیاط مستحب در جایی که ماندن در آن حرام است؛ مثلًا زیر سقفی که نزدیک است خراب شود نماز نخواند. شرط چهارم: آن که بنا بر احتیاط مستحب روی چیزی که ایستادن و نشستن روی آن حرام است؛ مثل فرشی که اسم خدا بر آن نوشته شده، نماز نخواند.

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و محشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/84LoK7

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز

رعايت قبله در دستشويي قطار و هواپيما



کلید: مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد X نماز در قطارX نماز در کشتیX نماز در هواپیما

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.