وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اختلاف نظر مراجع تقلید

0

اختلاف نظر مراجع تقلید

فهرست این نوشتار:

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

محل مراجعه در مسائل اختلافی [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][اختلاف نظر مراجع ]

پرسش : حضرت عالى در پاسخ سؤال جواز غیبت شخصى که ریش خود را مى تراشد، فرموده اید: «با توجّه به این که بعضى از علما در گذشته و حال فتوا به جواز عمل فوق مى دهند، غیبت این فرد جایز نیست.» با عنایت به همین پاسخ، و با توجّه به این که حضرتعالى در مورد عدم جواز تراشیدن ریش احتیاط فرموده اید، آیا مى توان با همین علم اجمالى به فتواى عدّه اى از علماى زنده در مورد جواز آن، استناد کرد، و بدان عمل نمود؟

پاسخ : باید در مسائل اختلافى اعلمیّت احراز شود.

تفاوت نظر مرجع تقلید طرفین در کارهای مشترک [اختلاف نظر مراجع ]

پرسش : در مواردی مثل ازدواج که بین دو نفر است اگر مراجع تقلید دو نفر هر کدام بر سر یک موضوع فقهی نظری متفاوت داشته باشند تکلیف چیست و باید نظر کدام مرجع را اجرا کرد؟

پاسخ : باید نظر مرجعی که موافق احتیاط است اجرا شود.

عمل به رأی اکثریت در مسائل مورد اختلاف [اختلاف نظر مراجع ]

پرسش : در رساله هاى عملیّه نوشته شده است که از باید مجتهد اعلم تقلید کرد، از آن جایى که تشخیص و تعیین فرد اعلم در میان مجتهدین براى اهل علم و خبره مشکل و براى عوام محال و ممتنع است، آیا مى توان در مسائل مورد اختلاف به جاى تقلید از یک شخص معیّن، رأى اکثریت را ملاک عمل قرار داد؟

پاسخ : راى اکثریت کافى نیست، اگر اعلمثابت است باید در مسائل اختلافى از او تقلید کرد و اگر ثابت نیست مردم مخیّر هستند.

اختلاف نظر مجتهدین [اختلاف نظر مراجع ]

پرسش : اگر در مسئله ای مراجع اختلاف نظر داشته باشند تکلیف چیست؟

پاسخ : در مسائلى که مجتهدین اختلاف نظر دارند باید از «اعلم» تقلید کند.

تفاوت فتوای مرجع تقلید زن و شوهر [اختلاف نظر مراجع ]

پرسش : چنانچه طبق فتواى مرجع تقلید شوهرم کارى واجب باشد (مثلا پوشانیدن زینت‌هاى دست‌ها تا مچ و گردى صورت) ولى مرجع من آن را واجب نداند، وظیفه من چیست؟

پاسخ : شما باید مطابق فتواى مرجع تقلیدتان عمل کنید ؛ ولى بهتر است در مسائل خانوادگى طرفین توافق نمایند.

علت اختلاف نظر مراجع در بعضی از احکام [اختلاف نظر مراجع ]

پرسش : خداوند بزرگ یکى است، پیامبر(صلى الله علیه وآله) یکى، و ائمّه اطهار(علیهم السلام) هر کدام در زمان خود یکى بوده، و دستورات آنها نیز یکى بوده است. چرا در زمان فعلى نظر مراجع بزرگوار تقلید درباره موضوعات و مسائل دین متفاوت است، و هر یک از آنان دیدگاه خاصّى دارد؟

پاسخ : اوّلا، مراجع تقلید در اصول مسائل یک فتوا دارند، و اگر اختلافى هست در جزئیّات است. ثانیاً، این اختلاف به خاطر دور ماندن ما از زمان حضرات معصومین(علیهم السلام) است; زیرا روایاتى که از آن بزرگواران نقل شده، به وسیله اشخاصى است که بعضى، آن اشخاص را افراد مطمئن، و بعضى ممکن است همه آنها را مطمئن ندانند. البتّه مراجع نهایت کوشش خود را در شناخت آنان انجام مى دهند، ولى ممکن است نظر همه یکسان نباشد. به علاوه فهم کلمات معصومین(علیهم السلام) با گذشت این همه زمان آسان نیست، و گاه در آن اختلاف نظر پیدا مى شود. و این، رمز اختلاف فتاواست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيدویژه نامه احکام تقلید و بلوغ

چرايي اختلاف فتاوا و نظرات مراجع تقليد

چرا بايد در احكام از مراجع تقليد كنيم

اگر مرجع اعلم در بین مراجع تقلید مشخص نباشد



کلید:  اختلاف نظر مراجع تقلید علت اختلاف فتوای مراجع تفاوت مراجع تقلید چرا مراجع اختلاف نظر دارند

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.