وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا قرآن برای مشرکین نیز جذاب بود

0

آیا قرآن برای مشرکین نیز جذاب بود

فهرست این نوشتار:

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

 

جذابيّت قرآن براى مشركين

پرسش : آیا قرآن برای مشرکین نیز جذاب بود؟

پاسخ اجمالی:

 ابوسفيان و ابوجهل و اخنس بن شريق، شبى از شب ها براى شنيدن قرآن مخفيانه نزد خانه پيامبر(ص) آمدند، هر كدام در گوشه اى پنهان شدند، بى آنكه ديگرى با خبر شود و تا صبح گوش به تلاوت قرآن سپردند و هنگام طلوع فجر متفرق شدند. در جاده، يكديگر را ديدند، هر كدام ديگرى را سرزنش كردند و گفتند:

«ديگر اين كار را تكرار نكنيد كه اگر بعضى از سفيهان شما اين منظره را ببينند؛ افكارى براى آنها پيدا مى شود»! شب ديگر همين كار را تكرار كردند و سرزنش ها و قرارداد را مطرح كردند، و… . شب سوم نيز همين مسأله دقيقاً تكرار شد.

پاسخ تفصیلی:

بله در سیرهابن هشام مى خوانیم که سه نفر از سران قریش(ابوسفیان و ابوجهل و اخنس بن شریق) شبى از شب ها براى شنیدن آیات قرآن به صورت مخفیانه نزد خانه پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمدند در حالى که حضرت نمازمى خواند و آیات قرآن را تلاوت  مى کرد هر کدام در گوشه اى پنهان شدند، بى آنکه دیگرى با خبرشود و تا صبح گوش به تلاوت قرآن سپردند و هنگام طلوع فجرمتفرق شدند؛ ولى به زودى در جاده، یکدیگر را دیدند و هر کدام به نحوى، دیگرى را سرزنش کردند و گفتند:

«دیگر این کار را تکرار نکنید که اگر بعضى از سفیهان شما این منظره را ببینند؛ افکارى براى آنها پیدا مى شود»!

شب دیگر همین کار را تکرار کردند و صبح هنگامى که یکدیگر را مشاهده کردند همان سخنان شب قبل و همان سرزنش ها و قرارداد عدم تکرار چنین کارى را مطرح کردند، و به خانه هاى خود رفتند؛ اتفاقاً شب سوم نیز همین مساله دقیقاً تکرار شد، و صبح هنگامى که یکدیگررا بار دیگر ملاقات کردند، بعضى گفتند: «ما از اینجا تکان نمى خوریم تا عهد و پیمان ببندیم و براى همیشه این کار را ترک کنیم»، سرانجام پیمان بستند و متفرق شدند.(1)
آرى جاذبه قران آن قدر زیاد بود که حتى دشمنان سر سخت در مقابل آن زانو مى زدند؛ و اگر پرده هاى تعصب و لجاجت و علاقه به حفظ منافع شخصى، کنار مى رفت یقیناً ایمانمى آوردند.(2)

پی نوشت:
(1). سيره ابن هشام، جلد 1، صفحه 337.
(2). گردآوري از کتاب: پيام قرآن‏، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1386 ه. ش‏، ج 8، ص 89.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.