وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا دادن چادر حضرت زهرا به یهودی به عنوان گرو برای قرض کردن کار درستی بوده؟

1

آیا دادن چادر حضرت زهرا به یهودی به عنوان گرو برای قرض کردن کار درستی بوده؟

زهد فاطمه علیهاالسلام و اسلام شمعون یهودی

وقتی قرار شد مسلمان تازه وارد را طعامی دهند و طعامی یافت نشد سلمان به در خانه حضرت زهرا آمد؛ آن حضرت فرمودند: سلمان! سه روز است که خود و فرزندانم گرسنه ایم و چیزی در خانه نداریم اما خیر را از خود بر نمی گردانم. اینک بیا این چادر مرا بگیر و به سراغ خانه شمعون یهودی برو و پیغام مرا برسان و بگو این چادر فاطمه است او می گوید: در مقابل آن به طور رهن سه کیلو خرما و سه کیلو جو بدهید، إن شاء الله پول آن را می پردازم. سلمان می گوید من چادر را به شمعون دادم و پیغام فاطمه سلام الله علیها را رساندم شمعون چادر را گرفت و مرتب آن را در دستش نگه داشت و خیره شد و پاره ها و وصله های آن را دید و چشمانش پر از اشک گردید و چنین گفت: یا سلمان هذا هم الزهد فی الدنیا… ای سلمان! این چادر نشانه زهد فاطمه در دنیاست این دین همان است که موسی در تورات به ما خبر داده؛ سپس شهادتین گفت و در ایمانش ثابت قدم گشت.

تحلیل سیره فاطمه زهرا، علی اکبر بابایی، ص132،تبیان.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شبهه چادر حضرت زهرا و یهودی

پرسش:درکتابی خواندم كه حضرت علي عليه السلام براي رفع فقر لباس حضرت زهرا سلام الله عليها را فروختند و همچنين چادر ايشان را در ازاي جو به يهودي امانت ميدهند اين رفتار در فرهنگ كنوني ما عملكردي ناصحيح است در فرهنگ آن زمان چگونه بوده است؟

پاسخ(حجت الاسلام ایمانی):

نمی دانم در فرهنگ شما چگونه است، امّا در فرهنگ ما ایرانی ها، اینکه کسی برای سیر کردن فرزندانش چیزی را امانت بگذارد، ایرادی ندارد.

دو فرهنگ وجود دارد؛ فرهنگ الهی که بنیانگذارش معصومین(ع) و فرهنگ شیطان که آن را آداب و رسوم مردم می گویند.

آدم عاقل، تابع فرهنگ الهی می شود نه تابع توهّمات مردم غیر معصومی که هر روز چیزی را رسم می کنند.

صحیح یعنی آنچه مورد تأیید خدا و معصوم است؛ و ناصحیح یعنی آنچه مورد تأیید خدا و معصوم نیست.

وقتی می فرمایید « اين رفتار در فرهنگ كنوني ما عملكردي ناصحيح است» ملاک ناصحیح را چه می دانید؟ مگر تشخیص بی اساس مردم غیر معصوم، ملاک درستی و نادرستی است؟

خدای متعال فرمود: « ثُمَّ جَعَلْناكَ عَلى‏ شَريعَةٍ مِنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْها وَ لا تَتَّبِعْ‏ أَهْواءَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ ـــــ سپس تو را در شریعتی از امر قرار دادیم؛ پس آن را پيروى كن، و هوسهاى كسانى را كه نمى‏دانند پيروى مكن.»

یعنی تبعیّت از فرهنگ جهّال، جایز نیست.

و فرمود: « وَ إِنْ تُطِعْ‏ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ ـــــ و اگر از اکثر كسانى كه در زمين مى‏باشند پيروى كنى، تو را از راه خدا گمراه مى‏كنند. آنان جز از ظنّ و گمان پيروى نمى‏كنند و جز به حدس و تخمين نمى‏پردازند.»

لذا فرهنگ مردم زمانه، اگر مطابق فرهنگ معصوم است، همان فرهنگ معصوم است نه فرهنگ مردم؛ امّا اگر مطابق فرهنگ معصوم نیست، فرهنگ شیطان است.

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

1 نظر
  1. pourhasani می گوید

    امام علی از موقعی که نوجوان بودن بد خواه کم نداشتن چه برسه حالا که نامشون عالم گیره پس طبیعیه تلاش کنن تا شان امام رو کم کنن این حدیث هم مث خیلی حدیث های جعلی دیگه یکی نوشته بقیه هم کپی کردن. این وظیفه شیعه هست تو دهنی بزنه به این حرفای بی اساس