وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا خون وضو را باطل میکند

2

آیا خون وضو را باطل میکند

فهرست این نوشتار:

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی

پاک بودن اعضای وضو [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][پاک بودن اعضا ]

پرسش : آیا در وضو باید اعضای بدن پاک باشد؟

پاسخ : اعضاى وضو موقع شستن یا مسح کردن باید پاک باشد، امّا اگر بعد از تمام شدن وضوى یک عضو، همان عضو نجس شود وضو صحیح است.

نجس بودن غیر اعضای وضو [پاک بودن اعضا ]

پرسش : آیا نجس بودن غیر اعضای وضو در هنگام وضو گرفتن ضرری به صحت وضو می زند؟

پاسخ : اگر غیر از اعضاى وضو جایى از بدن نجس باشد مانعى براى وضو ندارد، ولى در مخرج بول و غائط احتیاط مستحب آن است که اوّل آن را تطهیر کرده، بعد وضو بگیرد.

شک در تطهیر کردن عضو نجس بعد از وضو [پاک بودن اعضا ]

پرسش : اگر بعد از وضو شک کند عضوی که قبلا نجس بوده را تطهیر کرده یا نه تکلیف چیست؟

پاسخ : هرگاه یکى از اعضاى وضو قبلًا نجس بوده و بعد از وضو شک کند که آن را پیش از وضو آب کشیده یا نه، وضوى او صحیح است، ولى باید براى نماز آن را آب بکشد و اگر چیزى با آن ملاقات کرده تطهیر کند.

بند نیامدن خون در اعضای وضو [پاک بودن اعضا ]

پرسش : در صورتی که در یکی از اعضای وضو خون بند نیاید برای وضو گرفتن چه باید کرد؟

پاسخ : هرگاه در صورت یا دستها بریدگى است که خون آن بند نمى‏آید و آب براى آن ضرر ندارد، باید در آب کریا جارى فرو برد، یا زیر شیر آب بگیرد و قدرى فشار دهد که خون بند بیاید و وضوى ارتماسى بگیرد، امّا اگر آب ضرر دارد باید به دستور وضوى جبیره، عمل کند.

حکم وضو گرفتن با اعضای متنجس [پاک بودن اعضا ]

پرسش : اگر در اعضای وضو مانند صورت، خون بوده ولی قبلا عین نجاست را برطرف کرده امّا آب نکشیده است، وضو گرفتن با آب قلیل و جاری چه حکمی دارد؟

پاسخ : نسبت به آب قلیل اگر چند بار آب می ریزد چون آب جاری می شود آب اولی که عبور می کند محل را می شوید و وضو در واقع با بدن پاک انجام می شود و صحیح است هر چند ترشح اول نجس است ( البته در ترشحات غساله چون نمی داند یا شک دارد به کجاها رسیده است جستجو نکند) و با آب جاری و لوله کشی (در حالتی که دست یا صورت را زیر شیر می گیرد) کلا وضو صحیح و ترشح پاک است.

وضو با وجود خون خشک شده در پوست [پاک بودن اعضا ]

پرسش : اگر خونی روی زخم خشک شود و کندن آن موجب خونریزی مجدد شود یا احتمال دهیم در صورت کندن آن خون ریزی می کند حکم آن خون چیست و وضو با آن چگونه است؟

پاسخ : در صورتیکه امکان پاک کردن آن نیست، روی آن را با چسب ببندید و غسل و وضوی جبیره ای بگیرید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد



کلید: خون قبل از وضو آیا خون دماغ شدن وضو را باطل می کند[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. ک می گوید

    سلام علیکم.من ی تبخال روی لبم داشتم که قبل از وضو احساس سوزش کردم ولی توجه نکردم بعد وضو گرفتم و بعد از وضو بررسی کردم دیدم تبخالم پاره شده و ازش خونابه و کمی خون اومده.من با همون دستی که صورتم و لبم رو شسته بودم سرم رو مسح کردم و بعدشم دستم رو به خیلی جاها زدم.حالا باید همه اون جاهارو تطهیر کنم؟!مقلد آیت الله مکارم هستم.با تشکر.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      همان جایی را که اطمینان دارید خون برخورد کرده باید تطهیر کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر