وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا جشن تولد حرام است

0

آیا جشن تولد حرام است

آيا برپايى جشن ميلاد جايز است؟

بايد گفت زمان و ايام به خودى خود تقدس يا مذمت ندارند بلكه آنها ظرف وقوع حوادث و اتفاقاتى هستند كه آن وقايع موجب تقدس يا نحوست مى شود از اين رو روز ولادت انبياء به خاطر وجود آنها در آن ظرف زمانى، روزى مهم و مبارك است.

خداوند در شأن حضرت يحيى فرمود: «وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا»(1) «سلام و درود بر او، آن روز كه تولد يافت و آن روز كه مى ميرد و آن روز كه زنده، برانگيخته مى شود».

حضرت عيسى براى روز تولد خودش گفت:

«وَالسَّلامُ عَلَىَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا»(2) «و سلام بر من در آن روز كه متولد شدم، و آن روز كه مى ميرم و آن روز كه زنده، برانگيخته مى شوم».

سخاوى مى گويد:

«لايزال اهل الاسلام من سائر الاقطار والمدن الكبار يعملون المولد و يتصدقون فى لياليه بانواع الصدقات و يعتنون بقراءه مولده الكريم و يظهر عليهم من بركاته كل فضل عميم»(3) «به طور مداوم و پيوسته مسلمانان در اقصى نقاط بلاد اسلامى مراسم جشن ميلاد برگزار مى كردند و در شب ميلاد بانواع صدقات به ديگران صدقه مى دادند و به خواندن مولودى اهتمام مى ورزيدند و بركات زيادى بر آنها ظاهر مى گرديد».

در سوره مائده مى خوانيم:

«قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَهً مِنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيدًا لأوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَهً مِنْكَ»(4) «عيسى بن مريم عرض كرد: خداوندا پروردگارا از آسمان مائده اى بر ما بفرست تا براى اولين و آخرين ما عيدى باشد و نشان اى از تو».

روز نزول غذاى آسمانى، روز عيد و مبارك است.

(1) مريم (19)، آيه. 15
000 (2) مريم (19)، آيه. 33
000 (3) السيره الحلبيه، ج 1، ص. 83
000 (4) مائده (5)، آيه. 114 /پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.