وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا با گناه بیشتر ظهور نزدیک‌تر می‌شود

0

آیا با گناه بیشتر ظهور نزدیک‌تر می‌شود

گناه و ظهور امام زمان(عج)

پرسش 28 . با توجه به اين كه فراگير شدن ظلم و جور در جهان از نشانه هاى ظهور است پس چرا مردم را براى زمينه سازى ظهور دعوت به صلح و ترك ظلم و گناه مى كنند؟

درباره مُصلح غيبى جهان، حضرت مهدى(عج) بيش از سه هزار روايت را شيعه و سنى از پيامبر عالى قدر اسلام صلى الله عليه و آله و پيشوايان الهى نقل كرده اند و اين سؤال هم هميشه در ذهن افراد بود كه ما در پاسخ به آن مى گوييم:

اول: بايد توجه كرد كه شرط ظهور امام زمان(عج)، هرگز منحصر به گسترش فساد در اجتماع انسانى نيست، بلكه هر گاه مردم دنيا از نظر رشد فكرى و كمال هاى روحى به حدى برسند كه بتوانند ارزش وجود امام را درك كرده و شايسته رهبرى ايشان شوند، در اين صورت حضرت بدون هيچ قيد و شرطى ظهور مى كند.

ناگفته نماند كه در كتاب هاى عقايد و مذاهب به گونه اى گسترده بحث و بررسى شده كه مانع اساسى براى غيبت امام، اخلاق و روحيات و آماده نبودن جامعه انسانى براى ظهور و حكومت آن حضرت است و اگر اين مانع برطرف شود، دوران غيبت او هم سپرى مى شود.
براى نمونه دانشمند بزرگ و فيلسوف عالى مقام اسلام، مرحوم خواجه نصيرالدين طوسى در كتاب تجريدالاعتقاد در اين باره سه جمله كوتاه اما پر معنا آورده است:

1. وجوده لطف: وجود امام معصوم – خواه آشكار و يا پنهان – براى جامعه انسانى نعمت معنوى و وسيله اطاعت الهى است و رابط ميان خداوند و مردم.

2. و تصرفه لطف آخر: هرگاه امام از پرده غيبت بيرون آيد و به راهنمايى ظاهرى بپردازد و زمام امور را به دست گيرد، خود نعمت ديگرى است، در اين زمان نه تنها يك گروه، بلكه تمام جامعه انسانى از وجود او – كه ظهور عدل و داد، و مجرى دستورهاى آسمانى و احكام الهى است – بهره مى برند.

3. و عدمه منا: علت حضور نداشتن ايشان براى موانعى است كه خود مردم بر سر راهش به وجود آورده اند و اگر خود مردم براى حكومت واحد جهانى – آن هم بر پايه فضيلت و اخلاق و عدل و داد و رعايت حقوق و احكام اسلامى – آمادگى پيدا كنند، به يقيين او ظهور مى كند و هيچ گاه از ناحيه خداوند كوتاهى در ابراز لطف نبوده، بلكه اين خود مردمند كه ظهور حكومت حقه الهى را به تأخير انداخته.175 بنابراين، توسعه فساد و گسترش آلودگى، شرط منحصر ظهور امام نيست، بلكه راه نزديك تر، همان پيدايش لياقت و شايستگى در مردم است.

دوم: گسترش فساد و آلودگى جامعه بشرى هدف اصلى نيست، بلكه زمينه را براى ظهور حضرت و اصلاح جامعه انسانى فراهم مى كند؛ زيرا هنگامى كه زمين پر از ظلم و و جور و تبعيض و فساد شد و تجربه هاى گوناگون از ناتوانى مردم و قوانين در برقرارى عدالت اجتماعى حكايت كرد، در اين هنگام، آمادگى فكرى كامل براى پذيرش برنامه يك رهبر الهى با يك انقلاب برتر و نوين پيدا مى شود تا به تمام نابسامانى ها خاتمه دهد! اصولاً هيچ نهضت اصلاحى بدون يك زمينه فكرى قبلى انجام نمى گيرد و اصل «عرضه و تقاضا» كه يك اصل اقتصادى است، يك اصل اجتماعى نيز مى باشد و تا درخواستى در مردم نباشد، عرضه هر نوع كالاى معنوى و مادى بى ارزش و بى ثمر خواهد بود.

 

سوم: از همه اينها گذشته، اگر ما به گسترش فساد كمك كنيم، از كسانى خواهيم بود كه انقلاب حضرت مهدى(عج) براى درهم كوبيدن آنها صورت مى گيرد و در برابر، اگر در صدد اصلاح جامعه برآييم، از كسانى هستيم كه در ارتش انقلابى او همكارى مى كنند؛ بنابراين به فرض اين كه با كمك كردن به گسترش فساد و ظلم، ظهور حضرت را به پيش اندازيم، وضع خود را به يقين به خطر انداخته ايم. مگر نه اين كه مصلح جهانى براى كوتاه كردن دست فاسدان و بر چيدن بساط ظلم و فساد قيام مى كند؟ در اين حال ما چگونه مى توانيم با گسترش فساد و آلودگى و انحراف از انقلاب جهانى و نورانيش بهره مند شويم؟!

بنابراين، سكوت در برابر فساد و كمك به توسعه آن براى ظهور امام عصر(عج) صحيح نيست. شايد اين اشكال و مغالطه كارى بيشتر از ناحيه كسانى است كه مى خواهند از زير بار مسئوليت ها فرار، و يا در برابر هر آلودگى و شهوت رانى آزاد باشند.

174. بحارالانوار، ج 25، ص 204.

175. كشف المراد، طبع صيدا، ص 226.

  •  منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، گناه و توبه.

حتما بخوانيد

ویژه نامه آداب و اعمال اسلامی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.