آيا نفخه صور و هول و هراس هاى سخت قيامت براى همه است يا كسانى استثناء هستند؟

آيا نفخه صور و هول و هراس هاى سخت قيامت براى همه است يا كسانى استثناء هستند؟
آيا نفخه صور و هول و هراس هاى سخت قيامت براى همه است يا كسانى استثناء هستند؟ اگر هستند چه كسانى و چرا؟
قرآن كريم تصريح دارد كه گروهى از دو نفخه صور در امان خواهند بود و مرگ آنها را در نمىيايد و نيز از وحشت حضور در صحنه محشر نيز آسوده مىباشند:
(وَ نُفِخَ فِى الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِى السَّماواتِ وَ مَنْ فِى الْأَرْضِ إِلاَّ مَنْ شاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرى فَإِذا هُمْ قِيامٌ يَنْظُرُونَ) «و در صور دميده مىشود، پس همه كسانى كه در آسمانها و زميناند، مىميرند مگر كسانى كه خداوند بخواهد [اين نفخه اول است]، سپس بار ديگر در صور دميده مىشود، ناگهان همگى به پا مىخيزند و در انتظار هستند».(1)
(وَ يَوْمَ يُنْفَخُ فِى الصُّورِ فَفَزِعَ مَنْ فِى السَّماواتِ وَ مَنْ فِى الْأَرْضِ إِلاَّ مَنْ شاءَ اللَّهُ وَ كُلٌّ أَتَوْهُ داخِرِينَ) «روزى كه در صور دميده شود، همه كسانى كه در آسمانها و زمين هستند، در وحشت فرو مىروند جز كسانى كه خدا خواسته و همگى با خضوع در پيشگاه او حاضر مىشوند».(2)
آيه اول مىفرمايد: گروهى را كه خداوند بخواهد از مرگ در نفخه صور درامان مىمانند و آيه دوم مىفرمايد: كسانى را كه خداوند بخواهد، از وحشت و حضور در صحنه قيامت معاف مىباشند. اما آنان چه گروهىاند؟ قرآن مىفرمايد: با نفخه صور همگى در نزد خداوند سبحان حاضر مىشوند و به اصطلاح «محضرون» هستند:
(إِنْ كانَتْ إِلاَّ صَيْحَهً واحِدَهً فَإِذا هُمْ جَمِيعٌ لَدَيْنا مُحْضَرُونَ) «يگانه صيحه اى بيش نيست، ناگهان همگى نزد ما احضار مىشوند»(3) و تنها يك گروه را استثناء كرده است و آن «مخلَصين» هستند: (فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ إِلاَّ عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ) «پس آنها حاضر مىشوند مگر بندگان مخلَص خداوند [كه خود و همه كارهاى خود را فقط و فقط براى خداوند متعال خالص گردانندهاند]».(4)
بحث درباره «مخلَصين» بسيار است و در اين مختصر نمىگنجد. تنها مىتوان گفت كه با استناد به روايات نبوى آنان حضرت على (ع) و شيعيان واقعى ايشان هستند چنانكه رسول اكرم (ص) فرمود:
«يا على أنت و شيعتك على الحوض تسقون من أحببتم و تمنعون من كرهتم و أنتم الآمنون يوم الفزع الأكبر فى ظل العرش يفزع الناس و لا تفزعون و يحزن الناس و لا تحزنون فيكم نزلت هذه الآيه إِنَّ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى أُولئِكَ عَنْها مُبْعَدُونَ لا يَسْمَعُونَ حَسِيسَها وَ هُمْ فِى مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خالِدُونَ لا يَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَكْبَرُ وَ تَتَلَقَّاهُمُ الْمَلائِكَهُ هذا يَوْمُكُمُ الَّذِى كُنْتُمْ تُوعَدُونَ يا على أنت و شيعتك تطلبون فى الموقف و أنتم فى الجنان تتنعمون»(5) «اى على تو شيعيان تو بر حوض هستند و هرچه دوست داشته باشيد، مىآشاميد و دشمنان شما از آن منع مىشوند. و شما در روز فزع اكبر در سايبان عرش در امان هستيد مردم مىترسند و شما نمىترسيد. درباره شما اين آيه نازل شده است: «كسانى را كه از جانب ما به آنها وعده نيكو داده شده از آن (آتش جهنم) دور نگاه داشته مىشوند. آنها صداى آن را نمىشنوند و در آن ميان هرچه دلهايشان بخواهد، جاودانه هستند. دلهره بزرگ آنها را غمگين نكند و فرشتگان به استقبال آنها مىآيند و [به آنان مىگويند] اين همان روزى است كه به شما وعده داده شده بود». اى على تو و شيعه تو را در موقف مىخوانند و شما در بهشتها در حال بهرهبردارى از نعمتها هستيد».
پيامبر اكرم (ص) همچنين مىفرمايد:
«يا على تخرج أنت و شيعتك من قبوركم و وجوهكم كالقمر ليله البدر و قد فرجت عنكم الشدائد و ذهب عنكم الأحزان تستظلون تحت العرش يخاف الناس و لا تخافون و يحزن الناس و لا تحزنون و توضع لكم مائده و الناس فى المحاسبه»(6) «اى على تو و شيعه تو از قبرهايتان خارج مىشويد در حالى كه چهرههايتان همانند ماه شب چهاردهم مىدرخشد و سختىها و اندوه از شما دور است، و در سايبان عرش قرار داريد. مردم مىترسند و شما نمىترسيد. مردم غمگيناند و شما ناراحت نمىباشيد. براى شما غذاى بهشتى مهيا مىشود، در حالى كه مردم در محاسبه هستند».
آرى، آنان در دنيا با مرگ اختيارى و ايمان كامل و عمل كاملاً خالصانه، از هر آنچه رنگ تعلق بگيرد، پاك شدهاند و در زندگانى دنيوى در محضر دوست فانى گشتهاند و ديگر نيازى نيست تا در نفخه صور اول، جنبه خلقى خود را از دست بدهند و در نفخه صور دوم جنبه الهى پيدا كنند و در صحنه محشر، تعلقات از آنان گرفته شود. آنها نزد خداوند متعال حاضراند و نيازى به اين امور ندارند.
(1) زمر (39)، آيه. 68
000 (2) نمل (27)، آيه. 87
000 (3) يس (36)، آيه. 53
000 (4) صافات (37)، آيه 127 و. 128
000 (5) بحار الانوار، ج 7، ص. 179
000 (6) همان، ص. 180
پرسمان.