وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا نفخه صور و هول و هراس هاى سخت قيامت براى همه است يا كسانى استثناء هستند؟

0

آيا نفخه صور و هول و هراس هاى سخت قيامت براى همه است يا كسانى استثناء هستند؟

آيا نفخه صور و هول و هراس هاى سخت قيامت براى همه است يا كسانى استثناء هستند؟ اگر هستند چه كسانى و چرا؟

قرآن كريم تصريح دارد كه گروهى از دو نفخه صور در امان خواهند بود و مرگ آنها را در نمى‏يايد و نيز از وحشت حضور در صحنه محشر نيز آسوده مى‏باشند:

(وَ نُفِخَ فِى الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِى السَّماواتِ وَ مَنْ فِى الْأَرْضِ إِلاَّ مَنْ شاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرى فَإِذا هُمْ قِيامٌ يَنْظُرُونَ) «و در صور دميده مى‏شود، پس همه كسانى كه در آسمان‏ها و زمين‏اند، مى‏ميرند مگر كسانى كه خداوند بخواهد [اين نفخه اول است‏]، سپس بار ديگر در صور دميده مى‏شود، ناگهان همگى به پا مى‏خيزند و در انتظار هستند».(1)

(وَ يَوْمَ يُنْفَخُ فِى الصُّورِ فَفَزِعَ مَنْ فِى السَّماواتِ وَ مَنْ فِى الْأَرْضِ إِلاَّ مَنْ شاءَ اللَّهُ وَ كُلٌّ أَتَوْهُ داخِرِينَ) «روزى كه در صور دميده شود، همه كسانى كه در آسمان‏ها و زمين هستند، در وحشت فرو مى‏روند جز كسانى كه خدا خواسته و همگى با خضوع در پيشگاه او حاضر مى‏شوند».(2)

آيه اول مى‏فرمايد: گروهى را كه خداوند بخواهد از مرگ در نفخه صور درامان مى‏مانند و آيه دوم مى‏فرمايد: كسانى را كه خداوند بخواهد، از وحشت و حضور در صحنه قيامت معاف مى‏باشند. اما آنان چه گروهى‏اند؟ قرآن مى‏فرمايد: با نفخه صور همگى در نزد خداوند سبحان حاضر مى‏شوند و به اصطلاح «محضرون» هستند:

(إِنْ كانَتْ إِلاَّ صَيْحَهً واحِدَهً فَإِذا هُمْ جَمِيعٌ لَدَيْنا مُحْضَرُونَ) «يگانه صيحه ‏اى بيش نيست، ناگهان همگى نزد ما احضار مى‏شوند»(3) و تنها يك گروه را استثناء كرده است و آن «مخلَصين» هستند: (فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ إِلاَّ عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ) «پس آنها حاضر مى‏شوند مگر بندگان مخلَص خداوند [كه خود و همه كارهاى خود را فقط و فقط براى خداوند متعال خالص گرداننده‏اند]».(4)

بحث درباره «مخلَصين» بسيار است و در اين مختصر نمى‏گنجد. تنها مى‏توان گفت كه با استناد به روايات نبوى آنان حضرت على (ع) و شيعيان واقعى ايشان هستند چنان‏كه رسول اكرم (ص) فرمود:

«يا على أنت و شيعتك على الحوض تسقون من أحببتم و تمنعون من كرهتم و أنتم الآمنون يوم الفزع الأكبر فى ظل العرش يفزع الناس و لا تفزعون و يحزن الناس و لا تحزنون فيكم نزلت هذه الآيه إِنَّ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى أُولئِكَ عَنْها مُبْعَدُونَ لا يَسْمَعُونَ حَسِيسَها وَ هُمْ فِى مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خالِدُونَ لا يَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَكْبَرُ وَ تَتَلَقَّاهُمُ الْمَلائِكَهُ هذا يَوْمُكُمُ الَّذِى كُنْتُمْ تُوعَدُونَ يا على أنت و شيعتك تطلبون فى الموقف و أنتم فى الجنان تتنعمون»(5) «اى على تو شيعيان تو بر حوض هستند و هرچه دوست داشته باشيد، مى‏آشاميد و دشمنان شما از آن منع مى‏شوند. و شما در روز فزع اكبر در سايبان عرش در امان هستيد مردم مى‏ترسند و شما نمى‏ترسيد. درباره شما اين آيه نازل شده است: «كسانى را كه از جانب ما به آنها وعده نيكو داده شده از آن (آتش جهنم) دور نگاه داشته مى‏شوند. آنها صداى آن را نمى‏شنوند و در آن ميان هرچه دلهايشان بخواهد، جاودانه هستند. دلهره بزرگ آنها را غمگين نكند و فرشتگان به استقبال آنها مى‏آيند و [به آنان مى‏گويند] اين همان روزى است كه به شما وعده داده شده بود». اى على تو و شيعه تو را در موقف مى‏خوانند و شما در بهشت‏ها در حال بهره‏بردارى از نعمت‏ها هستيد».

پيامبر اكرم (ص) همچنين مى‏فرمايد:

«يا على تخرج أنت و شيعتك من قبوركم و وجوهكم كالقمر ليله البدر و قد فرجت عنكم الشدائد و ذهب عنكم الأحزان تستظلون تحت العرش يخاف الناس و لا تخافون و يحزن الناس و لا تحزنون و توضع لكم مائده و الناس فى المحاسبه»(6) «اى على تو و شيعه تو از قبرهايتان خارج مى‏شويد در حالى كه چهره‏هايتان همانند ماه شب چهاردهم مى‏درخشد و سختى‏ها و اندوه از شما دور است، و در سايبان عرش قرار داريد. مردم مى‏ترسند و شما نمى‏ترسيد. مردم غمگين‏اند و شما ناراحت نمى‏باشيد. براى شما غذاى بهشتى مهيا مى‏شود، در حالى كه مردم در محاسبه هستند».

آرى، آنان در دنيا با مرگ اختيارى و ايمان كامل و عمل كاملاً خالصانه، از هر آنچه رنگ تعلق بگيرد، پاك شده‏اند و در زندگانى دنيوى در محضر دوست فانى گشته‏اند و ديگر نيازى نيست تا در نفخه صور اول، جنبه خلقى خود را از دست بدهند و در نفخه صور دوم جنبه الهى پيدا كنند و در صحنه محشر، تعلقات از آنان گرفته شود. آنها نزد خداوند متعال حاضراند و نيازى به اين امور ندارند.

(1) زمر (39)، آيه. 68
000 (2) نمل (27)، آيه. 87
000 (3) يس (36)، آيه. 53
000 (4) صافات (37)، آيه 127 و. 128
000 (5) بحار الانوار، ج 7، ص. 179
000 (6) همان، ص. 180

پرسمان.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.