وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا اسلام با زور شمشير پيروز شده؟ جنگ هاى پيامبر(ص) چگونه توجيه مى شود؟

0

آيا اسلام با زور شمشير پيروز شده؟ جنگ هاى پيامبر(ص) چگونه توجيه مى شود؟

 

آيا اسلام با زور شمشير پيروز شده؟ جنگ هاى پيامبر(ص) چگونه توجيه مى شود؟

دعوت اسلام به يكتاپرستى با حكمت و اندرز نيكو همراه بود و خداوند رسولش را به اين مهم توصيه مى‏فرمود كه «ادع الى سبيل ربك بالحكمه و الموعظه الحسنه» (1)

پپام حقيقى اسلام صلح، آرامش و نفى ظلم است اسلام جهاد و دفاع را نيز براى ساخت يك زندگى شرافتمندانه و عزيزانه تجويز مى‏كند. (2) و چنين دينى، يكتاپرستى و توحيد را با شمشير تجويز نمى‏كند و اتهام «اسلام دين شمشير است» (3) ادعايى سست و اتهامى نادرست است.

جنگهاى كه در دوران مدينه و در عصر پيامبر (ص) انجام گرفت تمامى براى دفاع از كيان دولت اسلامى، (4)، رفع فتنه (5) و ايستادگى در برابر نقض پيمان دشمن (6) بوده است خواه در قالب دفاع يا جهاد.

به گفته علامه طباطبايى آيه شريفه «لااكراه فى الدين» يكى از آياتى است كه دلالت مى‏كند بر اينكه مبنا و اساس دين اسلام شمشير و خون نيست، و اكراه و زور را تجويز نكرده، پس سست بودن سخن عده‏اى از آنها كه خود را دانشمند دانسته، يا متدين به اديان ديگر هستند، و يا به هيچ ديانتى متدين نيستند، و گفته‏اند كه: اسلام دين شمشير است، و به مساله جهاد كه يكى از اركان اين دين است، استدلال نموده‏اند، معلوم مى‏شود. قتال و جهادى كه اسلام مسلمانان را به سوى آن خوانده، قتال و جهاد به ملاك زورمدارى نيست، نخواسته است با زور و اكراه دين را گسترش داده، و آن را در قلب تعداد بيشترى از مردم رسوخ دهد، بلكه به ملاك حق مدارى است و اسلام به اين جهت جهاد را ركن شمرده تا حق را زنده كرده و از نفيس‏ترين سرمايه‏هاى فطرت يعنى توحيد دفاع كند، و اما بعد از آنكه توحيد در بين مردم گسترش يافت، و همه به آن گردن نهادند، هر چند آن دين، دين اسلام نباشد، بلكه دين يهود يا نصارا باشد، ديگر اسلام اجازه نمى‏دهد مسلمانى با يك موحد ديگرى نزاع و جدال كند، پس اشكالى كه آقايان كردند ناشى از بى اطلاعى و بى توجهى بوده است. (7)

پى نوشت:

1 نحل، آيه. 125

2 انفال، آيه 24

3 ويل دورانت، تاريخ تمدن، ج 4، ص. 4

241 حج، آيه 5

39. بقره، آيه. 6

193 توبه، آيه 12 و. 7

13 ترجمه تفسير الميزان، ج 2، ص: 525 /پرسمان.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.