وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

کارهایی برای عاقبت به خیر شدن

0

کارهایی برای عاقبت به خیر شدن

و از چیزهایی که نافع است برای این عقبه(عقبه ی عدیله عند الموت)؛ مواظبت به اوقات نمازهای فریضه است.

و در جزء حدیثی است که در مشرق و مغرب عالم، اهل بیتی نیست مگر آن که ملک الموت در هر شبانه روز در اوقات نماز- پنج مرتبه- به ایشان نظر می کند، پس هر کسی را که می خواهد قبض روح کند، از کسانی باشد که مواظبت داشته به نماز و نمازها را در اوقات خود به جا آورده، ملک الموت تلقین کند او را شهادتین و دور کند از او ابلیس ملعون را. (بحارالأنوار، ج2،ص169،ح44)

و روایت شده که: حضرت صادق علیه السّلام نوشت برای شخصی، که اگر خواسته باشی که ختم شود به خوبی عمل تو تا آن که قبض روح تو شود در حالی که تو در افضل اعمال بوده باشی، پس بزرگ شمار حقّ خدا را از آن که صرف کنی نعمت های خدا را در معصیت های خدا، و آن که مغرور شوی به حلم خدا از تو، و گرامی دار هر کس را که یافتی که ما را ذکر می کند یا ادّعا می کند مودّت و دوستی ما را، پس باکی نیست بر تو در گرامی داشتن او را، خواه راست گوید یا دروغ، همانا به تو نفع می رساند نیّت تو و به او می رسد ضرر دروغ او. (بحارالأنوار، ج74،ص303،ح 44)

فقیر گوید که : برای عاقبت به خیر شدن و از شقاوت به سعادت رسیدن نافع است،

خواندن دعای یازدهم صحیفه ی کامله : « یَا مَن ذِکرُهُ شَرَفٌ لِلذَّاکِریِن …».

و خواندن دعای تمجید که در کافی و غیره نقل شده و حقیر در کتاب باقیات الصّالحات بعد از ادعیّه ی ساعات آن را نقل کرده ام.

و خواندن نمازی که وارد شده در یکشنبه ی ذی القعده.

و مداومت به این ذکر شریف : « رَبَّنَا لا تُزِغ قُلُوبَنا بَعدَ إِذ هَدَیتَنا وَ هَب لَنَا مِن لَدُنکَ رَحمَهً إِنَّکَ اَنتَ الوَهَّاب » سوره ی آل عمران/آیه ی 8 ،( پروردگارا؛ قلب های ما را به باطل مگردان بعد از آن که هدایت کردی ما را و از نزد خود رحمت بخش به ما، همانا تو بسیار بخشنده ای ).

و مداومت به تسبیح حضرت زهرا علیها السّلام.

و در انگشت کردن انگشتر عقیق، خصوص اگر عقیق سرخ باشد و خصوص اگر بر آن نقش باشد : «محمّدٌ نبیُّ الله و علیٌّ ولیُّ الله».

و خواندن سوره ی « قَد اَفلَحَ المُؤمِنُون »(سوره ی 23) در هر جمعه.

و خواندن هفت مرتبه بعد از نماز صبح و نماز مغرب : « بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیمِ لاَ حَولَ وَ لاَ قُوَّهَ إِلاَّ بِاللهِ العَلِیِّ العَظِیمِ ».

و آن که در شب بیست و دوم رجب، هشت رکعت نماز گزارد، در هر رکعت حمد یک مرتبه و « قُل یَا اَیُّهَا الکَافِرُونَ » هفت مرتبه بخواند و بعد از فراغ، ده مرتبه صلوات بفرستد و ده مرتبه استغفار کند. (اقبال الأعمال،ج3،ص 259)

و سیّد بن طاووس از حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت کرده که : « هر کس در شب ششم شعبان، چهار رکعت نماز گزارد و در هر رکعت حمد یک مرتبه و پنجاه مرتبه توحید بخواند، حق تعالی قبض فرماید روح او را بر سعادت و گشاد گرداند قبر او را و بیرون شود از قبر خود در حالی که صورتش مثل ماه باشد و بگوید : « اَشهَدُ اَن لاَ إِلَهَ إلاَّ اللهُ وَ اَنّش مُحَمَّداً عَبدُهُ وَ رَسُولُهُ ». (اقبال الأعمال، ج3، ص 306)

مؤلّف گوید که : این نماز به عینه نماز حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام است که فضیلت بسیار دارد … .

منبع:هدانابرگرفته ازمنازل الآخره (زندگی پس از مرگ) / حاج شیخ عبّاس قمی رحمه الله/ فصل اوّل/ مرگ

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.