وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

پيش گوئى قرآن از شكست دشمنان اسلام

0

پيش گوئى قرآن از شكست دشمنان اسلام

حضرت آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : قرآن جریان شکست دشمنان اسلام را چگونه پیش گوئى کرده است؟

پاسخ اجمالی:

 دشمنان اسلام که در اوج قدرت بودند به توانايى و قدرت خود مى نازيدند و مى گفتند: ما جمعيتى نيرومند و متحد هستيم و از مخالفانمان انتقام مى گيريم و بر آنها پيروز مى شويم. ولى قرآن در یک پيش گويى قاطع مى فرماید: آنها به زودى جمعشان شكست مى خورد و پا به فرار مى گذارند. چند سالى بيشتر نگذشت كه مسلمانان هجرت نمودند و آنقدر قدرت و توانايى يافتند که نه فقط كفار مكه بلكه تمام جزيره عربستان در برابر آنان سر تسليم فرود آوردند.

پاسخ تفصیلی:

در زمانى که دشمنان اسلام در اوج قدرت بودند و مسلمین در اقلیت و ضعف، دشمنان به توانایى و قدرت خود مى نازیدند، و (مى گفتند ما جمعیتى نیرومند و متحد هستیم)؛ و از مخالفانمان انتقام مى گیریم و بر آنها پیروز مى شویم، «اَمْ یَقُولُونَ نَحْنُ جَمِیعٌ مُّنْتَصِرٌ»(1) ولى قرآن بلافاصله مى افزاید: ([امّا] به زودى جمعشان شکست مى خورد و پا به فرار مى گذارند)؛ «سَیُهْزَمُ الْجَمْعُ وَیُوَلُّونَ الدُّبُرَ»(2)

مسلماً در آن زمان، پیش بینى پیروزى سریع مسلمین و در هم شکستن دشمنان نیرومند اسلام غیر ممکن بود، ولى چند سالى بیشتر نگذشت که مسلمانان هجرت نمودند و آنقدر قدرت و توانایى یافتند که در نخستین برخورد مسلحانه با دشمن در میدان جنگ بدرچنان ضربه سهمگینى بر دشمنان وارد کردند که هرگز انتظار آن را نداشتند.
جالب این که طبق حدیثى که از ابن عباسنقل شده پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در روز بدر، نخست در خیمه خود، دعاکرد و عرضه داشت: «خداوندا! من تو را به عهد و پیمانى که با ما داشته اى مى خوانم» و سپس هنگامى که با لباس جنگ از خیمه بیرون آمد و وارد میدان شد، این آیه را تلاوتمى کرد «سَیُهْزَمُ الْجَمْعُ وَ یُوَلُّونَ الدُّبُرَ» یعنى امروز این وعده الهى تحقّق مى یابد.(3)

البتّه این هزیمت و فرار دشمنان باز هم ادامه یافت و تکرار شد و چند سال دیگر گذشت در حالى که نه فقط کفار مکه در برابر مسلمانان تسلیم شدند؛ بلکه تمام جزیره عربستان در برابر آنان سر تسلیم فرو آوردند.

در تفسیرقرطبى از بعضى مفسران نقل شده که :

این آیه در میدان جنگ بدرنازل شده، در حالى که معروف و مشهور این است که تمام سوره قمر در مکه نازل شده است، ظاهر این است که منشا اشتباه همان است که در بالا اشاره شده که پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) این آیه را در میدان بدرتکرار کرد، اشاره به این که وعده الهى امروز تحقق مى یابد و لذا بعضى گمان کرده اند که آیهدر آنجا نازل شد.
به هر حال این یکى از پیش گویى هاى قاطع قرآن است که در مدت کوتاهى به وقوع پیوست در حالى که کمتر کسى انتظار آن را داشت.(4)
پی نوشت:
(1). سوره قمر آيه 44.
(2). سوره قمر آيه 45.
(3). در تفسير فى ظلال جلد، صفحه 657 اين حديث از صحيح بخارى از ابن عباس نقل شده است (با تلخيص).
(4). گردآوري از کتاب: پيام قرآن، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1386 هـ.ش، ج 8، ص 289.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.