وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

وظایف شوهر در برآورده کردن نیازهای روحی و جنسی همسر

0

وظایف شوهر در برآورده کردن نیازهای روحی و جنسی همسر

فهرست این نوشتار:

اولین وظیفه: آراستگی و پاکیزگی

بخش دوم از وظایف مردان، برآورده کردن نیازهای دو بعدی(جسمی-روحی) همسر است که اولین و مهمترین آن، آراستگی و پاکیزگی مرد می‌باشد.

در دین مبین اسلام بر نظافت و پاکیزگی سفارش زیادی شده، خصوصاً در مورد مردها در زندگی زناشویی،شاید به این خاطر باشد که معمولاً مردها نسبت به خانم‌ها توجه کمتری به آراستگی و زیبایی خود دارند،اما استحکام بنیان خانواده آنقدر مهم و حیاتی بوده که پیامبر گرامی اسلام (صل الله علیه و آله) علت زناکار شدن زنان یهودی در برهه‌ای از تاریخ را عدم توجه مردانشان به آراستگی ظاهری و پاکیزگی اعلام می‌کنند؛ حضرت محمد(صل الله علیه و آله)فرمودند: لباسهاى خود را تمیز کنید و موهاى خود را کم کنید، مسواک بزنید و آراسته و پاکیزه باشید زیرا یهودیان چنین نکردند و زنانشان زناکار شدند.۱

۱-  قال رسول الله ص : اغسلوا ثیابکم و خذوا من شعورکم و استاکوا و تزیّنوا و تنظّفوا فإنّ بنی إسرائیل لم یکونوا یفعلون ذلک فزنت نساؤهم. نهج الفصاحة (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول صلى الله علیه و آله)، ص: ۲۲۷

 

دومین وظیفه : آزار ندادن و کتک نزدن همسر

دومین وظیفه مرد در بخش برآورده کردن نیازهای دو بعدی زن، آزار ندادن و کتک نزدن همسر است.پیامبر رحمت حضرت محمد (صل الله علیه و آله) می‌فرمایند: بدرستی که زن گوهری لذت بخش و شیرین است اگر مردی همسری اختیار کرد نباید این گوهر را ضایع کند.۱

ضایع کردن هر چیزی به حسب صفات اساسی آن است، زن مانند گل است که ویژگی و رکن اساسی او، لطافت و زیبایی ظاهری است و آزار دادن واذیت او، ضایع کردن این گوهر است.

رسول خدا (صل الله علیه و آله) فرمودند: هر کس همسری اختیار می‌کند باید او را گرامی بدارد و اکرام کند۲. انسانی را اکرام کردن یعنی نفعی به او رساندن بدون هیچ چشم‌داشت و تحقیر کردن و ناقص شمردن او۳.

از مصادیق آشکار اکرام همسر، آزار ندادن و اذیت نکردن اوست که نه تنها نفعی نمی‌رساند بلکه ضررهای جسمی و روحی جبران‌ناپذیری به او وارد می‌سازد.

رسول خدا (صل الله علیه و آله) می فرمایند: چگونه می‌شود یکی از شما همسر خود را بزند، سپس به معاشقه و معانقه با او بپردازد۴.

روح لطیف زن که یک امر خدادای و حکیمانه و کاملا هدفمند است، برای استواری بنیان خانواده و تربیت نسل های کارآمد بسیار کاربردی است و حفظ آن برای شارع حکیم از مهمترین مسائل می‌باشد.

۱- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِنَّمَا الْمَرْأَةُ لُعْبَةٌ مَنِ اتَّخَذَهَا فَلَا یُضَیِّعْهَا. الکافی (ط – الإسلامیة)، ج‏۵، ص: ۵۱۰
۲- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:وَ مَنِ اتَّخَذَ زَوْجَةً فَلْیُکْرِمْهَا . مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏۱۴ ؛ ص۲۵۰

۳- با توجه به معنای اکرام و تکریم: الإِکْرَامُ و التَّکْرِیمُ: أن یوصل إلى الإنسان إکرام، أی: نفع لا یلحقه فیه غضاضة، أو أن یجعل ما یوصل إلیه شیئا کَرِیماً، أی: شریفا مفردات ألفاظ القرآن؛ ص: ۷۰۷،
۴- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ أَ یَضْرِبُ أَحَدُکُمُ الْمَرْأَةَ ثُمَّ یَظَلُّ مُعَانِقَهَا. وسائل الشیعة ؛ ج‏۲۰؛ ص۱۶۷

سومین وظیفه : برآورده کردن نیازهای جنسی همسر

 

سومین وظیفه مرد در بخش برآورده کردن نیازهای دوبعدی زن، برآورده کردن نیازهای جنسی همسر می‌باشد. تفاوت های جنسی میان زن و مرد سبب شده که در بیشتر موارد زنان به ارضای کامل دست نیابند  و این امر باعث بسیاری از مشکلات روحی و اخلاقی در خانواده میشود و راه حل آن پیروی از دستور نبیّ مکرّم اسلام است که توصیه میکنند که مرد از بستر خارج نشود تا اینکه نیازهای زن را برآورد.

رسول خدا (صلّ الله علیه و آله) روزی به افرادی که کنار ایشان نشسته بودند فرمودند: ناتوانی سه چیز است:… سومی آن در مورد زنان است وقتی یکی از شما به همسر خود نزدیک می‌شود و کام خود را می‌گیرد و ارضا می‌شود در حالی که هنوز آن زن کامش را نگرفته. فردی پرسید: ای رسول خدا چه باید کرد؟ ایشان فرمودند: مرد باید خودداری و درنگ کند تا از هر دو انزال شود۱.

رسول مهربانی حضرت محمد (صلّ الله علیه و آله) می‌فرمایند: هرگاه یکی از شما با همسر خود نزدیکی می‌کند همانند پرنده نباشد که مکثی کوتاهی می‌کند و به سرعت دور می‌شود۲.

این حدیث، علاوه بر اهمیت آماده‌سازی زن قبل از نزدیکی، ماندن و نوازش بعد از نزدیکی را هم توصیه می‌فرمایند. یعنی مرد باید بعد از کام گرفتن خود، به نیازهای همسر توجه کند و زود بستر را ترک نکند.

۱- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَوْماً لِجُلَسَائِهِ‏ تَدْرُونَ مَا الْعَجْزُ قَالُوا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ فَقَالَ الْعَجْزُ ثَلَاثَةٌ …وَ الثَّالِثَةُ أَمْرُ النِّسَاءِ یَدْنُو أَحَدُکُمْ مِنْ أَهْلِهِ فَیَقْضِی حَاجَتَهُ وَ هِیَ لَمْ تَقْضِ حَاجَتَهَا فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ فَکَیْفَ ذَلِکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ یَتَحَوَّشُ‏ وَ یَمْکُثُ حَتَّى یَأْتِیَ ذَلِکَ مِنْهُمَا جَمِیعا الکافی (ط – الإسلامیة) ؛ ج‏۲ ؛ ص۶۷۱
۲- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِذَا جَامَعَ أَحَدُکُمْ فَلَا یَأْتِیهِنَّ کَمَا یَأْتِی الطَّیْرُ لِیَمْکُثْ وَ لْیَلْبَثْ. وسائل الشیعة ؛ ج‏۲۰ ؛ ص۱۱۷

 

اهمیت بازی‌های عاشقانه در زندگی زناشویی

امام صادق(علیه السلام) می‌فرمایند: … زمانی که یکی از شما به همسرش نزدیک می‌شود، باید بین آنها معاشقه و بازی‌های عاشقانه باشد، قطعاً این کار، أمر آنها را پاکیزه‌تر می‌کند۱.

طیب و پاکیزه شدن امر آنها دو جنبه می‌تواند داشته باشد:

۱- سلامت جسمی: اولین چیزی که از واژه طیب به ذهن می‌رسد فواید جسمانی است، زیان‌های عدم ارضای کامل زوجین بخصوص زن در کتب پزشکی اشاره شده و از این روایت هم استفاده می شود که برای کسب سلامتی جسمی و رضامندی پایدار در زندگی زناشویی، اصل آماده‌سازی و معاشقه قبل از نزدیکی را نباید فراموش کرد.

۲- سلامت روحی: از معنای واژه طیب، پاکیزگی روحی و معنوی هم به دست می‌آید. توجه ویژه به نیازهای جنسی زن،در اغلب موارد باعث ارضای کامل او خواهد شد و سلامتی روحی و اخلاقی او را تا حدود زیادی تضمین می‌کند. امروزه بحث طلاق‌های عاطفی شایع شده که دلیل اصلی آن نارضایتی‌های زناشویی است و باعث افزایش استرس‌ها و مشکلات روانی متعددی شده است، علاوه بر آن،مفاسد اخلاقی هم به دنبال دارد که هم سلامت روانی خانواده را به خطر می‌اندازد و هم سلامت روانی جامعه را دچار اختلال میکند.

 

۱- قَالَ الصَّادِقُ ع‏: …فَإِذَا أَتَى أَحَدُکُمْ أَهْلَهُ فَلْیَکُنْ بَیْنَهُمَا مُدَاعَبَةٌ فَإِنَّهُ أَطْیَبُ لِلْأَمْرِ. وسائل الشیعة ؛ ج‏۲۰ ؛ ص۱۱۸

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.