وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نفرین در قران وروایات

0

نفرین در قران وروایات

آيا در دين اسلام نفرين وجود دارد؟ آيا مى شود يك شى‏ء را نفرين شده بدانيم؟

نكات ذيل در بر دارنده پاسخ پرسش شما است:

1- نفرين نوعى دعا عليه كسى و دعا براى نابودى و يا آسب ديدن و به رنج و زحمت افتادن ديگرى است. درآيات قرآنى و روايات بيشتر تاكيد بر دعاى خير و درخواست خير و خوبى و بهروزى و آمرزش و امثال اينها است و دعاى عليه و به عبارت ديگر نفرين كمتر يافت مى شود. آيات قرآن مملو از دعا براى خود و اهل ايمان و پدرو مادرو فرزندان و برادران و خواهران ايمانى و درخواست عفو و بخشش براى اينها است مانند: ربنا آتنا فى الدنيا حسنه و…. نيز: ربنا اغفرلى و لوالدى و للمومنين يوم يقوم الحساب و: رب اجعانى مقيم الصلوه و من ذريتى ربنا و تقبل دعاء و مانند اين دعاهاو البته تعداد كمى نفرين نيز در قرآن آمده است مانند نفرين حضرت نوح- ع- بر قومش پس از سال ها هدايت و ارشاد و رويگردانى آنها از قبول هدايت: رب لا تذر على الارض من الكافرين ديارا (نوح- 26).

2- با مطالعه در آيات و روايات اسلامى اين نكته به دست مى آيد كه جهت گيرى دين و تعاليم دينى به سوى دعاى خير و خير خواهى و درخواست سلامت و عافيت و سعادت براى ديگران است و نفرين مربوط به جايى است كه هدايت ها وروشنگرى ها و خير خواهى ها به سبب بد خواهى و عناد و لجاجت دشمنان به نتيجه نرسد و به همين خاطر ما از زبان پيشوايان دين كه مظهر رحمت و مهربانى حق تعالى هستند جز در موارد اندكى كه افراد قساوت و عناد و كفر را به اوج رسانده اند و بايد زمين از لوث وجود آنها پاك كردد و مومنان از شر و آفت آنها در امان بمانند نفرينى مشاهده نمى كنيم.

3- چيز نفرين شده به اين معنا كه از ابتداى پيدايش اين چنين باشد در عالم وجود ندارد و انسان ها با سوء رفتار و اعمال ناشايست خود مورد نفرين خداوند و يا بندگان پاكش قرار مى گيرند زيرا بناى آفرينش برخير و رحمت است و از خير مطلق و جمال بى نهايت جز خير و رحمت حاصل نمى گردد ولى در عين حال انسان موجودى مختار و صاحب اختيار است و مى تواند با حسن اختيار خود راه خير و نيكى و يا با سوء انتخاب خود راه شر و بدى و زشتى را بپيمايد: انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا (انسان- 3)

پرسمان.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.