وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

منظور از «بکه» در قرآن چیست

0

منظور از «بکه» در قرآن چیست

پرسش : منظور از «بکّه» در قرآن چیست؟

پاسخ :

«بَکَّه» در اصلاز ماده «بک» (بر وزن فک) به معنى «ازدحام و اجتماع» است، و این که به خانه کعبه، یا زمینى که خانه کعبه در آن ساخته شده است «بکّه» گفته اند به خاطر ازدحام و اجتماع مردم در آنجا است و بعید نیست که این اسم از آغاز روى آن نبوده و پس از رسمیت یافتن براى عبادت، روى آن گذاشته شده باشد.

 

در روایتى از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که: «مکّه» نام مجموع شهر است و «بکّه» نام محلى است که خانه کعبه در آنجا بنا شده است.(1)

 

 

بعضى از مفسران نیز احتمال داده اند: «بکّه» همان «مکّه» بوده باشد که «م» در آن تبدیل به «ب» شده است نظیر «لازم» و «لازب» که هر دو در لغت عرب به یک معنى است. براى نامگذارى خانه کعبه و محل آن به «بکّه» وجه دیگرى نیز گفته اند و آن این که: ماده مزبور به معنى از بین بردن نخوت و غرور آمده است، و چون در این مرکز بزرگ، همه تبعیضات برچیده مى شود و گردنکشان و مغروران همانند مردم عادى باید به نیایش برخیزند و غرور آنها به این وسیله درهم شکسته مى شود، به آن «بکّه» گفته شده است.(2).(3)

 

پی نوشت:
(1). «من لا يحضره الفقيه»، جلد 2، صفحه 193 (انتشارات جامعه مدرسين)؛ «بحار الانوار»، جلد 96، صفحات 78 و 85؛ در اين مورد احاديثى ديگر نيز آمده است: « مستدرك»، جلد 9، صفحه 336 (چاپ آل البيت)؛ «بحار الانوار»، جلد 10، صفحه 127.
(2). «كافى»، جلد 4، صفحه 211 (دار الكتب الاسلاميه)؛ «وسائل الشيعه»، جلد 5، صفحه 126 و جلد 13، صفحه 244 (چاپ آل البيت).
(3). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهل و دوم، ج 3، ص 29.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.