ملاک آلات قمار و تفاوت در دو شهر

ملاک آلات قمار و تفاوت در دو شهر
ملاک آلات قمار و تفاوت در دو شهر
آلات قمار
اگر بعضى از وسيله هاى بازى، در شهرى از آلات قمار محسوب شود ؛ ولى در شهر ديگر اين طور نباشد، آيا بازى با آنها جايز است؟
آيات عظام امام، بهجت، تبريزى، صافى، نورى و وحيد: اگر تنها در بعضى شهرها نيز از آلات قمار محسوب شود، بازى با آن جايز نيست.
آيةاللَّه خامنه اى: اگر اين وسيله ها در يكى از دو شهر، از آلات قمار محسوب شود و در گذشته نيز در هر دو مكان از آلات قمار بوده، بازى با آنها حرام است.[3]
آيات عظام سيستانى، فاضل و مكارم: اگر در عرف محل (شهر ) از آلات قمار محسوب شود، بازى با آن جايز نيست و در غير اين صورت اشكال ندارد.[2]
- [1]. تبريزى، استفتاءات، س 981 و دفتر: امام، وحيد و بهجت و نورى، صافى.
- [2] اجوبة الاستفتاءات، س 1126.
- [3].سيستانى، Sistani.org، قمار، س 4 و دفتر: فاضل و مكارم.
- منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسمان / رساله دانشجویی.
مطابق نظر آيت الله خامنه اي
ملاک آلات قمار
سوال: اگر بعضی از وسیله های بازی در شهری از آلات قمار محسوب شوند ولی در شهر دیگری از آلات قمار محسوب نشوند، آیا بازی با آنها جایز است؟
ج. باید عرف هر دو مکان رعایت شود به این معنی که اگر آن وسیله ها در یکی از دو شهر از آلات قمار محسوب شوند و در گذشته هم در هر دو مکان از آلات قمار بوده اند، در حال حاضر هم بازی با آنها حرام است.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.
حکم شرط بندی و پیش بینی مسابقات فوتبال
خرید و فروش آلات لهو مثل ابزار موسیقی
حکم دریافت پول برای جوایز مسابقات
حکم بازی شطرنج و نظر مراجع تقلید