وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مردها به زیبایی ظاهر شون در منزل بیشتر برسند

0

مردها به زیبایی ظاهر شون در منزل بیشتر برسند

فهرست این نوشتار:

 

آقامون دلبره!

درباره آراستگی در خانه صحبت زیاد شده است اما غالبا صحبت‌ها حول محور آراستگی و زیبایی خانم‌ها در خانه می‌چرخد.
 امروز اما قصد داريم كمي زاويه صحبت را تغيير دهيم و به سمت طرف مقابل بچرخيم. بله… آقايان؛ آقاياني كه در خانه گاهي يادشان مي‌رود نظافت و پيراستگي آنها هم نقش مهمي در زيبايي زندگي زناشويي و خانوادگي دارد. امروز كمي درباره اهميت و راهكارهاي آراستگي و نظافت مردان در خانه صحبت كرده‌ايم. با ما همراه باشيد.

 

مردي با پيژامه و زيرپوش سفيد

نه؛ واقعا فكر كرديد مي‌شود همسرتان از صبح تا شب به‌خودش برسد و خوش‌پوش و خوش‌تيپ و خرامان نزد شما حاضر شود و آرايش كند و بوي عطرش تا آن سوي خانه برود و لباس‌هاي رنگارنگ براي شما به تن كند و شما به‌عنوان آقاي خانه، بوي نامطبوع عرق بدهيد و با همان پيژامه‌هاي مامان‌دوز و زيرپوش‌هاي سفيدنخي در خانه بچرخيد و سالي يك‌بار براي مهماني رفتن محاسنتان را اصلاح كنيد؟ مي‌شود واقعا؟

 

شايد قديم‌ترها اوضاع اينطور نبود؛ زن‌ها سرشان توي پخت‌وپزشان بود و گاهي هفته‌به‌هفته رنگ خيابان و مرد غريبه و… را نمي‌ديدند. حالا اما اوضاع تغيير كرده. هم زنان حضور اجتماعي دائمي در بيرون از منزل دارند و روزانه با ده‌ها و صدها مرد غريبه روبه‌رو مي‌شوند و هم شبكه‌هاي اجتماعي و اينترنت و تلويزيون پاي انواع و اقسام مردهايي با سبك و مدل پوشش و ظاهر و رفتاري مختلف را به ذهن و منظر چشم خانم‌هاي خانه باز كرده است.

 

حالا ديگر آن سبيل از بنا گوش در رفته و زيرپوش سفيد جذابيتي براي همسران ندارد و شما به‌عنوان مرد خانه بايد بتوانيد همسرتان را به لحاظ زيبايي و آراستگي بصري هم اقناع و ارضا كنيد. بايد همانطور كه انتظار داريد همسرتان بيشتر تصورات شما از مدل‌هاي مختلف زن‌بودن را تأمين كند، شما هم به‌عنوان يك مرد بيشتر تصورات همسرتان از يك مرد را تأمين كنيد.

 

آراستگي مردان در آيينه زندگي معصومين ع

دين ما دين كامل و جامعي است و براي تك‌تك لحظات ما در زندگي برنامه دارد. در سيره ائمه(ع) احاديث و روايات بسياري در رابطه با آراستگي و مرتب‌بودن مرد در خانه نقل شده است.

 

پيامبر گرامي ما(ص) در اهميت آراستگي مردان در خانه مي‌فرمايند:

لباس‌هاي خود را تميز و موهاي خود را آرايش كنيد و مسواك بزنيد و آراسته و پاكيزه باشيد زيرا يهوديان چنين نكردند و زنانشان به راه خطا رفتند[1].

در روايتي آمده است كه عده‌اي از مردم به حضور امام‌باقر(ع) رسيدند، درحالي‌كه امام محاسن و موهاي خود را با حنا رنگ كرده بودند. مردم تعجب كردند و از امام باقر(ع) علت رنگ‌كردن محاسن و موهايشان را پرسيدند. امام(ع) فرمود:

چون زنان از آراستگي شوهر خود شادمان مي‌شوند، من براي همسرم خود را آراسته‌ام و همانطور كه مردان دوست دارند زينت و آرايش را در زنانشان ببينند، زنان نيز دوست دارند زينت و آرايش را در مردانشان ببينند.[2]

 

در روايتي ديگر از پيامبر(ص) نقل شده كه مي‌فرمايند:

استفاده از بوي خوش توسط همسران رابطه قلبي را تقويت مي‌كند و ارتباط مطلوب بين آنها را افزايش مي‌دهد. از اين احاديث و احاديث فراوان ديگري كه در رابطه با آراستگي مردان در خانه روايت شده مي‌توان اينطور برداشت كرد كه در سبك زندگي معصومين ما هم آراستگي و پيراستگي مرد در خانه و خانواده اهميت ويژه‌اي داشته است.

 

 

لباس‌هاي رنگ و وارنگ در خانه

براي شروع، لطفا آن زيرپوش‌هاي سرتاپا سفيد يا آبي آسماني را فراموش كنيد. براي قدم دوم پيژامه‌هاي راه‌راه مامان‌دوزتان را بيرون بريزيد. سري به يك مغازه لباس راحتي‌فروشي مردانه بزنيد و با دنيايي از رنگ‌ها و مدل‌هاي متفاوت آشنا شويد. زيرپوش‌ها، تي‌شرت‌ها، تكپوش‌ها، تاپ‌هاي مردانه، گرمكن، شلوار‌ها و شلوارك‌هاي ورزشي در انواع و اقسام رنگ‌ها و مدل‌ها، چيزهايي هستند كه در يك مغازه راحتي فروشي مردانه پيدا مي‌كنيد.

 

كمي براي همسرتان و رابطه‌تان هزينه كنيد. زيرپوش‌هاي سفيد را فقط براي زيرلباس‌هاي سفيدتان بگذاريد و باقي اوقات از دنياي رنگ‌ها لذت ببريد و بگذاريد همسرتان هم در اين لذت با شما شريك شود. در احاديث داريم كه پيامبر(ص) از رنگ زرد تند در لباس‌هايشان بسيار استفاده مي‌كردند و اين رنگ را باعث نشاط و شادماني مي‌دانستند. چه اشكالي دارد؟. يك دست لباس خانه زرد را امتحان كنيد و از اثرات شگفت‌انگيز آن روي روحيه خود، همسر و حتي فرزندان‌تان بهره‌مند شويد.

 

همه‌‌چيز از نظافت شخصي شروع مي‌شود

باور كنيد هيچ سخت نيست كه نظافت شخصي‌تان را كمي بيشتر رعايت كنيد و تازه اگر در اوايل كمي سختي هم داشته باشد به‌زودي عادت‌تان مي‌شود و علاوه بر همسرتان براي خودتان هم احساس خيلي خوبي ايجاد خواهد كرد.

فاصله حمام‌رفتن‌ها را كم كنيد. اين باعث مي‌شود كه زمان صرف‌شده براي استحمام هم كم و حمام‌رفتن به يك برنامه روتين ساده تبديل شود. به يك دوش سريع چند دقيقه‌اي اكتفا كنيد. صبح‌ها موقع بيرون رفتن از خانه و به‌خصوص عصرها وقتي از سر كار مي‌آييد زمان مناسبي براي يك دوش‌گرفتن كوتاه است.

اين دوش‌گرفتن علاوه بر اينكه باعث نظافت و شادابي شما مي‌شود خستگي كار را هم از تن‌تان بيرون خواهد برد. اصلاح‌كردن هم از آن كارهايي است كه ابتدا با كمي تنبلي همراه است اما نتيجه نه‌تنها باعث زيباتر شدنتان مي‌شود بلكه حس و حال خودتان را هم عوض مي‌كند. در بازار محصولي به نام دئودرانت وجود دارد كه قيمت زيادي هم ندارد اما براي آنها كه حتي نيم‌ساعت پس از استحمام هم احساس بوي نامطبوع عرق مي‌كنند، چيزي در حد معجزه است. دئودرانت در مدل‌هاي مختلف اسپري، رول و ژله‌اي وجود دارد كه بنا بر سليقه‌تان مي‌توانيد از آنها استفاده كنيد.

 

عطر و ادكلن هم از آن چيزهايي است كه استفاده‌اش براي يك مرد خيلي واجب است. البته نه فقط در بيرون از خانه، بيشتر در داخل خانه. اينكه شما براي همسرتان بويي منحصربه‌فرد داشته باشيد كه هروقت آن بو را استشمام كرد به ياد شما بيفتد حس خوبي است كه با تهيه يك عطر نه چندان گران اما دقيق خريداري شده مي‌توانيد به او هديه كنيد.

 

شما الگوي فرزندانتان هستيد

سبك زندگي شخصي ما اثر مستقيم بر سبك زندگي فرزندان و نسل آينده ما خواهد گذاشت. آنگونه كه رفتار مي‌كنيم، حرف مي‌زنيم، مي‌پوشيم و مي‌گرديم فرزندانمان هم همانگونه ياد خواهند گرفت و عمل خواهند كرد. شما با طرز لباس پوشيدنتان الگوي ذهني فرزندتان- فرقي نمي‌كند دختر يا پسر- را هم خواهيد ساخت. پسرتان ياد مي‌گيرد كه در آينده به زيبايي و نظافت در خانه اهميت بدهد و فرزندان و همسرش را به داشتن پدري مرتب و خوش‌پوش و آراسته در خانه مهمان كند و دخترتان هم ياد مي‌گيرد كه الگوي مرد ايراني اسلامي در خانه، مردي است كه آراسته و پيراسته باشد و اين را در مطالباتش از همسر آينده‌اش خواهد خواست. به همين سادگي يك نسل ساخته مي‌شود؛ به همين سادگي.

[1].نهج الفصاحه صفحه ۷۲.

[2].  دَخَلَ قَوْمٌ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فَرَأَوْهُ مُخْتَضِباً بِالسَّوَادِ فَسَأَلُوهُ فَقَالَ إِنِّي رَجُلٌ أُحِبُّ النِّسَاءَ وَ أَنَا أَتَصَنَّعُ لَهُنَ‌ . الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج۶، ص۴۸۱٫/  «أَلنِّساءُ یُحِبْنَ أَنْ یُزَیِّنَ الرِّجالُ فِی مِثْلِ ما یُحِبُّ الرِّجالُ أَنْ یَرَی فِیهِ النِّساءُ مِنَ الزِّینَهِ. بحار الانوار ، ج ۷۸، ص ۲۳۷

هدانا برگرفته از همشهری آنلاین (با اضافات).

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.