وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

كعبه چه زمانى ساخته شد؟

0

كعبه چه زمانى ساخته شد؟

از قرآن و احاديث و تواريخ اسلامى به خوبى استفاده مى‏شود كه خانه كعبه پيش از ابراهيم، حتى از زمان آدم برپا شده بود، در سوره ابراهيم از قول اين پيامبر بزرگ مى‏خوانيم: «پروردگارا من بعضى از فرزندانم را در اين سرزمين خشك و سوزان در كنار خانه تو سكونت دادم».(1)

اين آيه گواهى مى‏دهد موقعى كه ابراهيم با فرزند شير خوارش اسماعيل و همسرش به سرزمين مكه آمدند اثرى از خانه كعبه وجود داشته است.

در سوره آل عمران نيز مى‏خوانيم: «نخستين خانه‏اى كه به منظور پرستش خداوند براى مردم ساخته شد در سرزمين مكه بود»(2) مسلم است كه پرستش خداوند و ساختن مركز عبادت از زمان ابراهيم آغاز نگرديده، بلكه قبلاً و حتى از زمان آدم (ع) بوده است. همچنين قرآن مى‏گويد: «بياد آوريد هنگامى را كه ابراهيم و اسماعيل پايه‏هاى خانه (كعبه) را بالا مى‏بردند، و مى‏گفتند «پروردگارا از ما بپذير تو شنوا و دانائى».(3)

اين تعبير مى‏رساند كه شالوده‏هاى خانه كعبه وجود داشته و ابراهيم و اسماعيل پايه‏ها را بالا بردند.

در خطبه معروف قاصعه از نهج البلاغه نيز مى‏خوانيم: «آيا نمى‏بينيد كه خداوند مردم جهان را از زمان آدم تا به امروز به وسيله قطعات سنگى… امتحان كرده است، و آن را خانه محترم خود قرار داده، سپس به آدم و فرزندانش دستور داد كه به گرد آن طواف كنند».

كوتاه سخن اينكه آيات قرآن و روايات اين تاريخچه معروف را تأييد مى‏كند كه خانه كعبه نخست به دست آدم ساخته شد، سپس در طوفان نوح فرو ريخت، و بعد به دست ابراهيم و فرزندش اسماعيل تجديد بنا گرديد.

قصه هاى قرآن، حضرت آيت الله مكارم شيرازى

(1) ابراهيم/ 37
(2) آل عمران/. 96
(3) بقره/ 127

پرسمان.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.