عظمت مقام حضرت معصومه سلام الله عليها
عظمت مقام حضرت معصومه سلام الله عليها
ولایت مداری،سرّپاداش بهشت برای زائر کریمۀ اهل بیت(س)
بعضي از اعمال خير سبب مي شود که بهشت در اختيار اوقرار بگیرد، نه او در اختيار بهشت.
لذا سرّ اينکه وجود مبارک امام هشتم و امام نهم(سلام الله عليهما)فرمودند، هر کس کريمهٴ اهل بيت فاطمهٴ معصومه (سلام الله عليها) را زيارت کند بهشت براي او است، بدین خاطر است که او اهل ولايت است، اگر کسي پيوند ولايي با دودمان عصمت و طهارت داشته باشد، مي کوشد که رايحهٴ ولايت و طعم ولايت در هستي او پديد آيد و خود جزء اولياي الهي بشود، اگر کسي جزء اولياي خدا شد، «وليّالله» شد، در آن صورت بهشت مشتاق او است. در برخي از روايات آمده است که بهشت مشتاق سلمان است و اشتياق بهشت به سلمان بيش از علاقهٴ سلمان به بهشت است. سّرش آن است که بهشت محصول عقيده صحيح و اخلاق صحيح و عمل صالح است و عقيده و اخلاق و اعمال جزء شئون ادراکي و عملي انسان است، اگر بهشت در اثر عقيده و خُلق و عمل است و اگر عقيده و خلق و عمل جزء شئون ادراکي و عملي روح آدم است؛ پس روح انسان والاست که در اثر تحصيل عقيده و اخلاق و اعمال بهشت را مي سازد. بهشت مملوک انساني است که «وليّ الله» است در جريان دوزخ هم ـ معاذالله ـ اينچنين است؛ بنابراين وجود مبارک امام هشتم و امام نهم(سلام الله عليهما) اثر زيارت فاطمهٴ معصومه(سلام الله عليها) را استحقاق بهشت دانستند که بهشت براي او است.
منزلت براي انسان از آن جهت که يک روح ملکوتي دارد و آن روح ملکوتي، نه زن است نه مرد قابل تحصيل است؛ چون بدن انسان يا به صورت زن يا به صورت مرد ساخته شده است؛ وگرنه جان انسان و روح انسان که امر ملکوتي است مثل فرشتهها، نه مردند و نه زن. روح نه مذکر است نه مؤنّث؛ چون بدن نيست، جسم نيست، ماده نيست. از آن جهت که روح نه مذکر است نه مؤنّث، لذا کمالها و معارف را هم زنها مي توانند فراهم بکنند هم مردها.
زیرا معمولاً در مستحبّات، مطلوب متعدد است؛ يعني اگر کسي عارف به حق وجود مبارک فاطمهٴ معصومه(سلام الله عليها) نبود و يک زيارت عادي و عامي انجام داد، اينچنين نيست که از فضيلت محروم باشد، بلکه به اندازهٴ کار خود و درک خود ثواب مي برد، ولي آن ثواب کامل براي کسي است که عارف به حقّ کريمه اهل بيت باشد و او را زيارت کند.
مأثوره بودن زيارتنامه آن حضرت ازسوی امام هشتم(عليه السلام)
مقام شفاعت کريمهٴ اهلبيت حضرت فاطمهٴ معصومه (سلام الله عليها)
کسي حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهي از مظاهر اسماي حسناي خدا باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بکند بسياري از انسان ها آسيب خواهند دید، ولي اگر رحمت او ضميمهٴ عدل او گردد در این صورت به اين کار «شفاعت» می گویند.
لذا اگر حضرت فاطمه معصومه (س)به اين مقام رسيده است که همه بزرگان، همه علما، همه مراجع، در کنار بارگاه ملکوتي او عرض مي کنند: «يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة..» معلوم مي شود که حقّ شفاعت دارد، شما مي بينيد همهٴ مراجع بزرگ در کنار قبر کریمۀ اهل بیت(س)مي گويند از ما شفاعت نما، زیرا در قيامت همگان به شفاعت خاندان پيغمبر(عليهم الصلاة و عليهم السلام) نيازمندند.
آنها که اهل بهشتاند به برکت شفاعت درجاتشان رفيع مي شود، همه شيعيان و کساني که دينشان مورد رضایت خداوند است نيازمند به شفاعتاند، يا در نجات از جهنّم يا در تخفيف از عذاب و ورود به بهشت يا ترفيع درجات بهشت، به هر تقدير در همهٴ اين مراحل و درجات به شفاعت نيازمندند.
اينکه همه بزرگان در پيشگاه اين کريمه عرض مي کنند «..إشفَعي ليّ في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، معلوم مي شود که وجود مبارک اين کريمه از ولايت الهي برخوردار است و با قرآن همراه است و از قرآن جدا نمي شود، چنين مقامي را اگر کسي بشناسد و آن حضرت را با اين معرفت زيارت کند استحقاق بهشت را خواهد داشت.
خداوند ما را از رهروان راستین خاندان عصمت و طهارت(علیهم السلام) قرار بدهد. (اسرانيوز).
لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=18029
*- ضمنا شما مي توانيد از اينجا مشترك خبرنامه سايت شويد و جديد ترين مطالب را دريافت كنيد.
سفارش پیامبر اسلام به مودت فی القربی
تقليد در اصول دين از منظر آيت الله جوادي آملي
آيا مقام امامان با هم فرق مي كند
چرا دختران زودتر به سن تكليف مي رسند
چرا زنان نمي توانند مرجع تقليد شوند
امتیاز بینندگان:5 ستاره