وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شيوه  هاى انتخاب خبرگان

0

شيوه  هاى انتخاب خبرگان

 اگر تعدادى از اهل خبره، خبرگان را جهت تعيين رهبر انتخاب كنند و مردم مداخله اى نداشته باشند، چه اشكالى دارد؟

اين پيشنهاد با كليتى كه دارد، شبهاتى را ايجاد مى كند:

يكم. كسانى كه عقلاً و عرفا بايد به اهل خبره رجوع كنند تا در امر عمومى و اجتماعى ـ مثل رهبرى ـ به نتيجه نهايى برسند، قطعا خود مردم هستند و وظيفه آنان در اين خصوص، رجوع به اهل خبره است. البته در جامعه اسلامى، بر خلاف جوامع غربى عمل مى شود كه در آنها دو نگرش وجود داشت:

الف. نگرش تفريطى كه در قرون وسطى «هرگونه حضور و مشاركت سياسى مردم را نفى مى كرد و در امور سياسى و اجتماعى غير از حضور اطاعت وار، نقشى براى آنها قائل نبود».

ب. نگرش افراطى «كه روشنفكران غربى بعد از رنسانس به آن قائل بودند و تمام عرصه هاى تصميم گيرى و قانون گذارى را با شعار مردم سالارى و اطاعت اقليت از آراى اكثريت، به اراده جمعى افراد سپردند».

در برابر اين دو رويكرد از نظر اسلام تكاليف اجتماعى، وظيفه همه اقشار مسلمانان است و مردم، در پرتو موازين شرعى و مذهبى، از ايفاى نقش اجتماعى و حضور در صحنه هاى سياسى معاف نيستند؛ اما تعيين آن موازين را طبق روش عقلا و از طريق دين شناسان خود، انجام مى دهند.

دوّم. خبرگانى كه متصدى تشخيص رهبر هستند، اگر مورد قبول مردم نباشند، مقبوليت ـ كه لازمه اعمال ولايت است (نه اصل ولايت) ـ كاهش خواهد يافت.

سوّم. از نقطه نظر حقوقى نيز معلوم نيست چه مرجعى بايد اهل خبره را  شناسايى كند. بنابراين يكى از راه هاى تعيين خبرگان ـ كه جنبه عقلايى دارد و با موازين شرعى نيز سازگار است ـ مراجعه به آراى مردم و انتخاب عمومى است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها «ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ایران .»

حتما بخوانيد

ویژه نامه سیاست و حکومت دینی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.