شك در 7 و 8 قبل از حجَر
شك در 7 و 8 قبل از حجَر
696- اگر قبل از رسيدن به حجرالاسود، شك كند كه اين دور، هفتم است يا هشتم، طوافش باطل است.[1]
[1] ( 2)- آية اللَّه بهجت: احوط بطلان طواف است.
آيات عظام تبريزى، خويى، سيستانى: ظاهر اين است كه طوافش باطل است و احتياطاً بقصد رجا تمام و اعاده طواف نمايد.
آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: لكن احوط اتيان نماز طواف و اعاده طواف و نماز است.
آية اللَّه فاضل، آية اللَّه مكارم: آن دور را تمام كند و طوافش صحيح است.
شك در نقيصه
697- اگر در آخر دور يا اثناى آن، ميان شش و هفت و هرچه پاى نقيصه در كار است شك كند، طواف او باطل است.[1]
[1] ( 3)- آية اللَّه بهجت: بطلان طواف او و لزوم استيناف خالى از قوت نيست با آنكه فىالجمله احوط است و احوط از آن بنا بر اقلّ بگذارد و طواف را اتمام و بعد از آن اعاده نمايد.( مناسك شيخ، ص 43).
آية اللَّه سيستانى: اگر شك در نقيصه در غير 6 و 7 باشد، طوافش باطل است. و اگر شك در پايان شوط بين 6 و 7 باشد، بنابر احتياط واجب طواف را اعاده كند ولى اگر در اين صورت بنابر 6 گذاشت و از روى جهل به مسأله طواف را تمام كرد و متوجّه مسأله نشد تا وقت اعاده گذشت طوافش صحيح است و اگر شك در زياده و نقصان باشد؛ مثل اينكه شك كند بين 6 و 7 و 8 و يا شك بين 6 و 8 طوافش باطل است.( مناسك، مسأله 314).
آية اللَّه مكارم: بنابر احتياط واجب.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.