وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شرط طهارت بدن و لباس از نجاست در طواف

0

شرط طهارت بدن و لباس از نجاست در طواف

فهرست این نوشتار:

لگو احکام حج و عمره

سوم- طهارت بدن و لباس از نجاست.

608- طواف كننده بنابر احتياط واجب‏[1] بايد از نجاسات معفوّ در نماز نيز- مثل خون كمتر از درهم و جامه‏اى كه با آن نتوان‏[1] نماز خواند؛ مثل عرقچين و جوراب حتى انگشتر[2] نجس- اجتناب كند.

[1] ( 3)- آية اللَّه خامنه ‏اى: در حال طواف بايد بدن و لباس از خون پاك باشند و بنابر احتياط واجب، بايد از سايرنجاسات نيز پاك باشند، اما پاك بودن جوراب و دستمال و انگشتر و مانند آنها شرط نيست و خونى كه از يك درهم كمتر باشد؛ و نيز خون جراحت‏ها و زخم‏ها كه موجب بطلان نماز نمى‏شود، به صحت طواف نيز خللى وارد نمى‏كند.

آية اللَّه فاضل: ظاهر آن است كه ….

آية اللَّه مكارم: طواف، در حالى كه بدن يا لباس خونِ كمتر از درهم داشته باشد، جايز نيست.

[1] ( 1)- آيات عظام بهجت، تبريزى، خويى: طواف در جامه‏اى كه با آن نتوان نماز خواند يعنى ساتر نباشد؛ مانند مثال‏هاى مذكور در متن اگر نجس باشد مانع ندارد. و همچنين بودن چيز نجس همراه انسان در طواف مانعى ندارد.

آية اللَّه وحيد: سوم از شرايط صحت طواف بنابر احتياط واجب طهارت از نجاست است، و از نجاستى مه در بدن يا لباس نماز گزار عفو شده است- مانند خون كمتر از درهم- در طواف عفو نشده است.

( مناسك فارسى معظم له صفحه 150)

آية اللَّه سيستانى: همراه داشتن چيز متنجس در طواف مانع ندارد.

آية اللَّه مكارم: نجس بودن اين لباس‏هاى كوچك ضررى ندارد ولى خون كمتر از درهم معاف نيست.
[2] ( 2)- آية اللَّه فاضل: در انگشتر و مانند آن كه ثوب صدق نمى‏كند براى صحت طواف طهارت آنها شرط نيست همچنين همراه داشتن چيز متنجس در صورت جهل به مسأله مانعى ندارد.

 

محمول متنجس و حكم نجاست معفو در نماز

 

609- اگر طواف كننده- مثلًا- بينى او نجس شود، بايد بينى خود را آب بكشد و طواف را تكميل كند؛ و اگر بدون تطهير، طواف را ادامه دهد، احتياط آن است كه بعد از تكميل و نماز،[1] طواف و نماز را اعاده كند؛ و همچنين است حكم، اگر دستمال نجس همراه او باشد.[2]

 

[1] ( 3)- آية اللَّه فاضل: و سعى و تقصير را اعاده كند.
[2] ( 4)- به مسأله 614 مراجعه شود.

آية اللَّه بهجت، آية اللَّه خويى: محمول متنجس و همچنين لباس كمتر از مقدار ساتر در طواف عيبى ندارد.( مناسك، مسأله 300).

آية اللَّه خامنه‏ اى: به مسأله 608 و 614 مراجعه شود.

آية اللَّه سيستانى: اگر ظاهر بدن و لباس نجس نشود طواف صحيح است و همراه داشتن چيز متنجس ضرر ندارد.

آية اللَّه مكارم: لباس‏هاى كوچك كه به تنهايى ستر عورت نمى‏كنند، اگر نجس باشند ضررى ندارند؛ خواه به صورت محمول باشند يا لباس.

 

610- آيا نجاست معفوّ در نماز، در طواف نيز معفوّ است؟ و همراه داشتن محمول متنجس در طواف چه حكمى دارد؟[1]

 

[1] ( 5). آيةاللَّه بهجت: بنابر احوط معفوّ نيست، و حكم محمول متنجّس، همانند نماز است.

آية اللَّه تبريزى: نجاست معفو در نماز، بنابر احتياط در طواف معفو نيست و محمول متنجس مضر به طواف نيست، واللَّه العالم.

آية اللَّه سيستانى: به احتياط واجب معفو نيست ولى حمل متجنس اشكال ندارد.

آية اللَّه صافى: بنابر احتياط نجاست معفوّ در نماز، در طواف معفوّ نيست اما محمول متنجس اگر ساتر نباشد اشكال ندارد، واللَّه العالم.

آية اللَّه فاضل: واجب است از نجاساتى كه در نماز عفو شده و از محمول متنجس اجتناب شود. به دو مسأله قبل مراجعه شود.

آية اللَّه مكارم: نجاسات معفو نيست( بنابر احتياط واجب) ولى محمول متنجّس اشكالى ندارد.

آية اللَّه نورى: در طواف معفوّ نيست و محمول هم بايد متنجّس نباشد.

خون قروح و جروح‏

 

611- بنابر احتياط واجب، بايد خون قروح و جروح را تا حد امكان، تطهير نمود و لباس را اگر نجس شده، عوض كرد؛ و اگر تطهيرِ خون قروح و جروح، مشقت داشته باشد، تطهير لازم نيست.[1]

 

[1] ( 1)- آية اللَّه خامنه‏ اى: آنچه موجب بطلان نماز نمى‏شود، طواف را نيز باطل نمى‏كند.

آية اللَّه خويى: متعرض اين فرع نشده‏اند.

آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: و احتياط آن است كه هم خودش با آن حال طواف كند و هم نايب بگيرد تا براى او طواف نمايد.

تأخير طواف براى تحصيل طهارت‏

 

612- كسى كه در بدن او خون قروح و جروح باشد، بنابر احتياط اگر مى‏تواند با تأخير و بدون مشقت آن را تطهير كند، بايد طواف را به شرط عدم تنگى وقت، تأخير بيندازد.

طواف با لباس مشكوك‏

 

613- طواف با بدن و لباسى كه شك در نجاست آن داشته باشد، صحيح است؛ چه بداند قبلًا پاك بوده يا نه؛ ولى اگر بداند كه قبلًا نجس بوده ونداند كه تطهير شده است، نمى‏تواند با آن طواف كند.

حصول نجاست در اثناى طواف‏

 

614- اگر در حال طواف، بدن يا لباس نجس شود، بنابر اظهر بايد طواف را قطع، و به تطهير اقدام شود و طواف از همان‏جا اتمام شود و اين طواف، صحيح است.[1]

 

[1] ( 2)- آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: يا آنكه نجس بودن بدن يا لباس خود را نمى‏دانسته و در اثناى طواف دانست، اگر جامه پاكى داشته باشد همان جا جامه نجس را كنده و با جامه پاك طواف خود را تمام نمايد واگر نه اگر اين حادثه بعد از تمام شدن شوط چهارم بوده، طواف را قطع نموده و پس از ازاله نجاست از بدن يا لباس باقيمانده طواف را به‏جا آورد. و چنانچه پيش از تمام شدن شوط چهارم باشد، باز هم طواف را قطع و نجاست را ازاله نموده و بنابر احتياط يك طواف كامل به‏قصد اعم از تمام يا اتمام به‏جا آورد.

آية اللَّه خامنه‏ اى: اگر بدون رها كردن طواف تطهير ممكن نباشد بايد دست از طواف بردارد و جامه يا بدن را تطهير كند و فوراً برگردد اگر موالات بهم نخورده و طواف را از همانجا تمام كند و طواف او صحيح است.

آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: اگر در بين طواف لباس يا بدنش نجس شود يا بفهمد كه از پيش نجس بوده و بدون رها كردن طواف، شستن آن ممكن نباشد، طواف را رها نمايد، و اگر چهار دور طواف كرده، بعد از تطهير بدن يا لباس بقيه طواف را تمام كند و اگر به سه دور و نيم نرسيده طواف او باطل است و بايد بعد از تطهير از سر بگيرد و اگر از سه دور و نيم گذشته و چهار دور را تمام نكرده احتياط آن است كه بعد از تطهير از همانجا كه رها كرده طواف را تمام كند و نماز طواف را بخواند و دوباره طواف و نماز آن را به‏جا آورد.
 

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.