شرط ختنه مردان در طواف
شرط ختنه مردان در طواف
فهرست این نوشتار:
4- ختنه
چهارم- ختنه در حق مردان؛ و بنابر احتياط[1] واجب، درباره بچه هاى نابالغ هم رعايت شود.
621- اگر بچهاى را كه ختنه نشده،[2] وادار به احرام، يا او را محرم كنند، احرام او صحيح است ولى طواف او صحيح نيست؛[3] و چون طواف نساء او باطل است[4] بنابر احوط[5] حلال شدن زن بر او مشكل است؛ مگر او را ختنه و طواف دهند، يا خودش بعد از ختان، طواف كند، يا براى طواف او نايب[6] بگيرند.
[1] ( 1)- آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: احوط بلكه اظهر اين است كه بچه مميز كه خوب و بد را تشخيص مىدهد، اگر شخصاً محرم شود بايد ختنه كرده باشد و اما اگر بچه مميز نباشد، اعتبار ختان در او ظاهر نيست، اگرچه اعتبارش احوط است.
آية اللَّه خامنهاى: و در اين حكم فرقى بين بالغ و غير بالغ نيست.
آية اللَّه سيستانى: اگر مميّز باشد ختنه معتبر است و اگر نباشد احتياط مستحب است.
آية اللَّه گلپايگانى: واجب است.( آداب و احكام حج، مسأله 485).
آية اللَّه فاضل: طواف طفل مميزى كه ختنه نشده است صحيح نيست و از غير مميز بنابر احتياط صحيح نمىباشد هر چند احرام آنها صحيح است.
[2] ( 2)- آية اللَّه بهجت: اگر طفل محرم بدون ختنه طواف كند يا طواف دهند او را، طواف نساء از او باطل خواهدبود طبق احتياط مذكور، پس زن از براى او بعد از بلوغ حلال نخواهد بود مگر آنكه تدارك طواف نساء نمايد، خودش يا نايبش.( مناسك شيخ، ص 27).
[3] ( 3)- آية اللَّه تبريزى: در مميّزى كه خودش محرم شده باشد.
آية اللَّه سيستانى: اگر مميّز باشد.
آية اللَّه فاضل: طواف طفل مميّزى كه ختنه نشده صحيح نيست، و از غير مميّز بنابراحتياط صحيح نيست هر چند احرام آنها صحيح است.
[4] ( 4)- آيةاللَّه مكارم: تمام طوافهاى او اشكال دارد.
[5] ( 5)- آية اللَّه سيستانى: اگر مميّز باشد بنابر احتياط واجب حكم كسى را دارد كه طواف را ترك كرده است مگر اينكه پس از ختنه طواف را اعاده كند.
[6] ( 6)- از آية اللَّه سيستانى: در مورد كفايت نيابت در اين فرض، مطلبى در دست نيست.
آيات عظام صافى، گلپايگانى، مكارم: گرفتن نايب در اين صورت( قبل از ختنه) مشكل است.
622- اگر بچهاى ختنه كرده به دنيا بيايد، طواف او صحيح است.
623- مستطيعى كه مختون نيست و فرضاً ختان براى او ضرر دارد و قصد حج دارد، بايد محرم شود و طواف كند و نماز بخواند و براى طواف، نايب هم بگيرد،[1] و بعد از طواف وى، خودش نماز ديگر بخواند؛ و در صورتى كه دو طواف باهم انجام شود، خودش يك نماز بخواند، كفايت مىكند.[2]
624- در طوافهاى مستحبى نيز ختنه شرط است.
[1] ( 1)- آية اللَّه مكارم: گرفتن نايب لازم نيست.
[2] ( 2)- آيات عظام بهجت، تبريزى، خويى، سيستانى، صافى، گلپايگانى: اگر بتواند ختنه كند ولو با تأخير حج تا سال آينده، بايد اين كار را بكند، پس اگر اصلًا متمكن از ختنه نباشد؛ يعنى برايش ضرر و مشقت دارد لازم است حج را همان سال بهجا آورد ليكن احتياط اين است كه در عمره و حج شخصاً طواف نموده و براى طواف، نايب نيز بگيرد، ولى خودش نماز طواف را بهجا آورد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.