وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

سند ضعیف برخی روایات بحارالانوار

0

سند ضعیف برخی روایات بحارالانوار

پرسش:امروزه اشكالات زيادى به كتب مطرحى هم چون بحارالانوار حليه المتقين مفاتيح الجنان و…در دانشگاه ها گرفته مى شود و از نظر ضعف سند آنها را مشكل دارمى پندارندو باعث محجوريت آنها مى شود توضيح دهيد ؟

 

شاید این مطالب را هم بپسندید:

پاسخ:مطالب و دعاهاى كتاب «مفاتيح الجنان» از كتاب‏هاى اوليه و نيز روايات جمع ‏آورى شده است و بيشتر دعاهاى آن (به ويژه متن) مأثور است. اساسا مرحوم شيخ عباس قمى (مؤلف مفاتيح الجنان) اين كتاب را به جهت تهذيب و تصفيه كتاب‏هاى دعا از مطالب ساختگى و تحريف شده تأليف كرده است. البته نمى‏توان ادعا كرد كه همه مطالب آن از نظر سند صحيح است.

همچنين بعضى از احاديثى كه در كتاب شريف بحارالانوار و هم‏چنين ساير كتاب‏هاى حديث جمع‏ آورى شده است از نظر سند و يا متن ضعيف و قابل بحث است و اين، كار متخصصين فن حديث‏ شناسى است كه خود يكى از شاخه‏ هاى مهم علوم اسلامى است، لذا هيچ كس نمى ‏تواند به طور عام بگويد تمام احاديثى كه در فلان كتاب وارد شده از نظر سند و متن تام و صحيح است ولى وجود برخى از روايات ضعيف در اين كتاب‏ها نبايد سبب مهجور و متروك شدن آنها بشود و در مجموع اين كتاب‏ها حاوى بهترين و ناب‏ترين آثار از ائمه معصومين (ع) در مسائل اعتقادى، اخلاقى، تاريخى و ساير معارف دينى مى‏باشد.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.