سنخیت خالق و مخلوق
سنخیت خالق و مخلوق
آيا ميان خدا و معلولات سنخيت وجود دارد؟ اگر وجود دارد چگونه سنخيتى است؟
سنخيت علت و معلول ترديدى نيست كه هر معلولى از هر علتى بوجود نمىآيد و حتى ميان پديدههاى متعاقب يا متقارن هم هميشه رابطه عليت برقرار نيست بلكه عليت رابطه خاصى است ميان موجودات معينى و به ديگر سخن بايد ميان علت و معلول مناسبتخاصى وجود داشته باشد كه از آن به سنخيت علت و معلول تعبير مىشود اين قاعده نيز از قضاياى ارتكازى و قريب به بداهت است كه با سادهترين تجربههاى درونى و بيرونى ثابت مىگردد. اما سنخيت و مناسبتى كه بين علت و معلول لازم است در مورد علتهاى هستى بخش و علتهاى مادى و اعدادى تفاوت دارد در مورد اول ويژگى اين سنخيت را مىتوان با برهان عقلى اثبات كرد و تقرير آن اين است. چون علت هستىبخش وجود معلول را افاضه مىكند و به تعبير مسامحى به معلول خودش وجود مىدهد بايد خودش وجود مزبور را داشته باشد تا به معلولش بدهد و اگر آن را نداشته باشد نمىتواند اعطاء و افاضه كند معطى الشىء لا يكون فاقدا له و با توجه به اينكه با اعطاء وجود به معلول چيزى از خودش كاسته نمىشود روشن مىگردد كه وجود مزبور را بصورت كاملترى دارد به گونهاى كه وجود معلول شعاع و پرتوى از آن محسوب مىشود. پس سنخيت بين علت هستىبخش و معلول آن به اين معنى است كه كمال معلول را به صورت كاملترى دارد و اگر علتى در ذات خودش واجد نوعى از كمال وجودى نباشد هرگز نمىتواند آن را به معلولش اعطاء كند و به ديگر سخن هر معلولى از علتى صادر مىشود كه كمال آن را بصورت كاملترى داشته باشد. ولى چنين سنخيتى بين علتهاى مادى و اعدادى و معلولاتشان وجود ندارد زيرا آنها اعطا كننده و افاضه كننده وجود نيستند بلكه تاثير آنها محدود به تغييراتى در وجود معلولات مىباشد و با توجه به اينكه هر چيزى موجب هر گونه تغييرى نمىشود اجمالا بدست مىآيد كه نوعى مناسبت و سنخيت بين آنها هم لازم است ولى نمىتوان ويژگى اين سنخيت را با برهان عقلى اثبات كرد بلكه تنها بوسيله تجربه بايد تشخيص داد كه چه چيزهايى مىتوانند منشا چه تغييراتى در اشياء بشوند و اين دگرگونيها در چه شرايطى و به كمك چه چيزهايى انجام مىپذيرد.
مثلا هرگز عقل نمىتواند با تحليلات ذهنى دريابد كه آيا آب موجود بسيطى استيا مركب از عناصرى ديگر و در صورت دوم از چند عنصر و از چه عناصرى تركيب مىيابد و براى تركيب آنها چه شرايطى لازم است و آيا شرايط مفروض جانشين پذير هستند يا نه. پس اثبات اينكه آب از دو عنصر اكسيژن و ئيدروژن با نسبتخاصى تركيب يافته و براى تركيب آنها درجه حرارت و فشار خاصى لازم است و جريان الكتريكى مىتواند در سرعت تركيب آنها مؤثر باشد تنها از راه تجربه امكانپذير مىباشد آموزش فلسفه مصباح يزدى/ درس سى و يكم.
پرسمان