وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

زیبایی در ازدواج از نظر اسلام

0

زیبایی در ازدواج از نظر اسلام

آيا زيبايى ظاهرى زن براى ازدواج مهم است؟ و اگر هست تا چه ميزان؟

زيبايى يك امتياز است و در شيرينى و سعادت زندگى زناشويى تأثير به سزايى دارد به طورى كه لازم است يكديگر را از نظر اندام، چهره و شكل ظاهرى دوست داشته باشند.

زيبايى يك معيار واندازه معين و قانون استاندارد ندارد بلكه تا حدودى به سليقه افراد بستگى دارد و حتى ممكن است فردى در نظر كسى زيبا باشد و در نظر ديگرى زشت. مى‏توان گفت زيبايى به اندازه‏اى بايد باشد كه همديگر را بپسندند و جذابيت كافى براى همديگر داشته باشند و هر كدام متناسب با ويژگى‏هاى خود، ديگرى را انتخاب كند. به عبارت ديگر از نظر ظاهرى نيز بايد كفو همديگر باشند.

اگر انسانى قيافه ظاهرى و اندام همسرش را نپسندد و او را دوست نداشته باشد، ممكن است به طور ناخواسته به او ستم و جفا كند و از او بهانه و ايراد بگيرد و زندگى را بر او تلخ نمايد.

زيبايى همسر در حفظ و تقويت عفت و ايمان همسرش تأثير دارد و اگر شخصى از زيبايى همسرش راضى باشد، چشم، فكر و عملش، متوجه ديگران نخواهد شد و حسرت زيبارويان بيگانه را نخواهد خورد و به دنبال بيگانگان نخواهد رفت و دچار خيانت به همسر نمى‏شود مگر اين‏كه از فطرت انسانى خارج شده و از ايمان و عفت بى‏بهره باشد.

به هر حال زيبايى يك صفت كمال است كه اگر با صفات و معيارهاى اساسى مثل تدين، اخلاق، عقل و شرافت خانوادگى همراه باشد، ارزش خواهد داشت و گر نه ملاك اصلى و اولى را نبايد زيبايى قرار داد.

بنابراين زيبايى بايد در كنار ديگر صفات و معيارها، مورد توجه و بررسى قرار گيرد و به طور مستقل يعنى زيبايى بدون تدين، عفت، اخلاق و… نه تنها امتيازى محسوب نمى‏شود، بلكه آفتى خطرناك است. اگر كسى دين، اخلاق، عفت، اصالت و شرافت خانواگى، عقل و… داشته باشد، آن‏گاه زيبايى برايش كمال، ارزش و امتياز به حساب مى‏آيد. سخن خود را با كلامى از پيامبر اكرم‏صلى‏اللَّه‏عليه‏وآله به پايان مى‏رسانيم. ايشان فرمودند: برحذر باشيد و بپرهيزيد از سبزه‏اى كه بر فراز مزبله و منجلاب روييده باشد سؤال شد اى پيامبر خدا سبزه‏زار مزبله و منجلاب چيست؟ فرمود: زن زيبايى كه در خانواده پليدى رشد كرده باشد». 1

پى‏نوشت

1 شيخ حرعاملى، وسائل الشيعه، ج 14، ص. 29

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.