وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آداب تسليت به بازماندگان

0

آداب تسليت به بازماندگان

تسلّى بازماندگان و همدردى با صاحبان عزا از اصول انسانى و اسلامى به شمار مى رود. کسى که عزیزى را از دست داده، وقتى حضور مردم در مراسم مختلف و تسلیت آنان را ببیند، اندوه و آلامش کاسته مى شود; به همین دلیل، در روایات اسلامى نسبت به این امر تأکید فراوان شده است.

مرحوم «علاّمه مجلسى» مى نویسد: مستحب است صاحبان عزا را تسلیت گفته و آنها را به صبر و شکیبایى دعوت کرد، چه قبل از دفن میّت و چه بعد از آن، و بعد از دفن، مورد تأکید بیشترى است; کمترین چیز در تسلیت آن است که نزد مصیبت دیده بروند تا آنها را ببیند و آرام گیرد.

در روایتى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) آمده است: «هر کس اندوهگینى را دعوت به صبر کند، در قیامت خداوند او را از لباس هاى زیباى بهشتى بپوشاند، و هر کس مصیبت زده اى را به صبر و شکیبایى دعوت کند، خداوند پاداش آن صاحب مصیبت را به وى کرامت کند، بى آن که از اجر صاحب مصیبت چیزى کاسته شود».
همچنین مستحب است تا سه روز، دیگران – مخصوصاً همسایگان – براى اهل خانه میّت که عزادارند، غذا بفرستند.(1)

متأسّفانه در عصر ما قضیّه برعکس شده و گروه هاى زیادى از مردم، انتظار دارند عزاداران از آنها پذیرایى کنند، و گاه مخارج هنگفتى بر آنان تحمیل مى شود و مصیبت آنها را افزون مى کند; چه خوب است این بدعت ها ترک شود.

 

حتما بخوانيد

فهرست کامل مفاتیح الجنان

 

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.