وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

راههای محرم شدن دختر و پسر

2

راههای محرم شدن دختر و پسر

راه هاى محرميت

پرسش 7 . به طور كلى دختر و پسر، از چند راه مى توانند با يكديگر محرم شوند؟

زن و مرد از سه راه به يكديگر محرم مى شوند: نسب (خويشاوندى)، رضاع (شيرخوردن) و ازدواج.

راه سوم (ازدواج) در فقه بر دو قسم است: دائمى و موقت. عقد دائم آن است كه مدت زناشويى در آن تعيين نشود و عقد موقّت آن است كه مدت زناشويى در آن تعيين شود. براى مثال زن را به مدّت يك  ساعت، يك  روز، يك  ماه، يك  سال و بيشتر عقد كنند.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1] زنى كه به اين قسم عقد شود، متعه و صيغه گفته مى شود.

[1]. البته برخى از مراجع بزرگوار تقليد آيات عظام وحيد، تبريزى و مكارم معتقدند كه اگر مدت عقد موقت از عمر طبيعى زن و شوهر يا يكى از آن دو بيشتر باشد، احتياط واجب آن است كه احكام عقد دائم را بر آن جارى سازند و آيه اللّه  بهجت به صورت فتوا فرموده اند. و آيه اللّه  سيستانى مى فرمايد اين عقد موقت باطل است و به عقد دائم تبديل نمى شود (ر.ك: سيستانى، وحيد، تبريزى، منهاج الصالحين، فى عقد المتعه و مكارم، استفتاآت، ج 2، س 1008.(احكام ازدواج،پرسمان).

چند نکته:

1-دختر وپسر خودشان می توانند صیغه ی محرمیت را بخوانند.

2- براى خواندن صیغه عقد موقّت کافى است بعد از آن که مدّت و مهر معین شد،دختر اگر باكره است، اذن پدر را باید داشته باشد(طبق نظر برخی از مراجع اذن پدر لازم است). زن بگوید:  «زَوَّجْتُکَ نَفْسِى فِى الْمُدَّه الْمَعْلُومَه عَلَى الْمَهْرِ الْمَعْلُومِ» (من خودم را به همسرى تو در مدّت معین با مهر معین درآوردم) مرد نیز بگوید: «قَبِلْتُ» (قبول کردم) یا این که وکیل زن بگوید: «مَتَّعْتُ مُوَکلَتِى مُوَکلَکَ فِى الْمُدَّه الْمَعْلُومَه عَلَى الْمَهْرِ الْمَعْلُومِ» (موکله خودم را به ازدواج موکل تو در مدّت معین با مهر معین درآوردم) وکیل مرد نیز بگوید: «قَبِلْتُ لِمُوَکلِى هَکذا» (قبول کردم براى موکل خودم همین طور). احکام و شرایط خواندن صیغه را از اینجا بخوانید.

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=26616

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر



کلید: راههای محرم شدن دختر و پسر راههای محرم شدن دختر و پسر راههای محرم شدن دختر و پسر راههای محرم شدن دختر و پسر راههای محرم شدن دختر و پسر راههای محرم شدن دختر و پسر راههای محرم شدن دختر و پسر راه های محرم شدن پسر و دختر آیا دختر وپسر خودشان می توانند صیغه ی محرمیت را بخوانند محرم شدن دوست دختر دوست پسرامحرميّت و راه هاى آن یه ای که پسر برای دختر می خواند ودختر قبول می کند  آیه محرمیتمتن صیغه محرمیت بین دختر و پسرصیغه محرمیت بدون اذن پدر صیغه محرمیت دختر باکره صیغه محرمیت چیست محرم شدن در مکهمتن صیغه محرمیت دختر و پسر دختر باکره چیست راههای محرم شدن دختر و پسر راه محرم شدن دختر و پسر راههای محرم شدن دختر و پسر راههای محرم شدن دختر و پسر[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. بسم الله می گوید

    سلام وقتتون بخیر. من صیغه موقت رو به وکالت از همسرم برای مدت مثلا 3 ماه و مهر معین به صورت صحیح خوندم،بعد توی عصبانیت خودم که عقل و شعور از دست میره مدت رو بخشیدم و بعد از مثلا دو هفته دوباره صیغه موقت خوندیم و وقتی تموم شد دوباره یه مدت بعدشم خوندیم.با توجه به اینکه نمیدونستیم موقع از دست دادن عقل و شعور در هنگام عصبانیت، صیغه باطل نمیشه، حکم ازدواج های بعدیمون چی بوده و باطل بودن یا صحیح؟ خانوم و من هر بار خوندیم با رضایت کامل بوده و الانم مدت ازدواج اخری تموم شده به صورت طبیعی.مشکلی بوجود نیومده از نظر حرام خدایی نکرده؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر در صحت عقل بوده اید، آنچه را باطل کرده اید باطل است. و باید مجدد می خواندید که خوانده اید و درست است.
      وفقکم الله لکل الخیر