در چه روز هايي گرفتن روزه حرام است
روزهایی که روزه گرفتن حرام است را در ادامه مطابق با نظر مراجع عظام تقلید بخوانید.

در چه روز هايي گرفتن روزه حرام است
در چه روز هايي گرفتن روزه حرام است
[ روزه عید فطر و قربان حرام است]
مسأله 1739 روزه عید فطر و قربان حرام است. و نیز روزی را که انسان نمی داند آخر شعبان است، یا اول رمضان، اگر به نیت اول رمضان روزه بگیرد حرام می باشد.
(بهجت:) مسأله روزه عید فطر و قربان حرام است.
(تبریزی:) مسأله روزه عید فطر و قربان صحیح نیست و نیز روزی را که انسان نمی داند آخر شعبان است، یا اوّل رمضان، اگر به نیت اول رمضان روزه بگیرد صحیح نیست.
(مکارم:) مسأله دو روز از سال روزه اش حرام است: عید فطر (اوّل ماه شوال) و عید قربان (دهم ماه ذی الحجه). روزی که انسان شک دارد که آخر ماه شعبان است یا اول ماه رمضان اگر می خواهد روزه بگیرد باید به قصد آخر شعبان باشد و اگر به نیت اول ماه رمضان روزه بگیرد حرام و باطل است.
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
روزه سکوت
5. شنيدهام که گرفتن روزه سکوت حرام است، ولى بعضى مىگويند در صورت نذر حلال است. آيا چنين گفتهاى صحيح است؟
ج) حرام است.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی سیستانی .
روزههای حرام
مسأله ۲۱۲۳. اکثر روزههای حرام از این قرار میباشند:
1. روزه گرفتن در روز عید فطر و عید قربان.
2. روزی را كه انسان نمیداند آخر ماه شعبان است یا اول ماه رمضان، به نیّت اول ماه مبارک رمضان.
3. روزه وصال؛ مثل اینکه فرد یک شبانه روز از اذان صبح تا سحر روز بعد به نیّت روزه، روزه بگیرد یا دو شبانه روز را بدون اینکه دربین آن افطار کند، روزه بگیرد؛ ولی اگر فرد افطار کردن را تا سحرگاه شب بعد یا تا شب دوّم، بدون نیّت روزه به تأخیر بیندازد، اشکال ندارد؛ هرچند احتیاط مستحب آن است که بدون قصد روزه نیز افطار کردن را تا سحرگاه به تأخیر نیندازد.
4. روزه مستحبّی زن چنانچه با حقّ بهره وری جنسی شوهر ناسازگار باشد و همچنین روزه واجب غیر معیّن، مانند نذر غیر معیّن که در این مورد (واجب غیر معین)، بنابر احتیاط واجب، روزه باطل است و برای اداء شدن نذر کافی نمیباشد و همچنین است بنابر احتیاط واجب، اگر شوهر او را از گرفتن روزه مستحبّی یا واجب غیر معیّن نهی نماید، هرچند با حقّ او ناسازگار نباشد و احتیاط مستحب آن است كه زن بدون اجازه شوهر روزه مستحبّی نگیرد.
5. روزه مستحبّی فرزند، در صورتی که موجب اذیّت پدر و مادر شود و این اذیّت، از روی دلسوزی باشد و اگر فرزند بدون اجازه پدر یا مادر، روزه مستحبّی بگیرد و در بین روز، پدر یا مادر او را نهی كند، چنانچه مخالفت نمودن فرزند موجب اذیّت آنان شود و این اذیّت، از روی دلسوزی باشد، مخالفت با آنان حرام است و باید افطار نماید.
6. روزهای که برای فرد ضرر دارد و آن ضرر به گونهای است که موجب هلاکت و مرگ یا جنایت بر نفس مثل نقص عضو میشود.
شایان ذکر است چنانکه قبلاً ذکر شد، اگر انسان یقین یا اطمینان داشته باشد یا احتمال معقول دهد كه روزه برایش ضرر قابل توجّهی دارد که معمولاً قابل تحمّل نیست، روزهاش صحیح نمیباشد و اگر آن ضرر موجب هلاكت و مرگ یا جنایت بر نفس مثل نقص عضو شود، روزه حرام است.
غیر از روزه هایی كه گفته شد، روزه های حرام دیگری هم هست كه در سایر كتب به طور مفصّل ذکر شده است.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی سيستاني .

مسأله 1462ـ دو روز از سال روزه اش حرام است: عید فطر (اوّل ماه شوّال) و عید قربان (دهم ماه ذى الحجّه).
مسأله 1463ـ روزه گرفتن زن (روزه مستحبّى) در صورتى که حقّ شوهرش از بین برود بدون اجازه او جایز نیست، و اگر حقّ او از بین نرود نیز، بنابر احتیاط واجب باید با اجازه شوهر باشد، همچنین روزه مستحبّى اولاد اگر اسباب اذیّت پدر و مادر شود جایز نیست، ولى اجازه گرفتن از آنها لازم نمى باشد.
مسأله 1464ـ کسى که مى داند روزه براى او ضرر دارد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست، همچنین اگر یقین ندارد امّا احتمال قابل توجّهى مى دهد که روزه براى او ضرر دارد، خواه این احتمال از تجربه شخصى حاصل شده باشد یا از گفته طبیب.
مسأله 1465ـ اگر طبیب بگوید روزه ضرر دارد امّا او با تجربه دریافته است که ضرر ندارد، باید روزه بگیرد و در صورت معلوم نبودن ضرر، مى تواند یکى دو روز تجربه کند و بعد طبق دستور بالا عمل نماید.
مسأله 1466ـ هرگاه عقیده اش این بود که روزه براى او ضرر ندارد و روزه گرفت و بعد از مغرب فهمید روزه براى او ضرر داشته، احتیاط آن است که قضاى آن را به جا آورد.
مسأله 1467ـ روزى که انسان شک دارد که آخر ماه شعبان است یا اوّل ماه رمضان، اگر مى خواهد روزه بگیرد باید به قصد آخر شعبان باشد و اگر به نیّت اوّل ماه رمضان روزه بگیرد حرام و باطل است.
مسأله 1468ـ غیر از روزه هایى که گفته شد روزه هاى حرام دیگرى نیز هست که در کتابهاى مفصّل گفته شده است.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمیمكارم شيرازي .

روزههاي حرام و مكروه
مسأله ۱۷۴۸. روزهگرفتن در روز عيد فطر و قربان حرام است، و نيز روزي را كه انسان نميداند آخر شعبان است يا اول رمضان، اگر به نيت اول رمضان روزه بگيرد، حرام ميباشد.
مسأله ۱۷۴۹. اگر به واسطه گرفتن روزه مستحبي، حق شوهر از بين برود، روزه بر زن
حرام است، و احتياط مستحب آن است كه اگر حق شوهر هم از بين نرود، بدون اجازه او روزه مستحبي نگيرد.
مسأله ۱۷۵۰. روزه مستحبي اولاد اگر باعث اذيت پدر يا مادر شود، با نهي آنان حرام است، بلكه اگر از آن نهي نكنند ولي سبب اذيت آنان شود، يا جد نهي نمايد و روزه سبب اذيت او شود، بنابر احتياط واجب جايز نيست.
مسأله ۱۷۵۱. اگر پسر بدون اجازه پدر، روزه مستحبي بگيرد، و در بين روز، پدر او را نهي كند، اگر در مخالفت نهي اذيت ميشود، بايد افطار نمايد.
مسأله ۱۷۵۲. كسي كه ميداند روزه براي او ضرر ندارد، اگر چه دكتر بگويد ضرر دارد، بايد روزه بگيرد و كسي كه يقين يا گمان دارد كه روزه برايش ضرر دارد، اگر چه دكتر بگويد ضرر ندارد، بايد روزه نگيرد، و اگر روزه بگيرد صحيح نيست.
مسأله ۱۷۵۳. اگر انسان احتمال بدهد كه روزه برايش ضرر دارد، و از آن احتمال، ترس براي او پيدا شود، چنانچه احتمال او در نظر مردم به جا باشد، نبايد روزه بگيرد، و اگر روزه بگيرد، صحيح نيست.
مسأله ۱۷۵۴. كسي كه عقيدهاش اين است كه روزه براي او ضرر ندارد، اگر روزه بگيرد، و بعد از مغرب بفهمد روزه براي او ضرر داشته، بنابر احتياط واجب بايد قضاي آن را به جا آورد.
مسأله ۱۷۵۵. غير از روزههايي كه گفته شد، روزههاي حرام ديگري هم هست كه در كتابهاي مفصل گفته شده است.
مسأله ۱۷۵۶. روزه روز عاشورا و روزي كه انسان شك دارد روز عرفه است يا عيد قربان، مكروه است.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی صافي گلپايگاني .