وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

داشتن هدف و انگیزه دنیایی در کنار انگیزه ها و اهداف اخروی

0

داشتن هدف و انگیزه دنیایی در کنار انگیزه ها و اهداف اخروی

 

آيا انسان مى تواند هم هدف الهى داشته باشد و هم هدف مادى و وابسته به پول نيز باشد؟

بله، انسان موجود تك بعدى نيست، انسان داراى ابعاد مادى و معنوى است و هنگامى در زندگى خود موفق خواهد بود كه براى تمامى ابعاد آن برنامه و هدف داشته باشد.

به صورت مفصلتر مى توان گفت: زندگى يعنى حركت تكاملى و هر انسان در زندگى خود مى تواند چهار نوع حركت داشته باشد، حركت طبيعى و مادى، حركت اجتماعى، حركت عقلانى، حركت عرفانى و الهى.

موفقيت واقعى يك انسان در زندگى اين جهانى در گرو اين معنا است كه تمامى استعداد هاى خويش را در هر چهار زمينه زندگى شكوفا كند و اين نمى شود، مگر اينكه همه ابعاد وجودى خود و انواع حركت تكاملى را بشناسد و براى رسيدن به اهدافى در هر چهار عرصه، برنامه ريزى و تلاش كند.

اگر به زندگى بزرگان دينى و به خصوص انبيا و اولياى الهى بنگريد، آنان هم براى تامين معيشت و خانواده خود تلاش فراوان مى كردند و هم برنامه هاى معنوى و عبادى و علمى فراوانى داشتند و با راهنمايى و هدايت خلق به مسايل جامعه و امت خود اهميت مى دادند. تمامى اين ابعاد و حركت ها در زندگى تك تك ايشان مشاهده مى شود.

انسان موجودى كمال طلب است و رسيدن به كمال در وجود او هنگامى تحقق مى يابد كه براى تمامى اهداف مادى و معنوى برنامه داشته باشد و در تمامى عرصه ها تلاش كند و شخصيت خود را به رشد متوازن و متناسب برساند.

اسلام و قرآن كريم هم به تمامى ابعاد زندگى انسان پرداخته و براى هر عرصه اى دستور العمل و هدايت دارد. چيزى كه در اسلام مورد مذمت قرار دارد، دنيا طلبى و مادى گرايى است و اين بدين معنا است كه انسان تنها به معيشت مادى خود بيانديشد و حركت هاى معنوى خود و خداى متعال را فراموش كند. و لا تكونوا كالذين نسوا الله فانساهم انفسهم اولئك هم الفاسقون (19 حشر) اين حالت به قول قرآن كريم باعث خود فراموشى و انحراف كلى از مسير سعادت و كمال است.

در پول و امكانات مادى دو نوع پتانسيل نهفته است، هم مى تواند در جهت استفاده بهينه براى تامين معيشت و زمينه سازى براى سلوك و تقويت بعد معنوى به كار گرفته شود و هم اگر دقت نشود، مى تواند زمينه گمراهى و دنيا طلبى شود.

بنابراين به طور كلى مى توان گفت: انسان در زندگى خود بايد دو نوع اهداف را مشخص كند، يكى اهداف دنيوى و مادى و ديگرى اهداف معنوى. در اهداف دنيوى خود، آينده زندگى خويش را ترسيم كنيد به طورى كه شغل و درآمد مادى و امكانات رفاهى و ساير جهات آن صد در صد متناسب با استعداد، توان و علاقه شخصى شما باشد. در هدف معنوى نيز فعلاً مقصود اصلى خود را انجام واجبات و ترك محرمات قرار دهيد. جهت دست يافتن به اهداف دنيوى امور ذيل را مراعات كنيد: 1- استعدادهاى خود را كشف كنيد و دريابيد كه با فعاليت در چه زمينه‏اى، موفق‏تر خواهيد بود؟ فعاليت‏هاى علمى، تجارى يا صنعتى؟ 2- واقع‏بين باشيد و خود را به دست اوهام و خيالات و آرزوهاى دست نايافتنى نسپاريد. 3- اعتماد به نفس داشته باشيد و باور كنيد كه خواستن توانستن است، مشروط به اين كه در تشخيص علاقه و استعداد اشتباه نكرده باشيد. 4- اراده خود را تقويت كنيد. 5- تا حد امكان از الگوى مناسب استفاده كنيد. 6- در مسير رسيدن به هدف خود خطرپذير بوده و بدانيد هميشه آنچه كه مى‏خواهيم نخواهد شد. پس نبايد در مقابل ناكامى‏ها مأيوس شويد، بلكه بايد هر شكست را پُلى جهت رسيدن به هدف خود تلقى كنيد. 7- توكل به خدا و درخواست كمك از وى را فراموش نكنيد و نيز پُر توقع نبوده، راضى به رضاى او باشيد.

براى دست يافتن به اهداف معنوى نيز علاوه بر رعايت تمام شيوه‏هاى ياد شده، رعايت نكات زير نيز ضرورى است: 1- راجع به خداوند زياد مطالعه و فكر كنيد. 2- سير مطالعات اسلامى داشته باشيد و همچنين حالات و زندگى‏نامه علما و عرفا را بخوانيد. 3- خود را در معرض نسيم‏هاى هدايت خداوند قرار دهيد به عنوان مثال سعى كنيد اهل نماز جماعت و مسجد و شركت در مراسم مذهبى باشيد. 4- در ترك گناه و خودسازى قدم به قدم پيش رويد و از تصميم‏هاى دفعى و بسيار بزرگ پرهيز كنيد. \پرسمان.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.