وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خواندن نماز مغرب يا افطار كردن

0

خواندن نماز مغرب يا افطار كردن

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل

[ مستحب است روزه دار نماز مغرب و عشا را پیش از افطار کردن بخواند]

مسأله 1750 مستحب است روزه دار نماز مغرب و عشا را (1) پیش از افطار کردن بخواند. ولی اگر کسی منتظر اوست یا میل زیادی به غذا دارد که نمی تواند با حضور قلب نماز بخواند، بهتر است اول افطار کند ولی به قدری که ممکن است نماز را در وقت فضیلت آن به جا آورد.

این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (زنجانی:) نماز مغرب را..

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مسأله 1473ـ مستحبّ است روزه دار نماز مغرب و عشا را پیش از افطار بخواند، ولى اگر حضور قلب ندارد، یا کسى منتظر اوست، بهتر است اوّل افطار کند، امّا بقدرى که بتواند نماز را در وقت فضیلت به جا آورد. رساله توضيح المسائل آيت الله مكارم شيرازي .

افطار به وقت اهل تسنن [وقت امساک و افطار]

پرسش : شخصى به هنگام افطار، همراه دوست سنّى خود مى باشد، آیا مى تواند طبق وقت آنها افطار بکند؟ یا باید به وقت خودش افطار نماید؟
پاسخ : اگر محذورى ندارد، منتظر وقت افطارخودش باشد.

افطار در حج عمره به وقت محلی [وقت امساک و افطار]

پرسش : با توجّه به این که در مراسم حجّ عمره، در ماه مبارک رمضان، در مسجدالحرام و مسجدالنّبى(صلى الله علیه وآله) قبل از اذان مغرب، سفره افطار گسترده شده و به محض شروع اذان مغرب (که با اذان مغرب واقعى به نظر اکثر علماى امامیّه یک ربع فاصله دارد) همه شروع به افطار نموده و از دیگران نیز دعوت به افطار مى نمایند، و در صورت عدم افطار موجب انگشت نما شدن و بعضاً وهن شیعه مى شود و تقیّه مداراتى در اینجا ضرورى تر از شرکت در نماز مغرب به نظر مى رسد، آیا اجازه مى فرمائید که شیعیان در هتل ها بمانند و هنگام مغرب در ماه مبارک در مساجد حاضر نشوند؟ یا این که حضور یافته و تقیّةً افطار نمایند؟
پاسخ : بهتر است براى نماز مغرب در مسجد حضور یابند و اگر به آنها اصرار بر افطارشود، مى توانند افطارکنند و روزه آنها صحیح است.

افطار کردن با وقت اهل تسنن

پرسش : با توجّه به این که در مراسم حجّ عمره، در ماه مبارک رمضان، در مسجدالحرام و مسجدالنّبى(صلى الله علیه وآله) قبل از اذان مغرب، سفره افطار گسترده شده و به محض شروع اذان مغرب (که با اذان مغرب واقعى به نظر اکثر علماى امامیّه یک ربع فاصله دارد) همه شروع به افطار نموده و از دیگران نیز دعوت به افطار مى نمایند، و در صورت عدم افطار موجب انگشت نما شدن و بعضاً وهن شیعه مى شود و تقیّه مداراتى در این جا ضرورى تر از شرکت در نماز مغرب به نظر مى رسد، آیا اجازه مى فرمایید که شیعیان در هتل ها بمانند و هنگام مغرب در ماه مبارک در مساجد حاضر نشوند؟ یا این که حضور یافته و تقیّةً افطار نمایند؟
پاسخ : بهتر است براى نماز مغرب در مسجد حضور یابند و اگر به آنها اصرار بر افطارشود، مى توانند افطارکنند و روزه آنها صحیح است. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

اولويت نماز مغرب بر افطار كردن براي روزه دار

مسأله ۲۱۲۷. مستحب است روزه‏ دار نماز مغرب را قبل از افطار كردن بخواند؛ ولی اگر كسی منتظر اوست یا میل زیادی به غذا دارد كه نمی‌تواند با حضور قلب نماز بخواند، بهتر است اول افطار كند؛ ولی تا ممكن است نماز را در وقت فضیلت آن به جا آورد. رساله توضيح المسائل جامع آيت الله سيستاني .

  1. روزه دختر و پسر تازه به سن تكليف رسيده
  2. اگر توانايي پرداخت كفاره روزه را ندارد
  3. آيا خانم باردار و شيرده بايد روزه بگيرد
  4. كفاره استمنا در روزه چيست
  5. تكرار استمنا و جماع و ساير مبطلات روزه
  6. حكم باطل كردن روزه قضا
  7. احکام دندانپزشکى در روزه
  8. استفاده از قرص ضد بارداري در ماه رمضان


كليد : خواندن نماز مغرب يا افطار كردن خواندن نماز مغرب يا افطار كردن خواندن نماز مغرب يا افطار كردن خواندن نماز مغرب يا افطار كردن خواندن نماز مغرب يا افطار كردن خواندن نماز مغرب يا افطار كردن  خواندن نماز مغرب يا افطار كردن خواندن نماز مغرب يا افطار كردنخواندن نماز مغرب يا افطار كردن  خواندن نماز مغرب يا افطار كردن اول نماز بخوانيم يا افطار كنيم اول نماز یا افطار اول نماز یا افطار اول نماز یا افطار اول نماز یا افطار اول نماز یا افطار اول نماز یا افطار اول نماز یا افطار اول افطار کنیم یا نماز بخوانیم آداب افطار كردن  اول افطار یا نماز  نماز خواندن روزه دار در ماه مبارک رمضان بايد قبل از افطار باشد افطار کردن یا نماز اول وقت، کدام اولویت دارد  نماز اول وقت یا افطار افطار، پس از نماز یا پیش از آن

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.