وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خواندن نماز بلافاصله پس از پخش اذان

16

خواندن نماز بلافاصله پس از پخش اذان

فهرست این نوشتار:

ملاك براي خواندن نماز صبح يقين به داخل شدن وقت است. لذا اگر كسي يقين كرد، از همان ابتداي آغاز اذان مي تواند نماز خود را شروع نمايد. اما اذاني كه از رسانه ها پخش مي شود خوبست نماز پس از حدود پنج دقيقه پس از آن باشد. البته براي امساك جهت روزه، ملاك مجرد پخش اذان باشد. يعني هنگام اذان صبح رسانه دست از خوردن بكشد.

 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 359: رسانه‏ های گروهی اوقات شرعی هر روز را یک روز قبل از آن اعلام می‏کنند، آیا اعتماد بر آن و بنا گذاشتن بر دخول وقت نماز بعد از پخش اذان از رادیو و تلویزون جایز است؟

ج: اگر براى مکلّف اطمينان به دخول وقت از طريق مذکور حاصل شود، مى‏تواند بر آن اعتماد کند.

س 360: آیا وقت نماز به مجرد شروع اذان آغاز می‏شود؟ یا این که باید صبر نمود تا اذان تمام شود و سپس شروع به خواندن نماز کرد؟ آیا روزه‏دار جایز است به مجرد شروع اذان افطار نماید یا این که باید صبر کند تا اذان تمام شود؟

ج: اگر اطمينان حاصل شود که اذان از هنگام داخل شدن وقت شروع شده، صبر کردن تا پايان اذان لازم نيست.

362: با عرض سلام و تحیت، در آستانه ماه شریف و مبارک رمضان و با توجه به توسعه شهرها وعدم امکان تشخیص دقیق لحظه طلوع فجر، خواهشمند است نظر شریف خود را در مورد زمان امساک برای روزه و اقامه نماز صبح اعلام فرمایید.

ج: مقتضى است که مؤمنين محترم ـ ايّدهم اللّه تعالى ـ جهت رعايت احتياط در مورد امساک روزه و وقت نماز صبح، همزمان با شروع اذان صبح از رسانه ‏ها براى روزه امساک نمايند و حدود پنج الى شش دقيقه بعد از اذان، شروع به اداى فريضه صبح نمايند.

س 354: با توجه به این که امروزه با فراوانی ساعت، یقین به طلوع فجر ممکن است، آیا باید در شبهای مهتابی برای خواندن نماز صبح به مدت پانزده تا بیست دقیقه صبر کرد؟

ج: فرقى بين شبهاى مهتابى و غير مهتابى در طلوع فجر، وقت فريضه صبح و وجوب امساک براى روزه گرفتن نيست، هرچند احتياط در اين زمينه خوب است.اجوبه الاستفتائات .


 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

. خواندن نماز هنگام اذان :

هنگام شروع اذان مى‌توان نماز را شروع كرد امّا در مورد نماز صبح، احتياط آن است كه پنج دقيقه بعد از تمام شدن اذان، نماز را بخواند.

نماز در شبهای مهتابی

پرسش :تأخیر نماز در شبهاى مهتابى به نظر شما چگونه است؟
پاسخ :شبهاى مهتابى و غیر مهتابى تفاوت نمى کند.

وقت نماز صبح 

پرسش :حدود 18 سال قبل به منظور دستیابى به ساعات شرعى دقیق به راهنمائى دفتر حضرت امام خمینى(رضوان اللّه تعالى علیه)، به محضر حضرت آیت اللّه العظمى مرعشى نجفى (رضوان اللّه تعالى علیه) هدایت و با راهنمائیهاى پرارج معظّم له توفیق این کار حاصل شد. ایشان پس از اطمینان از انطباقِ کاملِ ساعاتِ شرعىِ مستخرجِ مرکزِ تقویم مؤسّسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با موازین شرعى، نسبت به صدور حکم شرعى اقدام فرمودند. اضافه مى نماید که این ساعات شرعى با ساعات شرعى استفاده شده در چندین قرن گذشته در ایران نیز بخوبى مطابقت دارد؛ لذا حدود 15 سال است که ساعات شرعى استخراج این مرکز، مورد استفاده امّت مسلمان ایران و جهان قرار مى گیرد و از رسانه هاى گروهى اعلام مى شود. اخیراً مقام معظّم رهبرى(مدّظلّه) در پاسخ به استفتاى مصلاّى امام خمینى تهران، که علّت استفتاء عدم امکان تشخیص دقیق لحظه طلوع فجر اعلام شده است، فرمودند: «با شروع اذان صبح اعلامى از رسانه ها روزه داران امساک کنند و حدود 5 تا 6 دقیقه بعد از آن، شروع به اداى فریضه صبح شود»، بنابراین ساعات شرعى، از جمله لحظه اذان صبح استخراج این مرکز با تغییرى حدود 8 تا 10 دقیقه از رسانه ها اعلام مى شود، این عمل رسانه ها با توجّه به این که در 15 سال گذشته ساعات شرعى استخراج این مرکز، بطور گسترده در شهر یا بخش یا روستاهاى کشور مورد استفاده قرار گرفته، مردم را در بلاتکلیفى قرار داده است، از این رو تقاضا مى شود نظر مبارک را درباره لحظه اذان صبح استخراج این مرکز و تغییرى که در رسانه ها داده شده است اعلام فرمائید.

پاسخ :قبل از آن که سر و صدا درباره چگونگى استخراج تقویمى که ملاک رسانه هاى گروهى بود بلند شود، ما احساس کرده بودیم که این استخراج منطبق با وقت شرعى نماز صبح (فجر صادق) نیست، لذا خود اینجانب شخصاً قبل از طلوع فجر به بیابان رفتم و ملاحظه کردم که حدود یک ربع ساعت میان اذان صبح رادیو و صبح واقعى فاصله است؛ یعنى اذان رادیو زودتر گفته مى شود، جمعى از آقایان مورد اعتماد در قم نیز همین کار را در وقت دیگرى انجام داده بودند و نتیجه آن نیز همین بود. عقیده ما این است که آنچه اخیرا مورد عمل قرار گرفته، که وقت اذان صبح را حدود 10 دقیقه عقب کشیده اند و خود اذان نیز حدود 5 دقیقه طول می کشد، بنابراین بر مومنین لازم است قبل از اذان صبح برای روزه امساك کنند و احتیاطاً 5 دقیقه بعد از تمام شدن اذان نماز بخوانند. استفتائات .

مسأله 681ـ وقت اذان صبح (براى نماز و روزه) در شبهاى مهتابى و غیر مهتابى یکسان است و معیار، ظاهر شدن نور شفق در افق است، هرچند بر اثر تابش مهتاب نمایان نباشد، و وقت نماز صبح از اوّل طلوع فجر صادق است تا طلوع آفتاب و فجر صادق سپیده صبح است که در افق پهن مى شود و بهتر است نماز صبح را قبل از روشن شدن هوا در همان تاریکى اوّل صبح به جا آورد.

رساله توضيح المسائل، آيت الله مكارم شيرازي.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام متفرقه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

16 نظرات
  1. محمدی می گوید

    سلام
    من با این گمان ک زمان اعلامی تلویزیون منطبق با زمان شرعی است
    در نماز صبح
    با شروع اذان تلویزیون نمازم رو میخوندم

    الان تکلیف من چی هس؟

    باید این نمازها رو قضا کنم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اشکال ندارد اما از الان به بعد مناسب است که کمی با تاخیر بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. اسماعیل می گوید

    سلام
    اگر بلافاصله بعد از شروع اذان نماز صبح را بخوانیم نمازمان باطل هست ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      باید یقین کنید که وقت اذان داخل شده است. در غیر اینصورت احتیاط این است که دقایقی صبر کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. آیناز محمدی می گوید

    سلام ببخشید یه سوال داشتم….
    اگر اذان از برنامه بادصبا پخش شود میتوانیم بلافاصله پس از شنیدن کلمه ی الله اکبر نماز را شروع کرد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اذان صبح را احتیاط کنید و ۱۰ دقیقه پس از اذان رسمی بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. وحید می گوید

    باسلام،من هنگام خواندن اذان صبح تقریبا داشتند اشهدان محمد رسول الله (ص)رو میخواندن که یادم امد داروی صبحم رو نخوردم و اگر نخورم حالم بشدت خراب میشود وچون تلخ است یکم اب خوردم،ایا روزه ام صحیح است؟؟؟؟لطفا جواب دهید؟؟؟!!!!

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      قبل از طرح سوال حتما در تمام مطالب سایت سرچ کنید.
      اینجا کلیک کنید و بخوانید.
      در این مسئله می توانید با دفتر مرجعتان تماس حاصل فرمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. مینا می گوید

    باسلام.یعنی اگر مثلا ساعت چهار و ده دقیقه توسط برنامه ای مثل بادصبا وقت اذان صبح باشه،باید پونزده دقیقه نماز خوند یا بیست دقیقه؟!/لطفا بفرمایید نماز اول وقت ایا تا لحظه ی پایان اذان هم محسوب میشه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      هرگاه یقین به دخول وقت کردید می توانید نماز را بخوانید.
      برای نماز صبح احتیاط بر این است که ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید. اما نماز مغرب همینکه اذان داد می توانید شروع به خواندن کنید.
      وفقکم الله لکل خیر

  6. ... می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید در اینجا منظور از احتیاط مستحب است یا واجب؟با تشکر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      منظور احتیاط مستحب است.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. محمد علی می گوید

        چطور میفرمایید احتیاط مستحب؟ مگه یقین به ورود وقت واجب نیست؟

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          حکما بله، اما احتیاط اینجا پسندیده است.
          وفقکم الله لکل الخیر

  7. حاجی می گوید

    سلام.رسانه شبکه استانی ما ۲ دقیقه دیرتر نسبت به زمان اذان های صبحگاهی که در اینترنت و گوشی هست اذان میگه.
    برای روزه اشکالی ایجاد نمیشه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      شما باید تحقیق کنید و زمان درست را پیدا کنید و اگر هم در شک هستید احتیاط کنید و کمی قبل تر از اذان امساک کنید یعنی چیزی نخورید تا مطمئن باشید هنگام اذان صبح روزه را شروع کرده اید.
      وفقکم الله لکل الخیر