وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم گرفتن شهریه توسط طلاب شاغل

0

 

حکم گرفتن شهریه توسط طلاب شاغل

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

گرفتن شهريه براى طلّابى كه به كارهاى فرهنگى مشغولند با توجّه به اين كه درس و بحث حوزوى ندارند و از نظر مادّى هم كاملا تأمين نمى‌شوند، حرام است يا حلال؟ اگر از نظر مادّى تأمين شوند چطور؟ ملاك حلال بودن استفاده از شهريه حوزه را بفرماييد.

جواب: شهريه حوزه مربوط به محصّلين حوزه علميّه است مگر اين كه دهندگان شهريه در موارد خاصّى اجازه بدهند.

گرفتن شهریه توسط طلاب شاغل

پرسش :آیا اخذ شهریه براى طلاّبى که به کار دیگرى اشتغال دارند جایز است؟ تکلیف شهریه هایى که تاکنون گرفته شده است، چیست؟

پاسخ :هرگاه دهندگان شهریه، آن را مشروط به ادامه تحصیلات حوزوى کرده باشند باید باز گرداند و اگر مشروط به شرطى نبوده، ضامن نیستند و در صورت شک باید از آنها سؤال کنید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 


حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی

سوال: – ملاك استفاده از شهريۀ حوزه چيست؟ آيا صرف اشتغال به تحصيل علوم حوزوى كافى است؟ آيا طلّاب پس از اتمام دروس در قبال استفاده از شهريه بايد به امور مربوط به روحانيون از قبيل تبليغ و تدريس… مبادرت ورزند؟

[جواب]: باسمه تعالى؛ استفاده از سهم امام عليه السلام در مقابل خدمت به دين است، تعليم علوم حوزوى و ترويج احكام شرع مقدس، تبيين و تقويت عقايد مؤمنين و نظاير اين امور تماماً از افراد و مصاديق خدمت دينى است؛ و چنانچه مقصود از تعلم علوم دينى امور مزبور باشد، متعلّم مى‌تواند از سهم امام عليه السلام استفاده نمايد، و الله العالم.

سوال: گرفتن شهريه براى طلابى كه به كارهاى فرهنگى شاغلند با توجه به اينكه درس و بحث حوزوى ندارند و از نظر مادى هم كاملًا تأمين نمى‌شوند، حلال است؟ اگر از نظر مادى تأمين شوند چطور؟ ملاك حلال بودن استفاده از شهريۀ حوزه را بفرماييد.

[جواب]: باسمه تعالى؛ چنانچه خدمات دينى داشته باشند و احتياج هم دارند، مى‌توانند از سهم امام عليه السلام ارتزاق كنند، و ليكن در گرفتن شهريه بايد نظر صاحب شهريه مراعات شود، و اگر رضا نداشته باشند نمى‌توانند بگيرند، و الله العالم.

استفتاءات جديد (تبريزى)، ج‌1، ص: 511‌

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی تبریزی.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.