وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم پرداخت سود معین در معاملات و تضمین آن

0

حکم پرداخت سود معین در معاملات و تضمین آن

 

مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای

استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر آیت الله العظمی خامنه ای

سوال: یکی از شیوه های متداول سرمایه گذاری در بورس به این نحو است که بنده با توجه به تخصصی که از بورس دارم، پول را از سرمایه گذار می گیرم مثلا 50 میلیون و در بازده مثلا شش ماه این پول را با توجه به آشنایی که دارم در سبد های مختلف بورس سرمایه گذاری می کنم. هم اصل پول را تضمین می کنم و هم یک چک تضمین سود به مبلغ مثلا 20 میلیون به طرف سرمایه گذار می دهم و مابقی هر چه سود کردم را برای خودم بر می دارم و طرف راضی است.
الف) آیا این شیوه سود دهی و معامله صحیح است؟
ب) روش شرعی تضمین سود طرف سرمایه گذار به چه نحو است؟

پاسخ: اگر در قالب یکی از عقود صحیح شرعی باشد، اشکال ندارد و در مضاربه باید سهم طرفین از سودهای به دست آمده از خرید و فروش، به صورت درصد تعیین شود ـ مثل پنجاه درصد یا هفتاد به سی درصد ـ بنابراین تعیین مقدار معین از سود به صورت ماهانه برای سرمایه گذار، صحیح نیست. اما برای پرداخت مبلغ معین در هر ماه، به یکی از دو روش می توان عمل کرد:

اول: پس از تعیین درصد، ماهانه مبلغی به عنوان علی الحساب به سرمایه گذار پرداخت شود و در پایان قرارداد بر اساس درصد تعیین شده در متن قرارداد، سهم هر یک از عامل و مالک، محاسبه یا مصالحه شود.

دوم: در ضمن قراداد مضاربه شرط شود که عامل مقدار معینی پول به صورت ماهیانه به سرمایه گذار ( به عنوان شرط نه به عنوان سود مضاربه ) بپردازد که این شرط ارتباطی با توافق نسبت به تقسیم سود مضاربه ندارد و این سودها باید بر اساس توافق اولیه محاسبه یا مصالحه شود.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفتاات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.

تذکر: دادن چک تضمین سود محل اشکال شرعی است

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.