وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم هروله در عزاداری چیست

0

حکم هروله در عزاداری چیست

حکم هروله در عزاداری چیست

«هَرْوَله» یعنى حرکت سریع که میان راه رفتن و دویدن محسوب مى شود و گاهی به معنی بالا و پایین پریدن است. هروله در عزاداری اگرموجب وهن مذهب باشد جایز نیست اما اگر رسانه ها و افراد معاند سواستفاده نکنند علیه مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام، اشکالی ندارد.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

آیا هروله کردن در عزاداری اشکال دارد؟
اگر موجب وهن مذهب نباشد، یعنی دیگران سواستفاده نکنند علیه مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام، اشکالی ندارد. ولی به طور کلی توصیه این است که از اینگونه اعمال در عزاداری ها پرهیز کنند.

در پاسخ سوال هایی که معمولا در مورد شیوه ی عزاداری و برخی از کارهایی که در عزاداری صورت میگیرد و اشکال شرعی هم ندارد مثل تعزیه‌خوانی و امثال اینها، وقتی سوال شده است، ضمن تایید آن عزاداری‌های متعارف و متعادلی که از دیرباز بین مومنین مرسوم بوده اضافه فرموده اند: “بهتر آن است که مجلس ذکر مصیبت برپا کنند“.

پس معلوم است که اینگونه کارهای متعارف مثل هیئت‌های عزاداری مثل سینه‌زنی و زنجیرزنی به طور متعارف اینها اشکالی ندارد و جزء شعائر دینی ما محسوب می‌شود. اما یک کارهایی که موجب وهن مذهب است در شان مومن نیست این کارها را انجام دهد و دشمنان علیه مکتب تشیع از آن سوءاستفاده می‌کنند ، آن کارها جایز نیست.

منبع: سایت معظم له،گفتار حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده.احکام عزاداری

س۱۴. هروله کردن و گفتن ذکر ائمه بصورت تند و پشت سر هم (شور) جایز است؟

ج. اگر موجب وهن مذهب یا مراسم عزاداری معصومین «علیهم السلام» نباشد فی نفسه اشکال ندارد.

منبع : استفتائات رهبری.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

هروله کردن در سینه زنی

پرسش : آیا هروله کردن در سینه زنی صحیح است یا خیر؟
پاسخ : انجام چنین حرکاتی در شان عزاداری سید الشهدا(علیه السلام) که از افضل قربات محسوب می شود نیست.

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: آیا هروله کردن ( یک نوع حرکت باشتاب ) در دسته های عزاداری امام حسین (علیه السلام) که دور خیابانها راهپیمایی می کنند جایز است یا خیر؟

پاسخ: در حدّ خود اشکال ندارد.
استفتائات آیت الله سیستانی.

آيت الله صافي گلپايگانيآيت الله صافي گلپايگاني
«هروله» در جلسات عزاداري چه صورتي دارد و حال آنكه مظنه هتك عزاداري و لوث­شدن آن و پايين­آمدن حزن و تأثّر عزاداران بسياري است؛ لطفاً علاوه ­بر جواب، قاعده و نصيحتي راجع به عزاداري عنايت بفرماييد؟
گاه مي‌شود كه اشخاص مصيبت‌زده از شدت تأثّر از جا بر‌مي‌خيزند و مي‌روند و مي‌آيند و خود را مي‌زنند و فرياد مي‌كنند؛ اگر كسي در مصيبت حضرت سيد‌الشهدا(علیه السلام)  كه اعظم مصائب است واقعاً چنين حالي پيدا كند يا مثل تباكي چنين حالي را دارد نمي‌توان اين حالات را اهانت دانست. در اين موارد سليقه‌ها مختلف است؛ به‌حسب ازمنه و امكنه فرق پيدا مي‌كند و عرف عام را بايد ملاك دانست. آنچه لازم است اين است كه همه بر حفظ و شكوه و عظمت و حقيقت و وقار قدسی و ملكوتي اين برنامه و نشان­دادن كمال حزن و اندوه خود اهتمام نمايند. خداوند تأييد فرمايد.

13. نظرتان راجع به اينكه به هنگام عزاداري و سينه­زدن بعضي به نيت اينكه در موسم حج هستند و يا اينكه با ياد حضرت زينب÷ كه در حال هروله بود، هروله مي‌‌كنند و سينه مي‌زنند را بيان فرماييد؟

نيّت اينكه در موسم حج هستم و هروله مي‌كنم صحيح نيست ولي به­ عنوان شدت تأثر و ناراحتي از آن مصائب عظمي اشكال ندارد.

استفتائات آیت الله صافی

لینک کوتاه مطلب: https://goo.gl/y4i8h4

حتما بخوانيد

ویژه نامه ماه محرم

ویژه نامه احکام عزاداری



کلید: حکم هروله نمودن به هنگام عزاداری معنای هروله چیست؟ و هروله در مجلس امام حسین(ع) چه حکمی دارد حکم «هروله» در جلسات عزاداری حکم هروله در عزاداری  حکم هروله در عزاداری چیست حکم هروله در عزاداری چیست حکم هروله در عزاداری چیست حکم هروله در عزاداری چیست

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.