وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم نذر ماه محرم در ایام کرونا

پرسش :اگر کسی نذری کرده و بخواهد آن را به خاطر شرایط کرونا تغییر دهد امکان دارد؟

0

حکم نذر ماه محرم در ایام کرونا

 

 

مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای

سوال: آیا هزینه نذری که هرساله جهت طبخ طعام در حسینیه پرداخت می‌شده باتوجه به شرایط فعلی امکان پرداخت به فقرا و جهیزیه یا ساخت بیمارستان را دارد ؟

پاسخ:

در مورد سؤال اگر نذری ها زمان معین دارد و الان مقدور نیست (هر چند به مقدار حداقلی) تکلیف ساقط است.، بنابراین مصرف آن پول ها در پرداخت به فقراء مانعی ندارد.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای


 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

تغییر نذر به خاطر شرایط کرونا [تغییر نذر]

پرسش :اگر کسی نذری کرده و بخواهد آن را به خاطر شرایط کرونا تغییر دهد امکان دارد؟

پاسخ :چنانچه صيغه نذر را به هر زباني خوانده باشد (مثلاً گفته باشد نذر میکنم اگر حاجتم را گرفتم فلان کار را انجام دهم) تغيير دادن آن جايز نيست و اگر نخوانده است مانعي ندارد و اگر نذر شما مقیّد به شکل خاصی نبوده، یا تنها نذر اطعام بوده، تغییر مزبور اشکالى ندارد ولى اگر مقیّد به خانه و مسجد و سفره دسته جمعی و مانند آن بوده با توجه به شرایط فعلی می توانید به صورت بسته بندی به نمازگزاران مسجد یا همسایگانی که معمولا در هیئت شرکت می کرده اند بدهید. و اگر مقید به شکل خاص نبوده در محل مناسب دیگرى نذر خود را انجام دهید.

ناتوانی از عمل به نذر [ناتوانی در انجام نذر]

پرسش :وظیفه کسی که توانایی انجام نذر را ندارد چیست؟

پاسخ :اگر شخصی قادر به ادای نذر نباشد در این صورت تا جایی که توانایی دارد به آن عمل کند یا کاری که نزدیک و شبیه آن باشد را انجام دهد و اگر اصلا قادر به انجام آن نباشد از او ساقط می شود.

عدم امکان استفاده نذورات در محل مورد نذر [تغییر نذر]

پرسش :گاه نذورات براى اطعام و مانند آن به سبب احساسات پاک مردم به قدرى زیاد است که در محل مورد نذر قابل جذب نیست، چه باید کرد؟

پاسخ :مى توان آنها را به محل هاى محروم که به قدر کافى وسیله ندارند برد، البته محل هاى نزدیک بهتر است و اگر آن هم ممکن نشد در زمان دیگرى در ماه محرّم و صفر در همان مصارف صرف کنند.

ناتوانی در عمل به نذر به علت عذر شرعی [ناتوانی در انجام نذر]

پرسش :اگر خانمی نذر روزه روز عاشورا کند و در روز تاسوعا یا عاشورا عادت ماهانه شود، تکلیف چیست؟

پاسخ :بنابر احتیاط واجب، قضاى آن را به جا آورد.

تغییر نذر [تغییر نذر]

پرسش :آیا می توان نذر را تغییر داد؟

پاسخ :چنانچه صيغه نذر را به هر زباني خوانده باشد(مثلا گفته باشد نذر مي کنم اگر حاجتم را گرفتم فلان کار را انجام دهم) تغيير دادن آن جايز نيست و اگر نخوانده است مانعي ندارد.

تغییر مکان نذر [تغییر نذر]

پرسش :نذر داشتم امسال محرّم، مقدارى آش در یک ایستگاه صلواتى خاص پخش کنم، که با صحبت با مسئول آن، متوجّه شدم که ایستگاه امسال قادر به اداى نذر من نیست. آیا مى توانم نذر خود را به سال بعد یا در جاى دیگر و در امر دیگرى صرف کنم؟

پاسخ :در محل مناسب دیگرى نذر خود را انجام دهید.

نحوه مصرف نذر برای حرم یا خود امام [نذر صحیح]

پرسش :نذری که برای حرم امامان و امامزادگان یا خود امام و امامزاده شده است، چگونه باید مصرف شود؟

پاسخ :اگر چيزى براى حرم يكى از امامان يا امامزادگان نذر كند بايد آن را به مصارف حرم برساند، از قبيل تعميرات و فرش و روشنايى و خدّامى كه مشغول خدمت هستند و مانند آن، ولى اگر چيزى براى خود امام عليه السلام يا امامزاده نذر كرده بى آنكه نام حرم را ببرد، مىتواند علاوه بر امورى كه ذكر شد صرف مجالس عزادارى و سوگوارى يا نشر آثار آن بزرگواران، يا كمك به زوّار آنها يا هر كار ديگرى كه نسبتى با آنها دارد بكند.

نذر صحیح برای عزاداری [نذر صحیح]

پرسش :روش نذر صحیح براى مراسم بزرگ عزادارى امام حسین(علیه السلام)چگونه است؟

پاسخ :باید نذر کنند که براى رضاى خدا به مراسم حسینى، فلان کمک را مى کنند. و نذر براى پرچم و امثال آن صحیح نیست بلکه باید براى خدا و به قصد کمک به عزاى صاحب پرچم یعنى امام حسین(علیه السلام) و یارانش باشد.

صیغه نذر [نذر صحیح]

پرسش :آیا خواندن صیغه نذر واجب است؟

پاسخ :نذر در صورتى صحيح است كه براى آن صيغه خوانده شود، خواه به عربى باشد يا زبانهاى ديگر، بنابراين اگر بگويد چنانچه فلان حاجت من روا شود براى خدا بر من است كه فلان مقدار مال را به فقير بدهم، نذر او صحيح است، بلكه اگر بگويد نذر مى كنم براى خدا اگر فلان حاجت من رواشود فلان كار خير را انجام دهم، كافى است.

نذر سفره [نذر صحیح]

پرسش :آیا مراسمی نظیر سفره امام حسن، سفره ابوالفضل، سفره حضرت زینب یا سفره حضرت رقیه و جدیدا سفره حضرت امام زمان (علیهم السلام) که در بین خانمها رواج دارد صحیح است؟ با توجه به اینکه مثلا باید در سفره حضرت رقیه نان و خرما باشد و در سفره امام حسن همه چیز سبز و در بقیه نیز به همین صورت. نذر افرادی که این چیزها را نذر می کنند چگونه است؟

پاسخ :نذر سفره و اطعام، مانعي ندارد و اگر صيغه نذر را بر زبان جاري کرده باشد بايد به آن عمل کند ولي اگر نذر کند که مثلا سفره حضرت ابوالفضل(علیه السلام)بيندازد و منظورش اين باشد که در اين سفره، مواد غذايي خاصي باشد و يا اينکه اعمال خاصي انجام شود، چنين نذري اعتبار شرعي ندارد و عمل به آن واجب نمي باشد.

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی


آيت الله نوری همدانی
آيت الله نوری همدانی

سوال: با توجه به بیماری کرونا و شیوع آن از طرق مختلف در جامعه و از طرفی هم ایام عزاداری ماه محرم و انجام نذورات که متدینین هر ساله انجام می دهند، استدعا دارد نظرمبارک را پیرامون اجراء نذورات با شرایط پیش آمده بفرمایید.

پاسخ:  اگر نذر محدود به زمان خاص نیست می‌توان به تأخیر انداخت و اگر صیغه نذر خوانده و محدودیت زمانی هم دارد مثلاَ نذر کرده در روز عاشورا این نذر اجراء گردد و تمام شرایط هم فراهم است باید نذر اجراءگردد و قابل تغییر نیست ولو به شکل محدود و با رعایت مسائل بهداشتی صورت گیرد.
اما در صورتی که شرایط فراهم نباشد اجراء نذر به تأخیرخواهد افتاد تا در اولین زمان ممکن که شرائط فراهم شد نذر را اجراء می کند و اگر آن طوری که مرقوم داشته اید یقین داشته باشد انجام نذر در شیوع بیماری مؤثر است می تواند نذر خود را به تأخیر اندازد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی

 

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.