وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم شرعی باینری آپشن

استفتاء جدید…

حکم شرعی باینری آپشن

مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای

سؤال: اخیرا روشی برای کسب درآمد اینترنتی به وجود آمده که به باینری آپشن معروف است، شخص باید با تحلیل و طبق سابقه ای که در مورد قیمت و ارزش ارز میداند اقدام به تحلیل ارزش ارز در زمان هایی خاص کند، اگر تحلیل و پیش بینی او درست باشد، حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد پولی که گذاشته، سود خواهد کرد و بر عکس؛ از آنجایی که این کار بر خلاف قمار نیاز به تحلیل و تجربه قبلی دارد، آیا کسب درآمد از این طریق مشروع است؟

جواب: درآمد حاصل از این عمل را مالک نمی‌شوید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

*- چنین درآمدی دارای اشکال شرعی است.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی

سؤال: اخیرا روشی برای کسب درآمد اینترنتی به وجود آمده که به باینری آپشن (Binary option) معروف است، شخص باید با تحلیل و طبق سابقه ای که در مورد قیمت و ارزش ارز میداند اقدام به تحلیل ارزش ارز در زمان هایی خاص کند، اگر تحلیل و پیش بینی او درست باشد، حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد پولی که گذاشته، سود خواهد کرد و بر عکس؛ از آنجایی که این کار بر خلاف قمار نیاز به تحلیل و تجربه قبلی دارد، آیا کسب درآمد از این طریق مشروع است؟

پاسخ:  با توجه به اينکه ارز يا کالاي معامله شده در اين بازار قابل تحويل به مشتري نيست، معامله صورت شرعي ندارد و جايز نيست
منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفتائات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی


حضرت آیت الله العظمی سیستانی
حضرت آیت الله العظمی سیستانی

استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر آیت الله العظمی سیستانی

سؤال: اخیرا روشی برای کسب درآمد اینترنتی به وجود آمده که به باینری آپشن (Binary option) معروف است، شخص باید با تحلیل و طبق سابقه ای که در مورد قیمت و ارزش ارز میداند اقدام به تحلیل ارزش ارز در زمان هایی خاص کند، اگر تحلیل و پیش بینی او درست باشد، حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد پولی که گذاشته، سود خواهد کرد و بر عکس؛ از آنجایی که این کار بر خلاف قمار نیاز به تحلیل و تجربه قبلی دارد، آیا کسب درآمد از این طریق مشروع است؟

پاسخ:

آقا (مد ظله) در مورد چنین شرکتهایی و کار در آنها اظهار نظر نمی فرمایند.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفتائات حضرت آیت الله العظمی سیستانی.

تبصره: مقلدین ایشان با رعایت اعلم قالاعلم باید به مرجع بعدی در این مسئله رجوع کنند.


این سوال از دفتر سایر مراجع عظام تقلید استفتاء شده است و پس از دریافت ان شاالله در این صفحه اضافه و  بروزرسانی خواهد شد

14 نظرات
  1. حسینی می گوید

    سلام
    در پاسخ کلی گویی شده…
    برای اینکه از نظر شرعی اشکال نداشته باشد دقیقا باید چه شرایطی داشته باشد؟؟؟
    به عبارتی اشکال این معاملات کجاست که شرعا جایز نیست؟
    بفرمائید تا شاید بتوانیم برطرف کنیم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در پاسخ کلی گویی نشده، شما کلی می بینید و می فهمید.
      معاملات باید صورت شرعی داشته باشد و پشتوانه عقلایی و رسمی.
      اگر به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسید و پشتوانه بانک مرکزی داشته باشد آنگاه می توان چنین معاملاتی داشت اما تا زمانی که اشکالات این کار برطرف نشده است، شرعا چنین معاملاتی جایز نیست.
      وفقکم الله لکل خیر

      1. حسینی می گوید

        خب وقتی میگیم آقایون بدون تحقیق حرف میزنند همینه
        این معاملات خارج از کشور انجام میشه و کارگزاری ها هم خارج از کشور
        اونوقت چطور مجلس و شورای نگهبان براش تصویبش کنند؟
        اصلا اگه یه نفر ساکن ایران نباشه اونوقت چه حکمی داره؟ باید منتظر مجلس و شورا باشه؟ مسئله فقهی رو سیاسی نفرما لطفا
        علی ای حال شما بفرمائید اگه این معاملات مانع قانونی نداشته باشه و به اقتصاد کشور هم آسیبی نرسونه و روشی انتخاب کنیم که ارز از کشور خارج نشه…اونوقت چه اشکالی وارده
        ضمنا توجه بفرمائید کارگزاری هایی که ما تو اونها میتونیم سرمایه گذاری انجام بدیم غیرمسلمان هستند….اونوقت شما بفرمائید معامله صورت شرعی نداره!! طرف معامله مسلمان نیست…حتی اگه ربا هم باشه مورد نداره
        در احکام هست که ربا گرفتن ار کافر اشکال ندارد

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم برادر عزیز
          ۱- چرا مسئله به این سادگی را دقت نمی کنید!!!
          مگر کسی گفت مجلس و شورای نگهبان آن را تایید کنند به این معنایی که شما تصور می کنید و بعد بر اساس همین تصور غلط، برداشت اشتباه می کنید، و توهین می کنید که بدون تحقیق حرف می زنند!! عزیز من؟!.

          برادر عزیز بدون تحقیق و فکر چرا حرف می زنید.

          ۲- امروزه قوانین بین المللی که می خواهد در کشور پیاده شود مورد بازبینی و نظارت مجلس و شورای نگهبان قرار می گیرید بحث تصویب نیست عزیز من، کمی فکر کنید. اگر بعدا ساختار این معاملات تغییر کرد، بحث دیگری است، اما تا الان با همین ساختار چه در خارج و چه داخل کشور مراجع این معاملات را خلاف شرع می دانند.

          ۳- اگر بعدا ساختار این معاملات تغییر کرد و مورد نظارت و تایید مراجع قانونی مثل شورای نگهبان و بانک مرکزی قرار گرفت بحث آن فرق می کند و مجدد باید استفتاء کرد.

          ۴-بحث بعدی اینکه فرقی بین کارگزار مسلمان یا غیر مسلمان نیست عزیز من؛ چه ربطی به ربا دارد، شما همه چیز را با هم خلط کرده اید. بدیهیات فقه را نمی دانید مگر کسی معامله با یهود و نصاری را حرام کرده است!. خود حضرات معصومین هم معاملات داشتند با این ها، چه ربطی به ربا دارد!.

          ۵-باید چهارچوب معامله شرعی باشد یعنی مطابق با قواعد شرعی باشد. حالا برای اینکه بدانید این معاملات با شرع همخوانی دارد یا نه باید از به نظر کارشناس فقه یعنی مرجعتان رجوع کنید.
          وفقکم الله لکل خیر

          1. حسینی می گوید

            مثل اینکه حاج آقا به نقطه جوش رسیدند
            اولا خود شما فرمودید:
            «اگر به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسید و پشتوانه بانک مرکزی داشته باشد آنگاه می توان چنین معاملاتی داشت»
            خوبه هنوز تو قسمت نظرات نوشته هست
            ضمنا هم پشتوانه عقلایی دارد و هم رسمی
            لزومی نداره که اگر عده ای بدون علم و دانش وارد بازار شوند و مسلما ضرر هم کنند بگیم پشتوانه عقلی نداره….هر معامله ای سود و ضرر داره…شما باید با مهارت وارد بشی وگرنه دیوانه ای چون فقط زیان خواهی داشت
            در مورد پشتوانه رسمی باید خدمتتون عرض کنم که با جست و جو و تحقیق میشه کارگزاری هایی رو پیدا کرد که توسط سازمان ها و آژانس های بین المللی تأئید شده و قانونی اند

            ثانیا
            اصلا من هیچی نمیدونم…من جاهل
            شما که اعلم هستید و لباسش رو هم داری بفرما ما رو متوجه کن
            خیلی ساده بگو الان این معامله که میگی اشکال داره قبول…چه تغییر و اصلاحی در این معامله باید ایجاد بشه تا از نظر شرعی جایز بشه؟ دقیقا چکار باید انجام داد؟
            این سؤال که خیلی ساده ست…
            صورت شرعی صورت شرعی هم نفرمائید دقیقا بفرمائید کجا باید تغییر کند؟
            بالاخره یه جاییش اشکال داره دیگه
            دقیقا بگید الان کسی که میخواد این معاملات رو انجام بده کجاشو باید اصلاح کنه؟
            والسلام

          2. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

            سلام علیکم برادر عزیز
            کدام نقطه جوش عزیز من، روزانه مخاطبان خوب و فهیمی مثل شما سوالات فراوانی می پرسند اگر قرار باشد به نقطه جوش برسیم که تا الان …؛ ظاهرا شما هستید که به نقطه جوش رسیده اید.

            ۲- عزیزم بازهم متوجه نشدید!؛ من در کامنت قبل با زبان ساده و شیوای فارسی و روان به محضر مبارک و نورانی شما عرض کردم منظور از تصویب شورای نگهبان این نیست که حضرت عالی توهم کرده اید که بیاید در مملکت اول شورای نگهبان تصویب کند و بعد آنها؛ نخیر؛ منظور ما اینست که دهها قانون بین المللی که می خواهد در کشور اجرا بشود مورد نظارت شورای نگهبان و تصویب آنان می رسد، همین؛ چند بار روی کاغذ بنویسید تا کامل متوجه بشوید. اگر باز هم متوجه نشدید در اینترنت سرچ کنید نحوه نظارت شورای نگهبان و مجلس بر روی قوانین و معاملات بین المللی که ابتدا مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی و تیم های تخصصی اقتصادی، حقوقی، سیاسی نظارت می کنند و پس از دیدن گزارش تخصصی آنان شورای نگهبان با قوانین شرع تطبیق می دهد روندی طولانی و با نظارت متخصصان حوزوی و دانشگاهی؛ حالا شما این روند را نمی بینید و بدون تحقیق حرف می زنید.

            خب توهم خودتان را یکبار در کامنت قبل که هنوز هم موجود هست بخوانید و بر اساس آن توهم کودکانه توهین کردید را ببینید. توضیح دادیم که این توهم نادرست است، حالا باز شما متوجه نشده اید می نویسید که در کامنت اول بنده این آمده؛ عرض کردم منظور از تصویب آن تصویبی که در ذهن مبارک شما هست نیست، در کامنت قبل توضیح دادم به زبان ساده که منظور از تصویب تایید و نظارت بر آن است و تطابق با قوانین شرع است. مسئله ساده ای است بازهم اگر متوجه نشدید بفرمایید بیشتر توضیح بدهم. اصلا شما این بحث شورای نگهبان را فراموش کنید، این توضیح اضافی بنده برای اجرا شدن در کشور بود و ربطی به حکم شرعی ندارد و نخواهد داشت شما فراموش کنید تا این مشکلات و درگیری ذهنی برای حضرت عالی پیش نیاید.

            ۳- الان وظیفه شرعی شما این است که ببینید نظر مرجع شما نسبت به این معاملات چیست. اگر مرجع شما چهارچوب این معاملات را تایید کرد، انجام بدهید و اگر تایید نکرد و رد کرد انجام ندهید.

            ۴-ادب در سوال نیز مهم است، اینکه بگویید «آقایان نمی فهمند، با اینکه خودتان نفهمیدید که یک بچه ابتدائی هم میداند این معاملات در خارج است و … یا سوال دستوری و …» این نشان از تربیت نادرست است، در هر حال برای چرایی حرمت باید با دفتر مرجعتان تماس حاصل کنید، ما در اینجا تمام تلاشمان را می کنیم که مسائل شرعی را با دقت و در کمال امانت برای خوبانی مثل شما مطرح کنیم.

            وفقکم الله لکل خیر

  2. نیما می گوید

    سلام، نظر آیت الله بهجت در مورد ***به این شکل هست “به طور کلي مي توانيد در بازارهاي جهاني خريد و فروش کنيد ، مشروط براين که مطمئن باشيد که متضرر نمي شويد”
    اگر در باینری آپشن متضرر نشویم باز هم اشکال شرعی دارد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نظر تمام مراجع این است که می توان در بازارهای جهانی سرمایه گذاری کرد به شرط اینکه دارای پشتوانه اقتصادی عقلایی باشد و خلاف مقررات کشور نباشد و امر حرامی هم نباشد. این یک حکم کلی است. حرمت برخی معاملات آنطور که ظاهرا پنداشته اید بخاطر جهانی بودن نیست بلکه از جهات دیگر است.
      فارکس شرایط شرعیّه معاملات را ندارد و جایز نیست.

      برای باینری آپشن لازم است به نظر مرجع زنده رجوع فرمایید یا با دفتر آیت الله بهجت تماس حاصل فرمایید.
      وفقکم الله لکل خیر

  3. مهدی می گوید

    حضرت آیت الله خامنه ای گفته اند. که (درآمد حاصل از این معامله را مالک نمیشوید.)
    یعنی چه؟؟ یعنی مثلا پولی که میگیریم برای ما نیست؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      یعنی معامله باطل است و درآمد حاصله هم برای شخص نیست. و باید به سود دهنده پس بدهید و اگر صاحب پول مشخص نیست مجهول المالک می شود و باید با اذن مرجع به فقیر صدقه داد.
      وفقکم الله لکل خیر

  4. احسان می گوید

    سلام نظر خود شما در مورد باینری آپشن چیست؟ آیا حلال میدانید یا حرام؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نظر ما همان نظر مراجع عظام تقلید هست.
      وفقکم الله لکل خیر

  5. سجاد می گوید

    سلام لطفا حکم شرعی باینری آپشن را از دفتر آیت الله بهجت هم جویا شوید.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مسائل جدید هست و شما باید در این مسئله به مرجع زنده اعلم رجوع بفرمایید.
      وفقکم الله لکل خیر

نظرات بسته شده است.