وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم خواستگاری از زن در ایام عده

به لحاظ شرعی و قانونی، خواستگاری از زنی که در عده رجعی است، با تصریح یا با کنایه، حرام است؛ چراکه زنی که در عده رجعی است، هنوز در حکم زوجه است؛ ولی اگر آن زن در عده بائن یا وفات باشد، هرچند خواستگاری از وی با تصریح جایز نیست، ولی به طور تعریض و با اشاره اشکالی ندارد.

0

حکم خواستگاری از زن در ایام عده

فهرست این نوشتار:

آیه ۲۳۵ سوره بقره:

«وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا عَرَّضْتُم بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاء أَوْ أَكْنَنتُمْ فِي أَنفُسِكُمْ عَلِمَ اللّهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ وَلَكِن لاَّ تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا إِلاَّ أَن تَقُولُواْ قَوْلاً مَّعْرُوفًا وَلاَ تَعْزِمُواْ عُقْدَةَ النِّكَاحِ حَتَّىَ يَبْلُغَ الْكِتَابُ أَجَلَهُ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَعْلَمُ مَا فِي أَنفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ
»؛ «و گناهى بر شما نيست که به طور کنايه، (از زنانى که همسرانشان مرده‌اند) خواستگارى کنيد، و يا در دل تصميم بر اين کار بگيريد (بدون اين‌که آن را اظهار کنيد). خداوند مى‌دانست شما به ياد آن‌ها خواهيد افتاد؛ (و با خواسته طبيعى شما به شکل معقول، مخالف نيست؛) ولى پنهانى با آن‌ها قرار زناشويى نگذاريد، مگر اين‌که به طرز پسنديده‌اى (به طور کنايه) اظهار کنيد! (ولى در هر حال،) اقدام به ازدواجننماييد، تا عده آن‌ها سرآيد! و بدانيد خداوند آن‌چه را در دل داريد، مى‌داند! از مخالفت او بپرهيزيد! و بدانيد خداوند، آمرزنده و بردبار است (و در مجازات بندگان، عجله نمى‌کند)»!

مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای

استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

سوال: خواستگاری از زنی که در عده است با تصریح و یا با کنایه چه حکمی دارد؟ آیا اگر در عده وفات یا عده رجعی و یا عده بائن باشد تفاوتی در مسئله ایجاد می شود؟

پاسخ:
خواستگاری زنی كه در عدّه غير است تصريحاً حرام است بله در عدّه غير رجعيه به‌طور تعريض و اشاره جايز است و در عدّه رجعيه به طور تعريض هم جايز نيست؛ به هر حال موجب حرمت ابدی نیست.
منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای

 


حضرت آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم خواستگاری در عدّه وفات

پرسش :خواستگاری صریح و کنایه آمیز در عدّه وفات چه حکمی دارد؟
پاسخ :خواستگاری به کنایه در عدّه وفات مانعی ندارد ولی به صورت صریح اشکال دارد.

حکم خواستگاری از زنی که در عقد موقّت مرد دیگر است

پرسش :چنانچه زنی در عقد موقّت مردی باشد، آیا می تواند کسی به خواستگاری او بیاید تا بعد از اتمام ازدواج موقت و عده آن، ازدواج دائم کند؟

پاسخ :خواستگاری از زن شوهردار (حتی در عقد موقت) جایز نیست .

حکم خواستگاری از زن در دوران عده و زن شوهر دار

احتراما در صور ذیل حکم خواستگاری از زن، با اشاره (تعریض) و تصریح به ازدواج از طرف همسر و یا شخص دیگر نسبت به زن شوهر دار و یا زنی که در دوران عده به سر می برد، مرقوم فرمایید؟

1- زن شوهردار به عقد دائم یا موقت 2- زنی که در عده طلاق رجعی به سر می برد؟ 3- زنی که در عده بائن (مانند خلع، وفات، فسخ و…) به سر می برد؟ 4- زنی که سه مرتبه طلاق داده شده است و در عده به سر می برد؟ 5- زنی که نه مرتبه طلاق داده شده و بر زوج حرام ابد شده و در دوران عده به سر می برد؟

پاسخ:

1- نه اشاره و نه تصریح به ازدواج جایز نیست.(ولو اشاره و یا تصریح را معلق بر زمان جدا شدن از شوهر کند.)

2- اشاره و تصریح به ازدواج فقط از طرف شوهر سابق جایز است ولی از شخص دیگر جایز نیست.

3- اشاره برای همسر سابق(غیر از عده وفات که همسر سابق وجود ندارد) و غیر او اشکال ندارد ولی تصریح به ازدواج فقط از طرف شوهر سابق جایز است .

4- اشاره از طرف همسر سابق و غیر او اشکال ندارد ولی تصریح به ازدواج از هیچکدام جایز نیست.

5- تصریح به ازدواج نه از همسر سابق و نه از غیر اوجایز نیست ولی اشاره از طرف غیر همسر سابق اشکال ندارد.

نکته: 1- مراد از اشاره این است که لفظی بگوید که تصریح در ازدواج نباشد و غیر از ازدواج معنای دیگری را برساند(مثل اینکه غصه نخور، خاطر خواه داری و مانند آن)و مراد از تصریح لفظی است که جز معنای ازدواج نرساند (مثل اینکه بگوید من آماده ام با تو ازدواج کنم.)

2- پاسخ دادن زن نیز تابع احکام پیشنهاد خواستگار است در مواردی که در بالا ذکر شد و حرام است باید از جواب دادن پرهیز کند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


آيت الله شبيري زنجاني
آيت الله شبيري زنجاني

خواستگاری در زمان عدّه

سوال: خواستگاری کردن از زنی که جدا از شوهرش زندگی می کند و توافق کرده‌اند که طلاق بگیرند و مراحل آن در دادگاه طی می‌شود یا زنی که در عده طلاق است، چه حکمی دارد؟
پاسخ
خواستگاری کردن از زن شوهر دار و زنی که در عده طلاق رجعی و عده وفات است جایز نیست.

همچنین در عده طلاق بائن که امکان رجوع زوج در آن وجود داشته باشد- مانند طلاق خلع که با رجوع زوجه در بذل، امکان رجوع زوج وجود دارد- خواستگاری از زن جایز نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.


(خواستگارى زن در عده)

س 733 – زنى كه در عده طلاق است مىتوان او را خواستگارى كرد و شرائط مهر و غيره را با او كرد كه بعد از انقضاء مدت عقد شود يا نه؟
ج – خواستگارى زنى كه در عده غير است تصريحا حرام است بلى در عده غير رجعيه بطور تعريض و اشاره جايز است و در عده رجعيه بطور تعريض هم جائز نيست.

س 734 – كسى در عده طلاق رجعى زنى به خواستگارى او رفته و پس از مذاكرات فيما بين خواستگار مبلغى از مهر المسمى را به زن مذكوره پرداخت واذن در اجراء صيغه ازدواج گرفت كه پس از انقضاء عده اين زن را براى خود عقد نمايد آيا اين مذاكرات و قرارداد در بين عده طلاق موجب حرمت اين زن براى اين مرد مىشود يا خير؟
ج – عمل مذكور مشروع نيست و حرام است لكن موجب حرمت زن براى آن مرد نمى شود.

: سایت هدانا برگرفته از استفتائات مرحوم آیت الله العظمی سيد محمد رضا  گلپايگانى

خواستگاری در عده موقت خواستگاری در عده خواستگاری در عده طلاق خلع خواستگاری در عده وفات خواستگاری در زمان عده خواستگاری در ایام عده احکام خواستگاری در عده خواستگاری عده خواستگاری از زن در عده خواستگاری از زن در عده وفات

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.