حکم خرید و فروش پول نو برای عید
استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر مراجع عظام تقلید را در ادامه ببینید
حکم خرید و فروش پول نو برای عید
«استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای»
حکم خرید و فروش اسکناس های نو برای هدیه دادن چیست؟
پاسخ:
منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای
مطابق نظر آيت الله سيستاني
«استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی »
حکم خرید و فروش اسکناس های نو برای هدیه دادن و… و همچنین پول خرد به قیمت بالاتر چیست؟
پاسخ
به صورت نقد اشکال ندارد .
منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.
مسئله- هر مازادی که در قرض شرط شود، ربا و حرام است. بر خلاف بیع که در مورد مکیل و موزون (اشیایی که با پیمانه و یا وزن معامله میشود) اگر از یک جنس باشند، مازاد مطلقاً حرام است و اگر جنسشان مختلف و یا مکیل و موزون نباشند، در این صورت اگر معامله نقدی باشد، آن مازاد ربا نیست و معامله صحیح است. لکن اگر معامله مدتدار باشد، مانند آنکه صد تخم مرغ را به یکصد و ده تخم مرغ که بعداً تحویل بگیرند بفروشند، و یا بیست کیلو برنج را، به چهل کیلو گندم که یک ماه بعد تحویل بگیرند، بفروشند، در اینکه این معامله ربوی نباشد اشکال است، و احتیاط واجب اجتناب از آن است.
اسکناسها از آنجا که معدود (شمردنی) به حساب می آیند، فروش و مبادله آنها با تفاضل و کم و زیاد، در صورتی که از یک جنس نباشند، به صورت نقدی و نسیه جایز است. لکن اگر از یک جنس باشند، فروش آنها با تفاضل تنها به صورت نقدی جایز است. و اما فروش نسیه آنها ـ همانطور که گذشت ـ خالی از اشکال نیست.
بنابراین، آن که مثلاً ده دینار عراقی طلبکار است، جایز است طلب خود را به کمتر از آن مثلاً نُه دینار نقداً بفروشد. همچنین جایز است که آن را به کمتر از آن به پول دیگری مثلاً نُه دینار اردنی، نقد بفروشد، ولی به صورت نسیه جایز نیست مگر اینکه وقت طلب او رسیده باشد؛ زیرا بیع طلبی که وقتش نرسیده است به دین مؤجل جایز نیست.
توضیح المسائل، ملحقات (۱۳) تنزیل برات.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی سیستانی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی
«استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی»
حکم خرید و فروش اسکناس های نو برای هدیه دادن چیست؟
پاسخ:
معامله نقدي اسکناس هاي کوچک و بزرگ يا نو و کهنه با تفاوت مختصر به خاطر استفاده از نو بودن اسکناس يا حجم کم پول بزرگ در مسافرت و مانند آن اشکالي ندارد و همچنين خريد و فروش ارزهاي مختلف هم اشکالي ندارد.
منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
با سلام و تشکر از زحمتی که در تنظیم استفتاءات واحکام مراجع تقلید متحمل میشود
در پاسخ به این سود که حکم خرید و فروش اسکناس های نو برای هدیه دادن چیست؟
پاسخ آیت الله سیستانی را چنین آوردید که :اگر به قیمت بیشتر خریداری شود ربا است و حرام است .
در حالی بنده از دفترشون سوال کردم همان پاسخی را دادند که خودتان ذیل همین مطلب از رساله ایشان آورده اید یعنی اگر به صورت نقد باشد اشکالی ندارد:
اسکناسها از آنجا که معدود (شمردنی) به حساب می آیند، فروش و مبادله آنها با تفاضل و کم و زیاد، در صورتی که از یک جنس نباشند، به صورت نقدی و نسیه جایز است. لکن اگر از یک جنس باشند، فروش آنها با تفاضل تنها به صورت نقدی جایز است. و اما فروش نسیه آنها ـ همانطور که گذشت ـ خالی از اشکال نیست.
لطفا این پاسخ را اصلاح نمایید
سلام علیکم
از دقت و پیگیری شما سپاسگزاریم.
به صورت کتبی مجدد استفتاء شد، انشاالله با آمدن استفتاء جدید اگر تغییر در پاسخ داده باشند درج و اصلاح می شود.
ما شرعا در نشر، اصلاح و اضافات تابع نظر خود مراجع هستیم. با احترامی که برای شما قائلیم، نمی توانیم به صرف نظر شما تغییر بدهیم مگر اینکه لینک مستقیم وبسایت رسمی معظم را برای ما بفرستید مطمئن باشید حتما اعمال می کنیم در غیر این صورت صبر نمایید تا مجدد پاسخ استفتاء بیاید.
وفقکم الله لکل الخیر
استفتاء جدید حضرت آیت الله العظمی سیستانی اضافه و بروزرسانی شد.
وفقکم الله لکل الخیر