وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکایت خواندنی درباره عاقبت گناه زبان؟!

0

حکایت خواندنی درباره عاقبت گناه زبان؟!

در زمان آیت الله بهبهانی  تاجری اصفهانی وتهرانی وشیرازی  هر سه باهم به نیت مکه راهی عراق شدند و بعد از زیارت اماکن مقدس عراق قصد کعبه داشتند و مقداری پول داشتند و می خواستند به دست انسانی امین بسپارند نزد آیت الله بهبهانی رفتند.

آن بزرگوار آدرس شیخ جعفر امین را به آنها دادند. سه تاجر ایرانی نزد شیخ جعفر امین رفتند وپول ها را به امانت سپردند.

شیخ جعفر امین مردی بسیار مومن بود که معرف به شیخ جعفر امین شده بود. سه تاجر ایرانی بعد از تمام شدن زیارت مکه  به عراق رفتند وسراغ شیخ جعفر امین را گرفتند.

فهمیدند که شیخ فوت کرده است پسر شیخ دفتر پدرش را آورد ونام دوتن از تاجرها ومقدار پولشان و آدرس پولشان  را دید ولی از تاجر سوم خبری نبود!  آن تاجر بی چاره پولش را می خواست  ولی پسرش خبری از پول او نداشت مجبور شد تا پیش آیت الله بهبهانی برود .

آیت الله بهبهانی  گفت باید امشب با چند تن از انسانهای  درستکار سر قبرشیخ جعفر امین بروید و دعا کنید شاید فرجی شود  شب اول خبری نشد تا شب سوم که سر قبر شیخ بودند و دعا می کردند صدایی از قبر شنیده شد و آدرس پول را شیخ گفت ولی شنیدند که شیخ آه و ناله می کند و می گوید هرچه می کشم از دست قصاب است. خبر به آقای بهبهانی رسید  و فکر چاره ای بودند. بعد از خانواده شیخ سوال کرد؛ شیخ با کدام قصاب داد و ستد داشته است. قصاب را یافت و به قصاب گفت چرا از دست شیخ جعفر امین ناراحتی؟ قصاب گفت خدا عذاب قبرش را زیادتر کند.

از قصاب خواهش کرد تا علت ناراحتی  اش را بگوید. قصاب  گفت من دختری داشتم  که دم بخت بود و مردی کوفی که چوپان بود وبرای من گوسفند می آورد  و به من پیشنهاد کرد تا دخترم را برای پسرش بگیرد و قرار شد  من به کوفه بروم و در مورد خانواده ی آنها تحقیق کنم  و او نیز درباره ما تحقیق نماید بعد که من تحقیق کردم فهمیدم خانواده ی خوبی هستند  به او گفتم از نظر من ازدواج اشکالی ندارد و مرد کوفی نزد شیخ جعفر امین رفته بود و سوال کرده بود قصاب وخانواده ی او چگونه هستند شیخ که قصد داشته دختر قصاب را برای پسرش بگیرد.

فکر می کند: میگوید چه بگویم که هم گناه نباشد وهم بتوانم دختر را برای پسر خودم بگیرم  شیخ فقط در یک کلمه به مرد کوفی می گوید: (من نمی دانم)

مرد کوفی با خودش فکر می کند و می گوید حتما طوری هست  که شیخ این حرف را زد و مرد کوفی به یک نفر سفارش داد برو به قصاب بگو منتظر من نباش و دخترت را شوهر بده  و آن مرد فراموش می کند و قصاب هم منتظر می ماند ولی روزها می گذرد و سال ها ولی از مرد کوفی خبری نمی شود تا این که دختر قصاب سنش بالا می رود و دیگر خواستگاری نداشته و شیخ جعفر امین هم که به پسرش می گوید: دختر قصاب را می خواهم برایت خواستگاری کنم  قبول نمی کند.

 

تا این که بعد از سالها مرد کوفی را می بیند وسراغ پسرش را از او می گیرد  مرد کوفی می گوید من که چند سال پیش برایت سفارش فرستادم و علت انصراف خودش را حرف شیخ جعفر امین مطرح می نماید. و از همان روز قصاب شروع به نفرین می کند.

آیت الله بهبهانی به قصاب می گوید اگر من یک داماد خوب برای دخترت پیدا کنم.  آیا راضی می شوی؟ آیت الله بهبهانی   رو به یکی از شاگردانش می کند که تا کنون ازدواج نکرده بوده  و از او می خواهد با دختر قصاب ازدواج کند ازدواج صورت می گیرد و قصاب راضی می شود.

و شیخ از عذاب قبر نجات می یابد.

منبع: هدانا برگرفته از افکار، کتاب کرامات و حکایات عاشقان خدا جلد دوم صفحه ی ۲۴۷تا ۲۵۵

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.