وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

جواب دادن یا خاموش کردن موبایل در نماز

0

جواب دادن یا خاموش کردن موبایل در نماز

در نوشتار قبل حکم بلند کردن صدا در نماز برای اشاره به چیزی مطرح شد که مرتبط با موضوع این نوشتار هست، از اینجا کلیک کنید و حتما بخوانید.

. خاموش کردن موبایل در نماز اگر صورت نماز به هم نخورد اشکال ندارد. اما زیبنده آن است که قبل از نماز اسباب حضور قلب در نماز فراهم شود.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س: در صورت پاسخ به گوشی همراه با اذكاری چون تكبير و… نماز نمازگزار چه حكمی دارد؟
ج) به طور كلی اگر نمازگزار كلمه‌ای را به قصد ذكر بگويد و هنگام گفتن ذكر، صدا را به قصد فهماندن مطلبی به ديگری بلند كند، اشكال ندارد ولی اگر فقط به قصد فهماندن به ديگری بگويد، نماز باطل می‌شود.

 

س 504: گاهی هنگام خواندن نماز واجب متوجه کودکی می‏شویم که در حال انجام کار خطرناکی است، آیا جایز است بعضی از کلمات سوره حمد یا سوره دیگر یا بعضی از ذکرها را بلند بخوانیم تا کودک یا کسانی که در خانه هستند، متوجه شوند و خطر رفع گردد؟ اگر هنگام قیام نماز دست یا ابرو را برای فهماندن چیزی به کسی و یا در جواب سؤال او تکان دهیم، آن نماز چه حکمی دارد؟

ج: اگر بلند کردن صدا هنگام قرائت آيات يا ذکرهاى نماز براى آگاه کردن ديگران، موجب خروج از هيأت نماز نشود، اشکال ندارد. مشروط به اين که قرائت و ذکر به نيت قرائت و ذکر باشد، و حرکت دادن دست يا چشم و ابرو اگر مختصر و به نحوى باشد که با استقرار و آرامش و يا هيأت نماز منافات نداشته باشد، موجب بطلان نماز نمى‏ گردد. 

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای


آيت الله شبيري زنجانيآيت الله شبيري زنجاني

سوال
204 – اگر هنگام نماز زنگ موبایل به صدا در آید، آیا می توان به جای پاسخ با صدای الله اکبر به مخاطب فهماند که در حال نماز هستم؟
پاسخ

اگر الله اکبر را به قصد ذکر بگوید هر چند بخواهد چیزی را به کسی بفهماند اشکالی ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: جواب دادن یا خاموش کردن موبایل در نماز جواب دادن یا خاموش کردن موبایل در نماز جواب دادن یا خاموش کردن موبایل در نماز جواب دادن یا خاموش کردن موبایل در نماز جواب دادن یا خاموش کردن موبایل در نماز جواب دادن یا خاموش کردن موبایل در نماز جواب دادن یا خاموش کردن موبایل در نماز جواب دادن یا خاموش کردن موبایل در نماز جواب دادن یا خاموش کردن موبایل در نماز

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    امتیاز بینندگان:1 ستاره