وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تکلیف هدیه های قبل از طلاق

0

تکلیف هدیه های قبل از طلاق

فهرست این نوشتار:

تکلیف هدیه های قبل از طلاق

در نوشتار قبل « شرایط پس گرفتن هبه و هدیه از همسر» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

هدایایی که خانواده دختر به او می دهد [متفرقه طلاق]

پرسش : معمولا خانواده عروس هدایایى براى دخترشان بعد از عقد و عروسى مى برند، پس از جدا شدن این عروس و داماد و یا مرگ عروس این هدایا متعلّق به چه کسى است؟
پاسخ : اگر قرینه خاصّى در کار نباشد ظاهر این است که مال دختر است و پدر جهت احترام به دخترش و آبرومندى او در نزد شوهر به او بخشیده است.

حکم کادوهایی که قبل از طلاق بین زن و شوهر رد و بدل شده [متفرقه طلاق]

پرسش : مرد و زنى در اثر اختلاف، کارشان به طلاق منتهى شده است. زن در ازاى طلاق، مهریّه اش را بخشیده، و جهیزیّه خود را برده، و صیغه شرعى طلاق جارى شده است. حال دو سؤال پیش آمده، مستدعى است پاسخ فرمایید:
1ـ در طول مدّت 9 سال زندگى مشترک، کادوهایى از خانواده هاى طرفین به این زن و شوهر داده شده است. حال که این دو نفر از هم جدا شده اند، این کادوها، که بعضى توسّط بستگان مرد، و بعضى توسّط اقوام زن داده شده، شرعاً به کدام یک تعلّق دارد؟
2ـ در طول این مدّت این زن و شوهر نیز کادوهایى به اقوام همدیگر داده اند (البتّه پول این کادوها را مرد پرداخت نموده است.) تکلیف این کادوها چیست؟ آیا زن باید این کادوها را از فامیل خود گرفته، و تحویل مرد دهد؟ یا چون این کادوها در آن زمان داده شده، متعلّق به گیرنده آن مى باشد؟
پاسخ : 1- کادوهایى که زنانه است به زن تعلّق دارد، و آنها که مردانه است به مرد. و اگر به درد هر دو مى خورد چنانچه از خانواده و یاران مرد آورده اند به مرد تعلّق دارد، و اگر از خانواده و یاران زن آورده اند به زن تعلّق دارد.
2- در صورتى که کادوها موجود باشد مرد مى تواند باز پس بگیرد، (به شرط این که با مرد خویشاوند نباشد;) ولى این کار مکروه و ناپسند است.استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

۴پرسش: زن و شوهری که در نزد یکدیگر هدایا و امانتی گذارده اند، پس از طلاق تکلیف این هدایا به چه صورتی است؟
پاسخ: امانات را باید به صاحب آن برگردانند و هدایا چنانچه کسی که هدیه می دهد نمی تواند بعد از تسلیم آن در هبه خود رجوع کند اگر از روی قصد قربت هدیه داده باشد ، یا اینکه هدیه به ذی رحم باشد ، یا اینکه شخصی که هبه گرفته به او عوضی در مقابل آن داده – چه با شرط و چه بدون آن – باشد ، یا اینکه مورد هدیه به کسی دیگر منتقل شده باشد ، یا اینکه در هدیه تصرفی کند که در آن تغییری ایجاد شود مانند اینکه خانه را رنگ بزند یا پارچه را برای دوخت برش دهد .
ولی در غیر این موارد می تواند رجوع کند همانند اینکه لباس را پوشیده باشد و یا اینکه قالی را فرش کرده باشد ، پس اگر برگشت و مورد هدیه عیب پیدا کرده بود نمی تواند مطالبه تفاوت قیمت کند و اگر زیادی منفصل داشت همانند اینکه از حیوان بره ای متولد شود یا اینکه زیادی متصل اما قابل جدایی باشد مانند پشم گوسفند و میوه درخت پس این ها برای شخصی است که به او هدیه شده است ولی اگر زیادی متصل باشد و قابلیت جدایی ندارد همانند چاقی حیوان و بلندی درخت پس آن تابع عین است.

۵پرسش: اینجانب مدتی است که با همسرم اختلاف دارم و ایشان قبل از اینکه به خانه بنده بیایند از طریق دادگاه مطالبه مهر و نفقه نموده اند ، این در حالی است که قرار بود خانواده ایشان زمان عروسی را به ما اطلاع بدهند و این مدت را ایشان در خانه پدرشان باشند عرف حاکم در بین اقوام ما این است که در این مدت مرد نفقه نمی دهد ولی من در این مدت با اعطای هدایایی سعی کردم دینی بر عهده ام نباشد همینطور با ایشان در رابطه با پرداخت مهریه در اینده به صورت اقساط صحبت کرده بودم .

از طرفی مدتی قبل ایشان در بین تعدادی (بیش از هشت نفر) از بزرگان فامیل اظهار داشتند قصد مراجعت به منزل اینجانب را ندارند و طلاق می خواهند و این موضوع را به کرات (بیش از سه مرتبه) عنوان نموده اند . (البته بنده حاضر به طلاق نیستم مگر به خواست ایشان باشد و با پاره ای توافقات) همچنین مقداری نیز جواهرات به صورت امانت نزد ایشان است ( بنده نزد وجدان خود اسوده ام که کوتاهی از اینجانب نبوده است) .

سوالم اینست : وضعیت امانات شرعا چگونه خواهد بود ؟

پاسخ: هدآیائی که زن و شوهر به یکدیگر می دهند چنانچه باقی باشد می توانند پس بگیرند .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.


آيت الله شبيري زنجاني
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی

پس گرفتن هدایای دوران نامزدی

962 – آیا هدایایی که زوجین در دوران نامزدی و عقد -پیش از تشکیل زندگی- به یکدیگر می‌دهند، پس از جدایی قابل مطالبه است؟

پاسخ
پس گرفتن هدایایی که پس از عقد به یکدیگر هدیه کرده‌اند، بدون رضایت جایز نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.

 

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

  1. طلاق در اسلام
  2. فسخ عقد بخاطر عیب مرد یا زن
  3. ارتداد همسر و ادامه زندگی یا طلاق
  4. ازدواج با خواهر لواط دهنده
  5. حكم طلاق در حال حيض
  6. طلاق زنی که حیض نمی شود
  7. اگر مرد طلاق ندهد تکلیف چیست
  8. طلاق غیابی بدون حضور همسر
  9. اجبار در طلاق دادن چه حکمی دارد
  10. حکم پیشنهاد طلاق به زن متاهل


کلید: تکلیف هدیه های قبل از طلاق تکلیف هدیه های قبل از طلاق تکلیف هدیه های قبل از طلاق تکلیف هدیه های قبل از طلاق تکلیف هدیه های قبل از طلاق تکلیف هدیه های قبل از طلاق تکلیف هدیه های قبل از طلاق تکلیف هدیه های قبل از طلاق تکلیف هدیه های قبل از طلاق تکلیف هدیه های قبل از طلاق تکلیف هدیه های قبل از طلاق تکلیف هدیه های قبل از طلاق تکلیف هدیه های قبل از طلاق  تکلیف طلاهایی که زوجه در طول زندگی به عنوان هدیه دریافت وضعیت هدایای نامزدی وعقد بعد از بهم خوردن رابطه حکم وسایلی که مرد خریده، پس از طلاق چیست تکلیف هدایای دوران نامزدی وعقد  هدیه های ازدواج مثل طلا  هدایای نامزدی چیست تزیین هدایای نامزدی هدایای دوران نامزدی استرداد هدایای نامزدی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.