وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تولد حضرت علی در کعبه از دیدگاه اهل سنت

0

تولد حضرت علی از دیدگاه اهل سنت

فهرست این نوشتار:

سوال: آیا سند صحیحی درباره تولد حضرت علی در کعبه وجود دارد؟ برخی از وهابیون که عنادی دیرینه با فضایل امیرالمومنین علی علیه السلام دارند منکر این فضیلت هستند؟ 

پاسخ حجت الاسلام مهدی طاها

ولادت امیر المومنین علی علیه السلام نه تنها روایات صحیح السند بسیاری دارد بلکه در کتب شیعه و سنی به صورت متواتر نقل شده است. اگر کتب تاریخی و حدیثی را نگاه کنید بسیاری از بزرگان اهل سنت این فضیلت را برای امیر المومنین علی علیه السلام مطرح و اثبات کرده اند. وهابیت هم از نسل شیطان صفتان بنی امیه هست، آن کسانی که قرآن کریم در وصف این نادان ها و معاندان فرموده است:«يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»، سوره صف/آیه 8.  کافران می‌خواهند تا نور خدا را به گفتار باطل خاموش کنند و البته خدا نور خود را هر چند کافران خوش ندارند کامل و محفوظ خواهد داشت.

 

نظر حاکم نیشابوری عالم بزرگ اهل سنت درباره ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام در کعبه

قَالَ الْحَاكِمُ :وَهِمَ مُصْعَبٌ فِي الْحَرْفِ الْأَخِيرِ، فَقَدْ تَوَاتَرَتِ الْأَخْبَارُ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ وَلَدَتْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ كَرَّمَ اللَّهُ وَجْهَهُ فِي جَوْفِ الْكَعْبَةِ . 

المستدرك على الصحيحين » كتاب معرفة الصحابة رضي الله تعالى عنهم » إسلام ولد حكيم بن حزام كلهم.

ترجمه:

روايات متواتري وارد شده كه فاطمه بنت اسد، أمير المؤمنين علي بن أبي طالب كرّم الله وجهه را در داخل كعبه به دنيا آورده است.

 

نکته: جناب حاکم در رابطه با قبل می گوید اینکه مصعب در کلام اخیرش (اشاره به قبل دارد) گفته که حكيم بن حزام در کعبه ولادت یافته؛ توهم زده!، چون درباره علی علیه السلام تواتر وجود دارد که اوست که در کعبه متولد شده است.

مصعب از زبیریان و مخالفان امیر المومنین علی علیه السلام است، بدیهی است که برای حكيم بن حزام که پسر عمه زبیر هست در مقابل علی علیه السلام اینگونه فضیلت تراشی کنند. 

ولادت علی علیه السلام در کعبه به نقل از مستدرک
ولادت علی علیه السلام در کعبه به نقل از مستدرک

 

نظر علماء أهل سنت درباره حاكم نيشابوري

1. ذهبي (متوفاي سال 748 هجري)

 ذهبي از بزرگان رجالي أهل سنت است و از او تعبير مي‌كنند به:

امام الجرح و التعديل.

او وقتي به شرح حال حاكم نيشابوري مي‌رسد، مي‌نويسد:

الْإِمَامُ الْحَافِظُ ، النَّاقِدُ الْعَلَّامَةُ ، شَيْخُ الْمُحَدِّثِينَ ، أَبُو عَبْدِ اللَّهِ بْنُ الْبَيِّعِ الضَّبِّيُّ الطَّهْمَانِيُّ النَّيْسَابُورِيُّ ، الشَّافِعِيُّ ، صَاحِبُ التَّصَانِيفِ …وَنَاظَرَ الدَّارَقُطْنِيَّ ، فَرَضِيَهُ ، وَهُوَ ثِقَةٌ وَاسِعُ الْعِلْمِ ، بَلَغَتْ تَصَانِيفُهُ قَرِيبًا مِنْ خَمْسِمِائَةِ جُزْءٍ .

حاكم نيشابوري، حافظ بزرگ و پيشواي محدثان است. آقاي دار قطني با او مناظره‌اي داشت و از علم او اظهار رضايت كرد. او ثقه و مورد اعتماد است و علم بسياري است و نوشته‌هايش نزديك به 500 جلد مي‌شود.

 سير أعلام النبلاء » الطبقة الثانية والعشرون » الحاكم/تذكرة الحفاظ للذهبي، ج3، ص1039 ـ 1040، ناشر: دار الكتب العلمية ـ بيروت، طبعة الأولي

نکته: أهل سنت، معمولا به كسي حافظ مي‌گويند كه يكصد هزار روايت را حفظ كرده باشد.

 

سيوطي (متوفاي سال 911 هجري)

آقاي سيوطي هم درباره حاكم نيشابوري مي‌نويسد:

الحاكم الحافظ الكبير إمام المحدثين و كان إمام عصره في الحديث العارف به حق معرفته، صالحا ثقة.

حاكم، حافظ بزرگ و پيشواي محدثان است … او در زمان خود، پيشواي علم حديث بود و آن‌گونه كه شايسته بود‌، با علم حديث آشنائي داشت و درست‌كار و قابل اعتماد بود.

طبقات الحفاظ،، ج1، ص410 ـ 411، ناشر: دار الكتب العلمية ـ بيروت، الطبعة الأولي، 1403هـ.

 

2- بیان مفسر بزرگ اهل سنت آقای آلوسی سلفی:

آلوسی در شرح اشعار عینیه عبدالباقی عمری افندی که او از نوادگان خلیفه دوم است، شرحی نوشته است که نام کتاب او سرح الخریده الغیبیه فی شرح القصیده العینیه نام دارد که شعر افندی را چنین نقل می کند:

أنت العلیُ  اَلّذی فَوقَ الْعُلَی رُفِعا

تو آن علی بلند مرتبه ای هستی که جایگاه تو از مقام رفیع الهی نشات گرفته و در اوج رفعت انسانی هستی

بِبَطْنِ مَکهَ عِندَ البَیتِ إذْ وُضِعا

خداوند تورا آورد درون مکه  و داخل کعبه تورا قرار داد و تو اینگونه نازل شدی.

آلوسی در ادامه؛ ضمن شرح ابیات افندی چنین می نویسد:

و فی کون الامیر کرم الله وجهه ولد فی البیت، امر مشهور فی الدنیا وذکرفی کتب الفریقین السنه و الشیعه.

اینکه علی بن ابی طالب کرم الله وجهه در داخل خانه خدا به دنیا آمده است، امری  مشهور است که در کتب شیعیان و اهل سنت آمده است.

سرح الخریدة، ص 3 و 15

با دقت در این کلام آلوسی، در می­یابیم که وی به عنوان یک عالم بزرگ اهل سنت ولادت امیرمؤمنان سلام الله در کعبه را امری مشهور تلقی کرده و معترف است که کتب شیعه و سنی نسبت به این مسأله اهتمام داشته اند.

 

. ولی الله دهلوی:

شاه ولی‌الله محدث دهلوی (۱۱۱۴ ق./۱۷۰۳ ) یکی از عالمان مهم سنی در شبه قاره هند بود. وی آثاری در فقه و حدیث نیز دارد. شاه ولی‌الله دهلوی به زبان‌های فارسی و عربی می‌نوشت.دهلوی نیز از جمله علمای بزرگ و مشهور اهل سنت، پیرامون ولادت آن حضرت در کعبه چنین می نویسد:

و از مناقب وی رضی الله عنه که در حین ولادت او ظاهر شد یکی آن است که در جوف کعبه معظمه تولد یافت.

إزالة الخفاء عن خلافة الخلفاء، ج 4 ص 262

تولد در کعبه، طبق نظر شاه ولی‌الله دهلوی
تولد در کعبه، طبق نظر شاه ولی‌الله دهلوی

 جويني:

جوینی نیز از علمای شافعي مذهب اهل سنت پیرامون ولادت آن حضرت چنین می نویسد:

354- روي أنها لما ضربها المخاض اشتد وجعها فأدخلها أبوطالب الکعبة بعد العتمة فولدت فيها علي وقيل لم يولد في الکعبة إلا علي.

و روايت شده هنگامي که وقت وضع حمل او رسید و دردش شدت يافت، ابو طالب او را اول شب وارد بر کعبه کرد  و علي در آن خانه بدنيا آمد. و گفته شده که کسي غير از علي در کعبه به دنيا نيامده است.

فرائد السمطين، ج1، ص425-426

 

نظر جويني درباره ولادت امام علی در کعبه
نظر جويني درباره ولادت امام علی در کعبه

صالح الغامدي

    صالح بن عبد الله الغامدي از علماي معاصر سلفي نيز پيرامون اميرالمؤمنين سلام الله عليه و ولادت ايشان چنين مي نويسد:

     أمه فاطمة بنت أسد بن هاشم بن عبد مناف. ولدته في جوف الکعبة وهي أول هاشمية ولدت لهاشمي.

    مادرش فاطمه دختر اسد فرزند هاشم فرزند عبد مناف است. او [اميرالمؤمنين سلام الله عليه] را داخل کعبه به دنيا آورد و ايشان اول زني از بني هاشم بود که يک هاشمي را به دنيا آورد.

الاکتفاء في اخبار الخلفاء، ج 1 ص 480

صالح الغامدي
صالح الغامدي

 

 

ابن مغازلي:

ابن مغازلی شافعی نیز قضیه ولادت حضرت علی سلام الله علیه را از امام سجاد علیه السلام چنین نقل می کند:

أخبرنا أبو طاهر محمد بن علي بن محمد البيع، قال: أخبرنا أبو عبد الله أحمد بن محمد بن عبد الله بن خالد الكاتب، قال: حدثنا أحمد بن جعفر بن محمد بن سلم الختلي قال: حدثني عمر بن أحمد بن روح، حدثني أبو طاهر يحيى بن الحسن العلوي، قال: حدثني محمد بن سعيد الدارمي حدثنا موسى بن جعفر، عن أبيه، عن محمد بن علي، عن أبيه علي بن الحسين، قال: كنت جالساً مع أبي ونحن زائرون قبر جدنا عليه السلام، وهناك نسوان كثيرة، إذ أقبلت امرأة منهن فقلت لها: من أنت يرحمك الله؟ قالت: أنا زيدة بنت قريبة بن العجلان من بني ساعدة. فقلت لها: فهل عندك شيئاً تحدثينا؟ فقالت: إي والله حدثتني أمي أم العارة بنت عبادة بن نضلة بن مالك بن عجلان الساعدي .. أنها كانت ذات يوم في نساءٍ من العرب إذ أقبل أبو طالب كئيباً حزيناً، فقلت له: ما شأنك يا أبا طالب؟ قال: إن فاطمة بنت أسد في شدة المخاض، ثم وضع يديه على وجهه. فبينا هو كذلك، إذ أقبل محمد صلى الله عليه وسلم فقال له: ((ما شأنك يا عم؟)) فقال: إن فاطمة بنت أسد تشتكي المخاض، فأخذ بيده وجاء وهي معه فجاء بها إلى الكعبة فأجلسها في الكعبة، ثم قال: ((اجلسي على اسم الله!)) قال: فطلقت طلقة فولدت غلاماً مسروراً، نظيفاً، منظفاً لم أر كحسن وجهه، فسماه أبو طالب علياً وحمله النبي صلى الله عليه وسلم حتى أداه إلى منزلها. قال علي بن الحسين عليهم السلام: فوالله ما سمعت بشيء قط إلا وهذا أحسن منه.

موسي بن جعفر از پدرشان از امام صادق و ايشان از وجود مقدس امام سجاد سلام الله عليهم اجمعين نقل مي کنند که: روزي به زيارت قبر جدمان رسول خدا صلي الله عليه و آله همراه با پدرم رفته بوديم، نشسته بوديم که آنجا زنان زيادي بودند. يکي از آنان به ما رو کرد و من به او گفتم رحمت خدا بر تو چه کسي هستي؟ گفت: من زيدة دختر قريبة فرزند عجلان از قبيله بني ساعده هستم. به او گفتم: آيا نزد تو چيزي هست که براي ما بيان کني؟ گفت آري به خدا قسم. مادرم ام العارة دختر عبادة بن نضلة بن مالک بن عجلان الساعدي … روزي با زنان عرب همراه بود که ابوطالب در حالي که گريه مي کرد و غمگين بود آمد. به او گفتم: تو را چه شده است اي ابو طالب؟ گفت: فاطمه بنت اسد در شدت درد زايمان است و سپس دستش را زماني که در بين ما بود روي صورتش گذاشت و هنگامي که پيامبر صلي الله عليه و آله آمد فرمودند چه شده است اي عمو؟ ابوطالب گفت: فاطمه بنت اسد از شدت درد حمل به سختي افتاده است. پيامبر دست ابوطالب را گرفت در حالي که او دست فاطمه بنت اسد را گرفته بود به نزد کعبه آمدند و او را در کعبه نشاند و گفت: به نام خدا بنشين. گفتن: سپس در همان درد اول ، فرزند پسري خوشرو و پاک و پاک شده اي را به دنيا آورد و کسي را به زيبايي صورت او نديدم پس ابوطالب او را علي ناميد و پيامبر صلی الله علیه وآله او را تا منزلش همراهي کرد. امام سجاد عليه السلام فرمود: به خدا قسم هر سخن زيبايي شنيده بودم ، اين از آن زيباتر بود.

مناقب حضرت علي عليه السلام لابن مغازلي شافعي، ص 58-59

 بستي:

بستی از علمای معتزلی العقیدة اهل سنت پیرامون ولادت آن حضرت و عادات زنان بنی هاشم چنین می نویسد:

فقد علمنا في الصحيح من الروايات عند جميع أهل البيت، أن فاطمة بنت أسد قالت: لما قرب ولادتي بعلي، کانت العادة في نساء بني هاشم أن يدخلن البيت ويمسحن بطونهن بحيطانه فيخف عليهن الوضع، فخرجت مع جنيني

وليس في الموضع أشرف من هذا والولد الطاهر مولود في أشرف البقاء من أکرم الفضائل، وليس هذا للمشايخ ولا لأحد نعرفه.

ثم له في المسجد خاصية ومزية، لا يشارکه فيها أحد وهو أنه ولد في الکعبة.

به تحقيق از روايات صحيح نزد تمام اهل بيت عليهم السلام دانستيم، که فاطمه بنت اسد فرمود: زماني که ولادت علي [علیه السلام] نزديک شد، عادت زنان بني هاشم اين بود که وارد بر خانه خدا شده و شکم خود را به ديوار کعبه مي كشيدند تا وضح حملشان آسان شود. [و سپس در خانه خود وضع حمل مي كردند] اما من با فرزندم (از خانه كعبه) خارج شدم.

و هيچ مکاني بالاتر از اينجا [کعبه] نيست و فرزند پاک [يعني حضرت علي عليه السلام] در والا ترين مکان ها به دنيا آمد و اين فضيلتي است که [به او] اکرام شده است و اين فضيلت براي هيچ يک از اساتيد و مشايخ و هيچ کسي که مي شناسيم وجود ندارد.

و سپس براي او [حضرت علي عليه السلام] در مسجد مزيت و خاصيتي است که هيچ کسي با او شريک نبوده و اختصاص به او دارد و او کسي است که در کعبه به دنيا آمده است.

المراتب، ص 151

 

 سبط ابن جوزي:
وی نیز یکی دیگر از عالمان اهل سنت است که پیرامون ولادت با سعادت آن حضرت چنین می نویسد:

وروي أن فاطمة بنت أسد كانت تطوف بالبيت وهي حامل بعلي (ع) فضربها الطلق ففتح لها باب الكعبة فدخلت فوضتعه فيها .

روايت شده است كه فاطمه بنت أسد ، در حالي كه باردار بود ، خانه خدا را طواف مي كرد ، درد زايمان او را فراگرفت ، در خانه كعبه به روي او باز شد ، پس داخل خانه كعبه شد و فرزندش را به دنيا آ ورد .

تذکرة الخواص، ص 10

 

ذهبی درباره او می نویسد:

وكان إماما، فقيها، واعظا، وحيدا فِي الوعظ، علّامة فِي التّاريخ والسيَر، وافِر الحُرمة، مُحببًا إلى النّاس، حُلْوَ الوعظ، لطيف الشّمائل، صاحب قبولٍ تامّ.

تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام،ج48،ص184 لمحقق: عمر عبد السلام التدمري،الناشر: دار الكتاب العربي، بيروت،الطبعة: الثانية، 1413 هـ – 1993 م عدد الأجزاء: 52

 

 

 

 

 

 

سوال:برخی از وهابیون میگویند که تولد در کعبه فضیلت نیست چون کعبه در آن زمان درونش بت بوده است؟

جواب:  چنین سوالی نشان از کور بودن باطن اینها دارد، خب در زمان پییامبر و در اوائل بعثت که مسلمانان در مکه بودند به سمت همین کعبه نماز می خواندند، آیا هیچ نادانی به ذهنش خطور می کند که العیاذ بالله مسلمانان به سمت بت خانه نماز می خواندند!، بدیهی است که هیچ کس چنین فکری نمی کند. خانه خدا همواره بیت توحید و یکتاپرستی بوده و اگر هم در زمانی برخی جاهل ها در آن بت قرار داده اند از تقدس آن نخواهد کاست. در هر حال تولد امیر المومنین علی علیه السلام از قضایای مشهور تاریخ است که نمی توان انکار کرد.

مطالب بالا گوشه ای از اسنادی است که در کتب اهل سنت آمده و نشان می دهد، امیرالمومنین علی علیه السلام در کعبه متولد شده است و این فضیلتی بی بدیل برای ایشان می باشد که احدی در آن شریک نبوده و نیست.

تولد حضرت علی در کعبه از دیدگاه اهل سنت تولد در کعبه تولد امیرالمومنین در کعبه تولد امام علی در کعبه تولد علی ع در کعبه تولد علی در کعبه اهل سنت محل تولد علی در کعبه تولد امام علی در کعبه تولد علی ع در کعبه تولد علی در کعبه اهل سنت محل تولد علی در کعبه تولد حضرت علی در خانه تولد حضرت علی از دیدگاه اهل سنت امام علی در کجا به دنیا امد شکاف کعبه مولود کعبه کیست داستان تولد حضرت علی در کعبه آیا حضرت علی در کعبه متولد شد چگونگی تولد حضرت علی کعبه تولد علی در کعبه اهل سنت تولد امیرالمومنین در کعبه تولد امام علی در کعبه تولد علی در کعبه اهل سنت تولد مولود کعبه محل تولد علی در کعبهــــــــــــــ

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.