وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تفاوت صحت نماز و قبولی نماز

0

تفاوت صحت نماز و قبولی نماز

چه فرقى بين صحت نماز و قبولى نماز وجود دارد؟

به طور كلى در عبادات- كه يكى از بارزترين آن نماز است- سه شرط لازم است:

1- شرط صحت 2- قبولى. 3- شرط كمال

اول- شرايط صحت نماز، شرايطى مى باشند كه در صورت فقدان يكى از آنها نماز باطل بوده و اصل تكليف نماز از انسان ساقط نمى شد و در صورت عدم جبران، مكلف عذاب مى گرديد.

شرط صحت نمازكه خود به دو عامل بستگى دارد:

الف- صحيح بودن شكل ظاهرى نماز

صحيح بودن شكل نماز به اين است كه به همان شكل و شيوه معين از سوى خدا و مكتب انجام گيرد نه از روى سليقه هاى شخصى. رسول خدا (صلى الله عليه وآله) مى فرمايد:

«لَا قَوْلَ وَ لَا عَمَلَ وَ لَا نِيهَ إِلَّا بِإِصَابَهِ السُّنَّهِ».(1)

(ارزشى براى گفته ها و عمل ها و نيت ها نيست، مگر آن كه طبق دستور و سنت انجام گيرد.»

حضرت ابراهيم (عليه السلام) از خداوند درخواست مى كند: «أَرِنا مَناسِكَنا».(2) (خدايا نحوه صحيح عبادت را به ما نشان بده» (ارنا مناسكنا). پس اين كه كجا بايد شكسته بخوانيم و يا تمام، آهسته بخوانيم يا بلند، تعداد ركعات و امثال آن چگونه باشد و… مربوط به شكل ظاهرى نماز است كه بايد به همان صورتى كه دستور داده اند، انجام دهيم. در غير اين صورت باطل و بى ارزش است مثل دندانه هاى يك كليد كه اگر اندكى ريز يا درشت باشند، ديگر قفل را باز نمى كنند.

ب- صحيح بودن نيت و هدف آن‏

صحيح بودن هدف به اين است كه هدف انسان در عبادت، كسب رضاى الهى وانجام وظيفه باشد. پس عبادتى كه براى غير خدا باشد (مثلاً براى ريا، خودنمايى و خوشايند مردم) شرك است و هيچ ارزشى ندارد.

با وجود اين دو عامل نماز داراى شرايط صحت مى باشد

دوم. شرايط قبولى نماز

در نماز صحيح اگرچه شكل ظاهرى آن صحيح و شرايط صحيح بودن را دارا مى باشد و انسان تكليفش را انجام داده و از عقاب خدا رهايى پيدا كرده- ولى رشد آور و تعالى بخش نيست.

مقصود از شرايط قبولى نماز، شرايطى است كه رعايت آن ها، علاوه بر درستى عمل، موجب قرب به خدا و كسب پاداش الهى مى شود. ممكن است نمازى صحيح باشد ولى سبب رشد و تزكيه روح نشود، همچون دارويى كه شفابخش نباشد، يا جنسى در بازار بى مشترى باشد. عبادت هم، گاهى تنها در حدّ نجات بخشى از كيفر است، ولى گاهى انسان را محبوب خدا و عمل را مقبول درگاهش مى سازد..(3)

ج. شرايط كمال‏

شرايط كمال آنهايى است كه در صورت نبود آنها نماز از ثواب و پاداش كمترى برخوردار مى باشد و اگر اين شرايط را دارا باشد ثواب آن بيشتر خواهد بود..(4)

(1) الكافى، ج 1، ص. 70
000 (2) بقره) (، آيه. 128
000 (3) محسن قرائتى، پرتويى از اسرار نماز، مركز فرهنگى درسهايى از قرآن، 1387 ش، هجدهم، ص. 50
000 (4) محمد وحيدى، دانستنى هاى لازم از نماز، قم، موسسه بوستان كتاب (مركز چاپ و نشر دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم)، 1387 ش، چهارم، ص. 173

پرسمان/

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.