وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تعداد فرزندان حضرت محمد ص

0

تعداد فرزندان حضرت محمد ص

در ميان همسران پيامبر (ص) فقط دو نفر از آنان بچه‏ دار شدند و غير از اين دو هيچ كدام صاحب بچه نشدند. اين دو نفر عبارتند از خديجه و ماريه.

از ماريه ابراهيم به دنيا آمد و ابراهيم پس از يك سال و ده ماه و هشت روز مُرد. ولى از حضرت خديجه فرزندان متعددى به دنيا آمدند. شيخ صدوق در كتاب «خصال» آورده است: از حضرت خديجه براى پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله) شش فرزند به دنيا آمد: قاسم، عبدالله، ام كلثوم، رقيه، زينب و فاطمه زهرا (سلام الله عليها) و يك پسر هم از ماريه براى پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله) به دنيا آمد. (بحار الانوار، ج 22 ص 151 ح 3 چاپ بيروت)

در حديث ديگرى از خصال آمده است كه پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله) در جواب انتقاد عايشه از خديجه فرمود: او براى من قاسم، عبدالله، فاطمه، رقيه، ام كلثوم و زينب را به دنيا آورد. (بحار الانوار، ج 16 ص 3 ح 6) در كتاب قرب الاسناد هم آمده است كه پيامبر اسلام از حضرت خديجه شش فرزند به نام هاى عبدالله، قاسم، ام كلثوم، رقيه، زينب و فاطمه (س) داشت و يك پسر هم از ماريه داشت. (بحار الانوار، ج 22 ص 151 ح 2) در مناقب هم براى پيامبر هفت فرزند ذكر كرده است كه شش فرزند متعلق به حضرت خديجه (سلام الله عليها) است و يك فرزند هم از ماريه است. (بحار 22 ص 152 ح 4)

بر پايه اين روايات و روايات ديگر، به پيامبر اسلام هفت فرزند نسبت داده شده است: قاسم، عبدالله، ام كلثوم، رقيه، زينب، فاطمه (سلام الله عليها) و ابراهيم. شش نفر از حضرت خديجه و ابراهيم از ماريه. توجه داشته باشيم كه عبدالله را گاهى با لقب طيب و طاهر ياد مى كنند. (بحار 22 ص 166 ح 25 به نقل از المنتقى) در مناقب و اعلام الورى هم تصريح كرده است كه طيب و طاهر لقب عبدالله است. (بحار 22 ص 152 ح 4 و ص 201 ح 20) در اعلام الورى گفته است: آنانكه مى گويند پيامبر از خديجه چهار پسر داشت قاسم، عبدالله، طيب و طاهر، اشتباه كرده اند. پيامبر از خديجه دو پسر داشت قاسم و عبدالله، و طيب و طاهر لقب عبدالله است. (بحار 22 ص 201 ح 20) بر اين اساس اينكه كلينى در كافى، ج 1، ص 439، از ابواب تاريخ، باب تولد پيامبر براى پيامبر اسلام از حضرت خديجه چهار پسر ذكر كرده و دو نفر از آنان را به نام طيب و طاهر نام برده است، صحيح نيست و پيامبر اكرم از حضرت خديجه شش فرزند و از ماريه يك فرزند داشت.

در اينجا بد نيست به اين مطلب هم اشاره كنيم كه از ديدگاه برخى از دانشمندان نمى توان قاطعانه گفت كه آن حضرت هفت فرزند واقعى داشت بلكه برخى از اين فرزندان ممكن است فرزند واقعى آن حضرت نباشد بلكه فرزند خوانده آن حضرت بوده اند و عرب فرزند خوانده را هم فرزند مى نامد. درباره زينب، رقيه و ام كلثوم، اين احتمال داده شده است كه اين دختران، دختر خوانده پيامبر اسلام بوده اند. به عنوان مثال در كتاب الانوار و البدع آمده است كه رقيه و زينب دختران هاله بودند و هاله خواهر خديجه بود و بعضى ها گفته اند رقيه و زينب متعلق به جحش بودند فرزند خوانده پيامبر اسلام بودند. (بحار 22 ص 191 ح 5 به نقل از مناقب) در مورد دختر خوانده بودن زينب، ام كلثوم، و رقيه به كتاب «الصحيح» نوشته سيد جعفر مرتضى عاملى ج 1 ص 121 به بعد مراجعه شود. در اين كتاب درباره دختر خوانده بودن رقيه، ام كلثوم و زينب بحث دارد.

در جواب اين سوال كه «فرزندان پيامبر چه شدند؟» بايد گفت: ابراهيم كه از ماريه قبطيه به دنيا آمد پس از يك سال و ده ماه و هشت روز از دنيا رفت. (بحار 22 ص 152 ح 4 و ص 166 ح 25) و بر پايه روايت اعلام الورى پس از يك سال و شش ماه و چند روز مرد. (بحار 22 ص 201 ح 20) قاسم پسر ديگر پيامبر اسلام وقتى به دنيا آمد بيش از هفت شب نماند و از دنيا رفت. (بحار 22 ص 152 و ص 166) و بر پايه روايت ديگر قاسم يك ساله بود كه چشم از جهان فرو بست. (بحار 22 ص 166 ح 25). عبدالله پسر سوم پيامبر هم در كودكى از دنيا رفت. (بحار 22 ص 152 ح 4) و به روايتى عبد الله هم مثل قاسم بيش از هفت شب نماند. (بحار 22 ص 166 ح 25) زينب را ابوالعاص به همسرى گرفت. (بحار 22 ص 151 ح 1، ح 3، ح 4) فاطمه زهرا (سلام الله عليها) به همسرى على (عليه السلام) در آمد. (بحار 22 ص 151 ح 2، ح 3، ح 25) ام كلثوم را پسر ابولهب به همسرى گرفت. (بحار 22 ص 152 ح 4) پسر ابولهب، ام كلثوم را طلاق داد و پس از آن عثمان بن عفان او را به همسرى گرفت. (بحار 22 ص 166 ح 25) رقيه را پسر ديگر ابولهب گرفت. (بحار 22 ص 152 ح 4) و پسر ابولهب رقيه را طلاق داد و عثمان بن عفان او را به همسرى خود در آورد. (بحار 22 ص 166 ح 25) (اصول كافى، ج 1، عربى، ص 439، مولد النبى (ص)/ منتهى‏الآمال، ج 1، ص 208، چاپ هجرت/ الصحيح من سيره‏النبى، ج 1، ص 123/ فروغ ابديت، ج 1، ص 167، چاپ اول، 1351 شمسى).

در جواب «چرا فاطمه زهرا (سلام الله عليها) تنها ماند؟» بايد گفت: پسران پيامبر (صلى الله عليه و آله) همگى در كودكى از دنيا رفتند و براى فاطمه زهرا (سلام الله عليها) برادرى نماند. دختران پيامبر، اسلام را درك كردند و مسلمان شدند ولى آنها هم از دنيا رفتند. (بحار 22 ص 166 ح 25) وقتى كه پيامبر اسلام از دنيا رفتند، فرزندى جز فاطمه زهرا نداشتند و نسل پيامبر با فاطمه زهرا (سلام الله عليها) ادامه يافت. گو اينكه بر اساس برخى روايات زينب، ام كلثوم و رقيه نيز دختران هاله، خواهر حضرت خديجه بودند و دختر خوانده پيامبر مى باشند.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.