وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر در نماز شک باطل کننده پیش آید

2

اگر در نماز شک باطل کننده پیش آید

رساله توضيح المسائل نماز

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ اگر یکی از شکهای باطل کننده برای انسان پیش آید]

مسأله 1166 اگر یکی از شکهای باطل کننده برای انسان پیش آید (1)، نمی تواند نماز را به هم بزند (2)، ولی اگر به قدری فکر کند که شک پا بر جا شود به هم زدن نماز مانعی ندارد.

(1) (گلپایگانی:) و به قدری فکر کند که از پیدا شدن یقین یا گمان ناامید شود می تواند نماز را به هم بزند و از سر بگیرد.

(2) (زنجانی:) بلکه باید قدری فکر کند که شکش پابرجا شود، بلکه بنا بر احتیاط واجب باید به قدری فکر کند که صورت نماز بهم بخورد، یا از پیدا شدن یقین یا گمان ناامید شود.

(خوئی، تبریزی، سیستانی:) بهتر آن است که (سیستانی: به همین اندازه که شک ّ او پابرجا شد) نماز را به هم نزند بلکه به قدری فکر کند که صورت نماز به هم بخورد، یا از پیدا شدن یقین یا گمان ناامید شود.

(بهجت:) بنا بر احوط نمی تواند نماز را بهم بزند، بلکه باید ابتدا قدری فکر کند تا علم یا گمان به یک طرف پیدا کند، ولی اگر بعد از فکر کردن هم، شک او از بین نرود، به هم زدن نماز بنا بر اظهر مانعی ندارد و لازم نیست آن قدر صبر کند تا خود، از حالت نمازگزار بیرون رود.

(صافی:) باید نماز را بهم نزند و به قدری فکر کند که یا از صورت نمازگزار خارج شود، یا از پیدا شدن یقین یا گمان ناامید شود.

(فاضل:) مسأله هر گاه برای نمازگزار شک پیدا شود باید مقداری فکر کند تا شاید شک او برطرف شود لذا اگر شک او برطرف شد و نسبت به یک طرف یقین یا گمان پیدا کرد و بنا بر آن گذاشته و نماز را ادامه دهد و نمازش صحیح است و اگر با مقداری فکر کردن چیزی یادش نیامد و به شک خود باقی ماند و اصطلاحاً شک مستقر شد باید به وظیفه شاک عمل کند و اگر یکی از شکهای مبطل مستقر شد نماز را قطع کند و در اینجا قطع نماز حرام نیست.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب:   http://goo.gl/mfXSVG

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: اگر در نماز شک باطل کننده پیش آید اگر در نماز شک باطل کننده پیش آید اگر در نماز شک باطل کننده پیش آید اگر در نماز شک باطل کننده پیش آید اگر در نماز شک باطل کننده پیش آید اگر در نماز شک باطل کننده پیش آید اگر در نماز شک باطل کننده پیش آید اگر در نماز شک باطل کننده پیش آید

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. ali parsa می گوید

    سلام
    آیا ب محض شک نماز باطل میشه یا میشه کمی مکث و فکر کرد؟
    و سوال دوم
    اگر میشه فکر کرد، اگر وسط سجده رفتن هستیم، سجده رو بریم و در حالت سجده فکر کنیم یا قبلش باید مکث کرد؟
    حالاتش رو لطفا بفرمایید
    ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      با آمدن شک نماز باطل نمی شود بلکه باید کمی تامل و صبر کنید و دقت کنید که در چه موضعی هستید.
      می توانید بعد از ذکر سجده کمی فکر کنید که در کدام رکعت هستید. احکام شک را در سایت سرچ کنید و بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر