وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

انواع کفر از منظر قرآن

5

انواع کفر از منظر قرآن

كفر در خود قرآن كريم و همچنين نصوص، به دو قِسم تقسيم مي‌شود: يك كفر اعتقادي است يك كفر عملي.

كفر عملي را در ذيل آيه حج مي‌توان يافت كه ﴿لِلّهِ عَلَي النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللّهَ غَنِيٌّ﴾[5]، اين ﴿مَن كَفَرَ﴾ يعني «من ترك الحج»؛ آن مستطيعي كه حج را ترك كرده است كافر است يعني كفرِ عملي دارد وگرنه او كه مسلمان و موحّد است، اين يك كفر عملي است نه اعتقادي. نظير همان ارتدادي كه در مقبوله عمربن‌حنظله است كه رادّ بر حُكم حاكم شرع، مثل رادّ بر اهل‌بيت(عليهم السلام) است و رادّ بر آنها مثل رادّ بر پيغمبر و خداست و رادّ بر پيغمبر و خدا كافر است[6].
خب، اين ردّ به معناي ارتداد اعتقادي كه نيست، اين ارتداد عملي است يعني اگر كسي حُكم وليّ خدا را عمل نكند در مقام عمل، موحّد و مؤمن نيست، نه اينكه در مقام قلب موحّد نباشد.

[5] – سورهٴ «آل‌عمران»، آيهٴ 97
[6] – بحار الانوار، ج 101، ص 262

منبع: تقریرات و یادداشتهای حجت الاسلام مهدی یوسف وند از جلسه تفسیر سوره نساء حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی؛ سایت هدانا.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

5 نظرات
  1. بهزاد می گوید

    این مباحث واقعأ نیاز به تجربه بالایی تو این زمینه داره و هر کسی مثل من نوعی نمیتونه به این مسائل درست پی ببره

  2. بهزاد می گوید

    سلام حاج آقا یعنی ما گناهکاران همه زبونم لال به نحوی کافریم؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی یوسف وند می گوید

      سلام علیکم برادر عزیز
      خیر چرا اینقدر با نگاه منفی و پیش فرض نادرست نتیجه گیری می کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. بهزاد می گوید

        سلام مجدد آخه یه متن سخنرانی در اینترنت دیدم اینگونه نوشته بود((هر گناهی ریشه در شرک به خدا دارد و این حکم به شرک در صورتی است که فرد متوجه نباشد که کار او تبعیت از شیطان است؛ زیرا اگر این اطاعت را با آگاهی و از روی عمد انجام دهد کار او از مرحله شرک گذشته و به کفر می رسد) به همین خاطر کمی دچار تشویش شدم

        1. حجت الاسلام مهدی یوسف وند می گوید

          سلام علیکم
          ما چند نوع کفر داریم، کفر فقهی شامل حال آنهایی که شهادتین می گویند نمی شود. گاهی برخی از معارف حقه بر برخی از مسلمین مخفی است که از این منظر می گویند. نه اینکه کافر فقهی باشند.
          وفقکم الله لکل الخیر