وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اعجاز قرآن در بیان تقدم شنوایی بر بینایی جنین

0

اعجاز قرآن در بیان تقدم شنوایی بر بینایی جنین

در قرآن کریم، بعد از به دنیا آمدن انسان، هنگامی که صحبت از اولین ابزارهای ارتباطی انسان با محیط مادی پیرامون می شود، ابتدا حس شنوایی را نام میبرد و بعد از آن حس بینایی را ذکر می کند: «وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»88؛ «و خداوند شما را از شكم مادرانتان خارج نمود در حالى كه هيچ چيز نمى دانستيد و براى شما گوش و چشم و عقل قرار داد تا شكر نعمت او را به جا آوريد». 

نوزاد انسان كه فاقد معلومات اين دنيايي است اولين ارتباط خود را با اين جهان جهت شناخت آن از طريق گوش و چشم برقرار ميكند. دليل مقدم شدن گوش بر چشم در اين آيه شريفه در خصوص نوزاد انسان شايد اشاره به اين نكته ظريف باشد كه طبق يافته هاي پزشكان، نوزاد انسان در بدو تولد به شدت نزديك بين است و تنها ميتواند اشيائي را ببيند كه درست در مقابل صورت او قرار گرفته باشند. بنابراين در نوزاد انسان در مه هاي اول تولد اين گوش است كه بيشترين نقش را در ارتباط گيري و شناخت محيط پيرامون ايفا ميكند.

بعد از تولد، چشمان نوزاد غالباً بسته است و نوزاد در ۲۴ ساعت تقریباً ۲۰ ساعت آن را در خواب به سر می برد. چشمان نوزاد انسانی در هر لحظه هزاران تصویر دریافت می کند، ولی فقط تصاویر مورد توجه به مغز مخابره می شوند. باید دانست که نوزاد فقط اشیاء نزدیک را مورد توجه قرار می دهد و در حقیقت دید نوزاد در فاصله کمتر از یک متر است. همچنین او فاقد دید دو چشمی است و تصویر از هر چشم جداگانه و مستقلاً به سطح مغز مخابره می شود و هنوز ترکیب دو تصویر در مغز انـجام نمی گیرد. توانایی دید دو چشمی در سن شش ماهگی به وجود می آید.

این در حالی است که حس شنوایی در جنین بلافاصله پس از تولد شروع به کار می کند؛ زیرا نوزاد حتی قبل از تولد می تواند صداها را بشنود و از هم تشخیص دهد. شواهدي وجود دارد که نشان مي دهد حس شنوايي در نوزاد کامل است به عنوان مثال اگر کودکي در هنگام شير خوردن صداي مادرش را بشنود مکيدنش تغيير ميکند و اين به علت اين است که کودک صداي مادر را ترجيح ميدهد و ميخواهد آن را گوش دهد. نوزادان ترجيح ميدهند صدايي را بشنوند که قبلا در شکم مادر شنیده اند. 

88- نحل (16)، آيه 78.
منبع: سایت هدانا برگرفته از قرآن و پزشکی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه قرآن پژوهی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.