وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

از چه راهي مي توان مرجع اعلم را بشناسيم

س: راههای انتخاب مرجع و به دست آوردن فتوا کدام است؟

8

از چه راهي مي توان مرجع اعلم را بشناسيم

فهرست این نوشتار:

راه تشخيص اعلم چيست؟
همه مراجع: مجتهد اعلم را از سه راه مى توان شناخت:
۱٫ خودش يقين كند؛ مثل آنكه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد اعلم را بشناسد.
۲٫ دو نفر عالم عادل – كه مى توانند مجتهد اعلم را تشخيص دهند – اعلميت او را تصديق كنند (به شرط آنكه با گفته دو عالم عادل ديگر، تعارض پيدا نكند).
۳٫ از گفته عده اى از اهل علم – كه مى توانند اعلم را تشخيص دهند – يقين يا اطمينان پيدا شود.

  • آيت الله خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س ۲۵؛ توضيح المسائل مراجع، م ۳؛ آيت الله نورى، توضيح المسائل، م ۳ و آيت الله وحيد، توضيح المسائل، م ۳٫

تبصره ۱٫ آيات عظام سيستانى، تبريزى و وحيد: اگر يك نفر عالم خبره و مورد اطمينان هم تصديق كند، كافى است.
تبصره ۲٫ آيت اللّه بهجت: اگر شخص از هر راهى كه اطمينان به اعلميت كسى پيدا كند، كافى است.

اگر نتوانيم مجتهد اعلم را بشناسيم، وظيفه چيست؟
آيات عظام امام، خامنه اى، مكارم و نورى: بايد به اهل خبره مراجعه كنيد و در صورت تعارض بين شهادت آنان، احتياط واجب است كه از كسى تقليد كنيد كه احتمال اعلميت را در او مى يابيد.
آيات عظام بهجت، فاضل، صافى و وحيد: بايد به اهل خبره مراجعه كنيد و در صورت تعارض بين شهادت آنان، واجب است از كسى تقليد كنيد كه احتمال اعلميت را در او مى يابيد.

آيات عظام تبريزى و سيستانى: بايد به اهل خبره مراجعه كنيد و در صورت تعارض بين شهادت آنان، نظر آن عده كه تخصص شان بيشتر است، مقدم داريد. در غير اين صورت بايد از كسى تقليد كنيد كه احتمال اعلميت را در او مى يابيد.

  • -توضيح المسائل مراجع، م ۳و۴؛ آيت الله وحيد، توضيح المسائل، م ۳ و ۴ ؛ آيت الله نورى، توضيح المسائل، م ۳و۴٫
  • [2]- آيت الله سيستانى، تعليقات على العروة، م ۱۳ و ۲۰ و ۲۱ و آيت الله تبريزى، توضيح المسائل، م ۳ و ۴؛ استفتاءات، س ۳۲٫

تبصره. تعبير آيت اللّه مكارم در مورد «احتمال اعلميت»، گمان به اعلم بودن است. 


مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

ملاک اعلميت اين است که آن مرجع نسبت به ساير مراجع قدرت بيشترى بر شناخت حکم الهى داشته باشد و بهتر بتواند احکام شرعيه را از أدلّه استنباط کند و همچنين نسبت به اوضاع زمان خود به مقدارى که در تشخيص موضوعات احکام و ابراز نظر فقهى مؤثر است، آگاه‏تر باشد.

س ۲۵: راههای انتخاب مرجع و به دست آوردن فتوا کدام است؟

ج: احراز اجتهاد و اعلميت مرجع تقليد به وسيله امتحان يا تحصيل يقين ولو از شهرت ‏مفيدِ علم يا اطمينان، يا با شهادت دو نفر عادل از اهل خبره صورت‏ مى‏گيرد. راههاى به دست آوردن فتواى مجتهد عبارتند از: ۱٫ شنيدن از خود مجتهد ۲٫ شنيدن از دو يا يک فرد عادل‏ ۳٫ شنيدن از يک نفر مورد اطمينان‏ ۴٫ ديدن در رساله مجتهد، در صورتى که رساله وى مصون از اشتباه باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۳ ـ مجتهد و أعلم را از سه راه می‌توان شناخت:
اوّل: آنکه خود انسان یقین کند، مثل آنکه از اهل علم باشد، و بتواند مجتهد و أعلم را بشناسد.
دوّم: آنکه دو نفر عالم و عادل که می‌توانند مجتهد و أعلم را تشخیص دهند، مجتهد بودن یا أعلم بودن کسی را تصدیق کنند، به‌شرط آنکه دو نفر عالم و عادل دیگر با گفته آنان مخالفت ننمایند. بلکه اجتهاد یا أعلمیت کسی به گفته یک نفر از اهل خبره و اطلاع که مورد وثوق انسان باشد نیز ثابت می‌شود.
سوّم: آنکه انسان از راه‌های عقلائی به اجتهاد یا أعلمیت فردی اطمینان پیدا کند، مثل آنکه عدّه‌ای از اهل علم که می‌توانند مجتهد و أعلم را تشخیص دهند، و از گفته آنان اطمینان پیدا می‌شود، مجتهد بودن یا أعلم بودن کسی را تصدیق کنند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتات حضرت آیت الله العظمی سيستاني .


طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني
طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني

مسأله۳. مجتهد و اعلم را از سه راه مي‎توان شناخت:

اول ـ آن كه خود انسان يقين كند، مثل آن كه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد.

دوم ـ آن كه دو نفر عالم عادل كه مي‎توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند، مجتهد‌‌بودن يا اعلم‌بودن كسي را تصديق كنند به شرط آن كه دو نفر عالم عادل ديگر با گفته آنان مخالفت ننمايند.

سوم ـ آن كه عده‎اي از اهل علم كه مي‎توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند، و از گفته آنان اطمينان پيدا مي‎شود، مجتهدبودن يا اعلم‌بودن كسي را تصديق كنند.

مسأله۴. اگر شناختن اعلم مشكل باشد، مي‎تواند از كسي تقليد كند كه يقين به اعلم‌بودن ديگران از او نداشته باشد يا مخالفت فتواي او با فتواي اعلم معلوم نباشد؛ و اگر چند نفر در نظر او اعلم از ديگران و با يكديگر مساوي باشند، بايد از يكي از آنان تقليد كند، ولي چنان‌چه يكي پرهيزكارتر باشد، بهتر آن ‎است كه از او تقليد كند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتات حضرت آیت الله العظمی صافي گلپايگاني .


مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي
مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي

راه هاى شناخت مجتهد و أعلم (۵)
مسأله ۵ـ «مجتهد» و «اعلم» را از سه راه مى توان شناخت:
اول: این که خود انسان اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد.
دوم: این که دو نفر عادل از اهل علم به او خبر دهند، به شرط این که دو نفر عالم دیگر برخلاف گفته آنها شهادت ندهند.
سوم: این که آنچنان در میان اهل علم و محافل علمى مشهور باشد که انسان یقین پیدا کند او اعلم است.

اگر شناخت اعلم ممکن نباشد (۶)
مسأله ۶ـ هرگاه شناختن «اعلم» بطور قطع ممکن نشود، احتیاط آن است از کسى تقلید کند، که گمان به اعلم بودن او دارد و در صورت شک میان چند مجتهد و عدم ترجیح آنها از هرکدام بخواهد مى تواند تقلید کند. رساله توضيح المسائل آيت الله مكارم شيرازي .

شناخت اعلمیت برای کسی که از حوزه علمیه دور است [راه های شناخت اعلم ]

پرسش : نسبت به شخصى که از حوزه هاى علمیّه دور است، چگونه امکان دارد که بفهمد فلان آقاى اهل علم ازاهل خبره است یا نه، تا در مورد شناخت مرجع اعلم به قول او اعتماد کند؟

پاسخ : علماى معروف هر محل معمولا اهل خبره هستند.

شناخت اعلمیت توسط غیر روحانی [راه های شناخت اعلم ]

پرسش : آیا ممکن است غیر روحانى، توانایى شناخت مجتهد و مرجع اعلم را داشته باشد؟ در این صورت، آیا قول چنین شخصى در اثبات اجتهاد یا اعلمیّت حجّت است؟

پاسخ : در صورتى که آن فرد ثقه و مورد اعتماد باشد، و از اهل خبره پرسش کند، مى توان به حرف او اعتماد کرد.

منظور از اهل خبره برای شناخت اعلمیت [راه های شناخت اعلم ]

پرسش : اهل خبره، که با معرّفى و شهادت آنها مرجعیّت و اعلمیّت ثابت مى شود، چه کسانى هستند؟

پاسخ : منظور از اهل خبره، علماى درجه دو و سه حوزه هاى علمیّه و شهرهاست، که با مبانى فقهى آشنایى دارند.

منظور از اعلم در مرجع تقلید [راه های شناخت اعلم ]

پرسش : منظور از اعلم در مرجع تقلید چیست؟

پاسخ : اعلم کسى است که در استخراج احکام (از منابع آن) از مجتهدان دیگر استادتر باشد.

مراجعه به افراد مورد وثوق در انتخاب مرجع اعلم [راه های شناخت اعلم ]

پرسش : آیا طلبه هایى که سال هاى اوّل طلبگى را مى گذرانند، مى توانند با استفاده از معیارهاى فکرى خودشان، مجتهد اعلم را انتخاب کنند؟

پاسخ : کافى نیست; بلکه لازم است از افراد سابقه دار حوزه، که مورد وثوق هستند، سوال کنند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام تقلید

آیا فقه پاسخگوی مسایل جدید هست

وظیفه کسی که فتوا را اشتباه نقل کند

چگونه فتوای مرجع تقلید را بدست آوریم

معيار تحقق تقليد چيست

آيا پيروي از تمام نظرات مراجع واجب است

اهميت يادگرفتن احكام دين در روايات

كليد: از چه راهي مي توان مرجع اعلم را بشناسيم از چه راهي مي توان مرجع اعلم را بشناسيم از چه راهي مي توان مرجع اعلم را بشناسيم از چه راهي مي توان مرجع اعلم را بشناسيم از چه راهي مي توان مرجع اعلم را بشناسيم از چه راهي مي توان مرجع اعلم را بشناسيم از چه راهي مي توان مرجع اعلم را بشناسيم از چه راهي مي توان مرجع اعلم را بشناسيم از چه راهي مي توان مرجع اعلم را بشناسيماز چه راهي مي توان مرجع اعلم را بشناسيم از چه راهي مي توان مرجع اعلم را بشناسيم از چه راهي مي توان مرجع اعلم را بشناسيم از چه راهي مي توان مرجع اعلم را بشناسيم  از چه راهي مي توان مرجع اعلم را بشناسيم راه هاي شناخت اعلم راه هاي شناخت اعلم راه هاي شناخت اعلم راه هاي شناخت اعلم راه هاي شناخت اعلم راه هاي شناخت اعلم راه تشخيص مجتهد اعلم راه تشخيص مجتهد اعلم راه تشخيص مجتهد اعلم راه تشخيص مجتهد اعلم راه تشخيص مجتهد اعلم راه تشخيص مجتهد اعلم راه تشخيص مجتهد اعلم راه تشخيص مجتهد اعلم راه تشخيص مجتهد اعلم راه تشخيص مجتهد اعلم  راه تشخيص مجتهد اعلم راه تشخيص مجتهد اعلم

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

8 نظرات
  1. امیرحسین می گوید

    سلام از نظر رهبری انتخاب مرجع بین کسایی که مدرسین قم معرفی کردن کفایت می کند و می توان به دلخواه بینشان انتخاب کرد؟ من از پیش نماز مسجدمان پرسیدم اونم گفت بین چند نفر که مساوی هستن انتخاب کن منم رهبری انتخاب کردم.خواستم نظر شما بپرسم یعنی از نظرتان اعلم کیست؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      از نظر ما با تحقیقی که کرده ایم اعلم حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله) می باشد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. آزادمرد می گوید

    با سلام
    گروهی از اهل خبره مرجع الف را اعلم می دانند و گروه دیگری از اهل خبره مرجع ب را اعلم می دانند در این صورت وظیفه مکلف این است که از مرجعی تقلید کند که گمان به اعلمیت او دارد یا از مرجعی تقلید کند که احتمال می دهد اعلم باشد اما سوال این است که برای این مکلفی که هیچ دانش فقهی ندارد و به هیچ وجه نمی تواند اعلم را تشخیص بدهد ملاک و معیار گمان بردن یا احتمال اعلمیت دادن از نظر شرعی چیست یعنی بر اساس چه ادله ای باید بین این دو مرجع گمان یا احتمال اعلمیت بدهد؟ آیا ملاک ها و دلایل زیر از نظر شرعی معتبر است؟
    1) اگر این مکلف ( که هیچ دانش فقهی ندارد و به هیچ وجه نمی تواند اعلم را تشخیص بدهد) به دلیل اینکه فتوا یا فتواهای الف در نظرش منطقی تر است احتمال بدهد یا گمان کند الف اعلم است (یا احتمال بدهد یا گمان کند هر کدام از دو مرجع الف و ب ممکن است اعلم باشند اما نسبت به اعلمیت الف احتمال و گمان بیشتری بدهد ) آیا این از نظر شرعی اعتبار دارد؟ یعنی از نظر شرع هم حجت محسوب می شود که الف احتمال دارد اعلم باشد یا گمان برود که اعلم باشد؟(یا اینکه احتمال یا گمان اعلمیت الف نسبت به اعلمیت ب بیشتر باشد؟) و در این صورت باید از الف تقلید کند؟ یا که خیر این دلیل برای این مکلفی که دانش فقهی ندارد و به هیچ وجه اعلم شناس نیست شرعا نمی تواند احتمال یا گمان ایجاد کند؟
    2 ) اگر تعدا افراد گروه اهل خبره ای که الف را اعلم می دانند بیشتر یا خیلی بیشتر از تعداد افراد گروه اهل خبره ای باشد که ب را اعلم می دانند آیا این از نظر شرعی حجت محسوب می شود که الف احتمال دارد اعلم باشد یا گمان برود که الف اعلم باشد؟( یا اینکه احتمال یا گمان اعلمیت الف نسبت به اعلمیت ب بیشتر باشد) و در این صورت باید از الف تقلید کند؟ اگر با وجود زیادتر بودن افراد گروهی که الف را اعلم می دانند برای خود مکلف احتمال یا گمان اعلمیت الف داده نشود(یا احتمال یا گمان بیشتری نسبت به اعلمیت مرجع ب داده نشود) آیا این از نظر شرعی معتبر است و در این صورت در تقلید بین الف و ب مخیر می شود؟
    با تشکر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر احتمال اعلمیت می دهید همان مجتهد را انتخاب کنید مثلاگاهی ما در تحقیقات می بینیم که مثلا هزار نفر فلان شخص را اعلم می دانند و دو هزار نفر فلان مرجع دیگر را لذا این احتمال برای ما ایجاد می شود که فرد دوم اعلمیت او محرز است. پس در احتمال نیازی نیست که حتما فقیه باشید بلکه اگر درست تحقیق کنید متوجه این امور می شوید و می توانید ملاک قرار بدهید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. مجتبی می گوید

    سلام ؛ شما فکر میکنید پاسخ سوالات و فتاوی را خود ایشان می دهند یا اشخاصی از جانب ایشان نظر می دهند ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تمام پاسخهایی که دفاتر می دهند بر اساس فتاوای مرج هست، سوالات روز که مشخص نباشد حضوری از ایشان سوال می کنند. مراجع معمولا یک تیم استفتائات دارند، سوالات روز را با تیمی از فقهای خبره مورد کنکاش قرار می دهند و ما حصل این مباحث و مباحث دروس خارج فقه مراجع که گاهی نیم قرن تدریس است در اختیار ما و شما به راحتی قرار می گیرد که بتوانیم راحت از مکتب اهل البیت استفاده کنیم.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. امیر می گوید

    سلام
    چرا تو کشور یک دونه مرکز برای معرفی اعلم نیست؟؟؟
    چرا اعلم معرفی نمیشه؟؟؟ حوزوی ها که اهل خبره آن.
    هر جاهم زنگ می‌زنیم معرفی نمیکنه.
    خسته شدیم بس اینقدر گشتیم تو این وضع کرونا از کجا اهل خبره پیدا کنیم.
    نه پدر مادر خبره داشتیم نه دور و برمون آدم خبره نبود.
    من مرجع فعلیم امام خامنه ای(مدظه) هست و به شخصه هیچ کس رو اعلم تر از ایشون نمی‌دونم فقط با ادله شرعی انتخاب نکردم و کافی نبوده ادلم بخاطر همین تحقیق میکنم.
    یعنی رهبری تا کی باید از ضعف مجموعه های فرهنگی تربیتی عذاب بکشه؟؟
    تو نیجریه با اون همه محدودیت شیخ زکزاکی ۱۵ میلیون نفر رو مقلد امام خامنه ای میکنه اینجا بخاطر ضعف اطلاع رسانی و آموزشی مرجع ندارن یا تقلیدی از پدر مادرن.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم برادر عزیزم
      جامعه مدرسین قم که شامل تعداد زیادی از فضلا و روحانیون فرهیخته هست تعدادی از مراجع را برای تقلید معرفی کرده اند.
      در همه جای دنیا در فنون مختلف دانشمندان مختلف هست مثلا در کشور ۵ یا ۶ فوق تخصص چشم عالی داریم یا … . در بحث فقه و مرجعیت هم اینطور هست گاهی آنقدر به هم نزدیک هستند که وجود ۵ یا ۶ مرجع اشکالی هم ندارد.
      از نظر ما آیت الله خامنه ای اعلم هست و از ایشان تقلید کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر